Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Heidi Dahl

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Heidi Dahl

Førsteamanuensis i matematikkdidaktikk
Institutt for lærerutdanning

heidi.dahl@ntnu.no
73559819 Gunnerus gate 1, 414, Kalvskinnet
Publikasjoner Undervisning Formidling

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Alle publikasjoner i Nasjonalt vitenarkiv (NVA)

2025

  • Valenta, Anita; Dahl, Heidi. (2025) Mathematics teacher educators’ teaching preparation work: An institutional perspective. International Journal of Educational Research
    Vitenskapelig artikkel
  • Dahl, Heidi; Rø, Kirsti. (2025) Investigating curriculum materials and their implementations: An analytic framework.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2023

  • Burheim, Oda Tingstad; Dahl, Heidi; Enge, Ole; Rø, Kirsti. (2023) Alltid, aldri eller noen ganger? Om matematisk argumentasjon i grunnskolen. Caspar Forlag Caspar Forlag
    Populærvitenskapelig bok
  • Burheim, Oda Tingstad; Dahl, Heidi; Hansen, Espen Samseth; Langfeldt, Marit Buset; Lægran, Magnus; Skarderud, Aslak. (2023) Kom i gang med argumentasjon!. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning
    Populærvitenskapelig artikkel

2022

  • Arnesen, Kristin Krogh; Dahl, Heidi. (2022) "Why have you written six times five?" Teachers' use of why in Norwegian mathematics classrooms.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2020

  • Dahl, Heidi. (2020) Tegning som vertøy for å utforske mutliplikative situasjoner.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dahl, Heidi; Klemp, Torunn; Nilssen, Vivi Lisbeth. (2020) Språklige ressurser, en forutsetning for produktivt elevsamarbeid.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2019

  • Dahl, Heidi; Enge, Ole; Hansen, Torkel Haugan; Valenta, Anita. (2019) Lesson Plays as a Mirror on Prospective Teachers' Professional Knowledge for Mathematics Teaching. Mathematics Teacher Education and Development
    Vitenskapelig artikkel
  • Dahl, Heidi. (2019) “He’s so fast at drawing” – Children’s use of drawings as a tool to solve word problems in multiplication and division.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dahl, Heidi; Enge, Ole; Hansen, Torkel Haugan; Valenta, Anita. (2019) Lesson Plays as a Mirror on Prospective Teachers' Professional Knowledge for Mathematics Teaching. Mathematics Teacher Education and Development
    Vitenskapelig artikkel

2018

  • Dahl, Heidi; Klemp, Torunn; Nilssen, Vivi Lisbeth. (2018) Collaborative tool-mediated talk - an example from third graders.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2017

  • Dahl, Heidi; Klemp, Torunn; Nilssen, Vivi Lisbeth. (2017) Collaborative talk in mathematics – contrasting examples from third graders. Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education
    Vitenskapelig artikkel

2016

  • Febri, Maria Immaculata Maya; Sikko, Svein Arne; Dahl, Heidi; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2016) Enhancing Teachers’ Professional Knowledge in Connecting the World of Work to Inquiry Based Science Teaching: Case of Norway.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Febri, Maria Immaculata Maya; Sikko, Svein Arne; Staberg, Ragnhild Lyngved; Dahl, Heidi. (2016) Deliverable 9.1: Collection of "problems of the month". mascil project mascil project
    Rapport
  • Staberg, Ragnhild Lyngved; Sikko, Svein Arne; Febri, Maria Immaculata Maya; Dahl, Heidi. (2016) Deliverable 9.2: Promotion of European Networks. mascil project mascil project
    Rapport

2013

  • Dahl, Heidi. (2013) Undervisningsforklaringer i multiplikasjon. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning
    Vitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Valenta, Anita; Dahl, Heidi. (2025) Mathematics teacher educators’ teaching preparation work: An institutional perspective. International Journal of Educational Research
    Vitenskapelig artikkel
  • Burheim, Oda Tingstad; Dahl, Heidi; Hansen, Espen Samseth; Langfeldt, Marit Buset; Lægran, Magnus; Skarderud, Aslak. (2023) Kom i gang med argumentasjon!. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Dahl, Heidi; Enge, Ole; Hansen, Torkel Haugan; Valenta, Anita. (2019) Lesson Plays as a Mirror on Prospective Teachers' Professional Knowledge for Mathematics Teaching. Mathematics Teacher Education and Development
    Vitenskapelig artikkel
  • Dahl, Heidi; Enge, Ole; Hansen, Torkel Haugan; Valenta, Anita. (2019) Lesson Plays as a Mirror on Prospective Teachers' Professional Knowledge for Mathematics Teaching. Mathematics Teacher Education and Development
    Vitenskapelig artikkel
  • Dahl, Heidi; Klemp, Torunn; Nilssen, Vivi Lisbeth. (2017) Collaborative talk in mathematics – contrasting examples from third graders. Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Dahl, Heidi. (2013) Undervisningsforklaringer i multiplikasjon. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning
    Vitenskapelig artikkel

Bøker

  • Burheim, Oda Tingstad; Dahl, Heidi; Enge, Ole; Rø, Kirsti. (2023) Alltid, aldri eller noen ganger? Om matematisk argumentasjon i grunnskolen. Caspar Forlag Caspar Forlag
    Populærvitenskapelig bok

Del av bok/rapport

  • Dahl, Heidi; Rø, Kirsti. (2025) Investigating curriculum materials and their implementations: An analytic framework.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Arnesen, Kristin Krogh; Dahl, Heidi. (2022) "Why have you written six times five?" Teachers' use of why in Norwegian mathematics classrooms.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dahl, Heidi. (2020) Tegning som vertøy for å utforske mutliplikative situasjoner.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dahl, Heidi; Klemp, Torunn; Nilssen, Vivi Lisbeth. (2020) Språklige ressurser, en forutsetning for produktivt elevsamarbeid.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dahl, Heidi. (2019) “He’s so fast at drawing” – Children’s use of drawings as a tool to solve word problems in multiplication and division.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dahl, Heidi; Klemp, Torunn; Nilssen, Vivi Lisbeth. (2018) Collaborative tool-mediated talk - an example from third graders.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Febri, Maria Immaculata Maya; Sikko, Svein Arne; Dahl, Heidi; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2016) Enhancing Teachers’ Professional Knowledge in Connecting the World of Work to Inquiry Based Science Teaching: Case of Norway.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Febri, Maria Immaculata Maya; Sikko, Svein Arne; Staberg, Ragnhild Lyngved; Dahl, Heidi. (2016) Deliverable 9.1: Collection of "problems of the month". mascil project mascil project
    Rapport
  • Staberg, Ragnhild Lyngved; Sikko, Svein Arne; Febri, Maria Immaculata Maya; Dahl, Heidi. (2016) Deliverable 9.2: Promotion of European Networks. mascil project mascil project
    Rapport

Undervisning

Emner

  • MGLU1515 - Matematikk 1 (5-10) emne 2

Veiledning

For tiden veileder jeg fem masterstudenter i matematikkdidaktikk, og en PhD-student. 

Formidling

2024

  • Vitenskapelig foredrag
    Dahl, Heidi; Rø, Kirsti. (2024) Investigating curriculum materials and their implementations: An analytic framework. The Tenth Nordic Conference on Mathematics Education (NORMA24) , København 2024-06-04 - 2024-06-07

2023

  • Faglig foredrag
    Burheim, Oda Tingstad; Dahl, Heidi; Langfeldt, Marit Buset. (2023) Arbeid med matematisk argumentasjon i grunnskolen. Novemberkonferansen , Trondheim 2023-11-22 - 2023-11-23

2022

  • Vitenskapelig foredrag
    Arnesen, Kristin Krogh; Dahl, Heidi. (2022) “Why have you written six times five?” Teachers’ use of why in Norwegian mathematics classrooms. CERME12 , online 2022-02-02 - 2022-02-05
  • Poster
    Arnesen, Kristin Krogh; Dahl, Heidi. (2022) Hvorfor har du skrevet seks ganger fem? En kvalitativ studie av læreres bruk av hvorfor i matematikk. Lærekraft 100. Arrangement i forbindelse med 100 år med lærerutdanning i Trondheim , Trondheim 2022-10-03 - 2022-10-03

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Dahl, Heidi. (2019) “He’s so fast at drawing” – Children’s use of drawings as a tool to solve word problems in multiplication and division. Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 11) , Utrecht 2019-02-06 - 2019-02-10

2018

  • Vitenskapelig foredrag
    Dahl, Heidi; Dragvoll, Karoline Gillebo; Klemp, Torunn; Nilssen, Vivi. (2018) Collaboration in mathematics – What stimulates and what impedes mathematical progress?. LaUDiM-konferansen: Eleven i fokus – matematikk på barnetrinnet , Trondheim 2018-11-28 - 2018-11-29
  • Vitenskapelig foredrag
    Friis, Pernille; Dahl, Heidi; Høynes, Siri-Malén. (2018) Second grade pupils' understanding of "one half". LaUDiM-konferansen: Eleven i fokus – matematikk på barnetrinnet , Trondheim 2018-11-28 - 2018-11-29
  • Vitenskapelig foredrag
    Dahl, Heidi. (2018) Barns bruk av tegninger i tekstoppgaver innen multiplikasjon/divisjon. LaUDiM-konferansen: Eleven i fokus – matematikk på barnetrinnet , Trondheim 2018-11-28 - 2018-11-29

2017

  • Vitenskapelig foredrag
    Dahl, Heidi; Klemp, Torunn; Nilssen, Vivi Lisbeth. (2017) Collaborative tool-mediated talk - an example from third graders. NORMA 17 , Stockholm 2017-05-30 - 2017-06-03
  • Faglig foredrag
    Sikko, Svein Arne; Staberg, Ragnhild Lyngved; Cyvin, Jardar; Febri, Maria Immaculata Maya; Dahl, Heidi. (2017) IBL og WoW i profesjonsutvikling for lærere innen realfag gjennom kaskademodell og leksjonsstudier. Forskning for et bedre samfunn. SU-fakultetets oppstartskonferanse , Trondheim 2017-03-16 - 2017-03-16
  • Poster
    Dahl, Heidi; Klemp, Torunn. (2017) Språkbruk og språkutvikling i matematikk - LaUDiM. Oppstartskonferanse for Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap , Trondheim 2017-03-16 - 2017-03-16

2016

  • Vitenskapelig foredrag
    Høynes, Siri-Malén; Friis, Pernille; Dahl, Heidi. (2016) A classroom study of young pupils’ work with mixed numbers. ECER 2016-08-23 - 2016-08-26
  • Vitenskapelig foredrag
    Høynes, Siri-Malén; Friis, Pernille; Dahl, Heidi. (2016) A classroom study of young pupils’ work with mixed numbers. Seksjonsseminar 2016-09-29 - 2016-09-30
  • Vitenskapelig foredrag
    Staberg, Ragnhild Lyngved; Febri, Maria Immaculata Maya; Sikko, Svein Arne; Dahl, Heidi. (2016) Impact of Multiplier Concept on Teachers’ Professional Knowledge. Educating the educators II - international approaches to scaling-up professional development in maths and science education , Freiburg 2016-11-07 - 2016-11-08
  • Vitenskapelig foredrag
    Staberg, Ragnhild Lyngved; Sikko, Svein Arne; Dahl, Heidi; Febri, Maria Immaculata Maya. (2016) Combining Inquiry Based Learning and World of Work: Preliminary Study of Teachers’ Professional Development. Den 14. nordiske lærerutdanningskonferansen , Trondheim 2016-05-10 - 2016-05-13
  • Vitenskapelig foredrag
    Febri, Maria Immaculata Maya; Sikko, Svein Arne; Dahl, Heidi; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2016) Enhancing Teachers’ Professional Knowledge in Connecting the World of Work to Inquiry Based Science Teaching: Case of Norway. 5th International Conference New Perspectives in Science Education , Florence 2016-03-17 - 2016-03-18

2014

  • Vitenskapelig foredrag
    Pepin, Birgit; Sikko, Svein Arne; Staberg, Ragnhild Lyngved; Febri, Maria Immaculata Maya; Dahl, Heidi. (2014) Mathematics and Science Teachers' Use of Resources: What counts as a resource?. Educating the Educators. Conference on international approaches to scaling-up profesional development in maths and science education , Essen 2014-12-15 - 2014-12-16

2013

  • Vitenskapelig foredrag
    Dahl, Heidi; Valenta, Anita. (2013) Utvikling av varierte regnestrategier gjennom korte matematiske samtaler. Novemberkonferansen 2013, Grunnleggende ferdigheter i faget matematikk , Trondheim 2013-11-27 - 2013-11-28

2011

  • Poster
    Dahl, Heidi; Lyngved, Ragnhild; Pepin, Birgit; Sikko, Svein Arne; Munkebye, Eli. (2011) Developing an IBL community: Professional development of mathematics and science teachers in Norway. Towards Europe 2020: Inquiring minds ‐ innovative pedagogies in mathematics and science education , Brüssel 2011-06-27 - 2011-06-27

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo