Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Harald Lenschow

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Harald Lenschow

Seniorrådgiver
IE fakultetsadministrasjon
Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk

harald.lenschow@ntnu.no
73593449 Elektro E/F, E-223, Gløshaugen, O. S. Bragstads plass 2e
Om Publikasjoner Formidling

Om

Statsviter utdannet ved NTNU. Hovedinteresse for kvalitetsutvikling innen høyere utdanning.

Arbeidsoppgaver

  • Forskerutdanning: forvaltning, kvalitet og utvikling:
    • Regler og praksis innen forskerutdanningen.
    • Administrativ oppfølging av ph.d.-programmene, kvalitetssikringsprosessen og ph.d.-kandidater, og generelle henvendelser (phd@ie.ntnu.no).
    • Forskningsformidling
    • Informasjonsformidling på IEs nettsider om forskning og forskerutdanning.
    • Felles standard for rutiner, digitale ph.d. skjema (m/ ph.d.-forum).
    • Internasjonal evaluering av ph.d. programmer (2016), IE oppfølging (2017-).
    • Internasjonalisering av forskerutdanning, representerer IE i samarbeid innen forskerutdanningen:
      • Nordic Five Tech (N5T).
      • European Research Consortium for Informatics and Mathematics (ERCIM).
      • Training the mindSET (Erasmus+ prosjekt, 2018-2021)
      • Veiledningssamarbeid, ph.d. (Cotutelle).
    • NTNU interne prosjekter/arbeidsgrupper:
      • Kvalitetssystem for ph.d.-utdanningen (2024-)
      • Vurdering av utenlandsk utdanning (2024)
      • Vurdering av internasjonal utdanning for opptak til ph.d. (2021)
      • Rekruttering av midlertidige ansatte (2020-2022)
      • Administrative støttesystemer i doktorgradsutdanningen ved NTNU (2019-2020)
      • Standardisering av prosedyrer i doktorgradsutdanningen (2012-2013)

Roller

  • Medlem av IE's Fakultetsstyre (2017-2021)
  • Sekretær for IE's Utvalg for forskning og forskerutdanning (FU), (2013-).
  • IE representant for ph.d. forum v/ NTNU.
  • IE representant for adm. forum v/ NTNU for Nordic Five Tech (N5T).
  • NTNUs medlem i European Research Consortium for Informatics and Mathematics (ERCIM) - Human Capital Task Group (HCTG) og koordinator for ERCIM Programme for PhD Education (EPPE).
  • Koordinator for NTNUs prosjektgruppe Training the mindSET (Erasmus+)
  • Referansegruppemedlem for nasjonalt vitenarkiv (2018)
  • NTNUs medlem i UHRs arbeidsgruppe for fellesgrader og cotutelle (2015).
  • Koordinator for seminar for ph.d.‐ kandidater (e.g. introduksjonsseminar) og ph.d.-veiledere (e.g. ph.d. veilederseminar).
  • Fakultetets superbruker for publisering, CRISTIN, rapportering.
  • Fakultetets superbruker for BEVISST (forskning og publisering).
  • Fakultetets kontaktperson overfor NSDs personvernombud.
  • Rolle innen fakultetets beredskapsplan.

Kompetanseord

  • Cotutelle
  • Doktorgrad
  • Double Degree
  • European Research Consortium for Informatics and Mathematics, ERCIM
  • Forskningsadministrasjon
  • Joint Degree
  • NSD kontakt
  • Nordic Five Tech, N5T
  • Ph d forum
  • Superbruker Bevisst
  • Superbruker Cristin
  • Utvalg for forskning og forskerutdanning

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Alle publikasjoner i Nasjonalt vitenarkiv (NVA)

2021

  • Lyng, Reidar; Vigtil, Astrid; Lenschow, Harald. (2021) Coaching Manual for Transferable Skills in SET Disciplines. Training the mindSET – Improving and Internationalizing Skills Trainings for Doctoral Candidates. Technische Universität Berlin Technische Universität Berlin
    Rapport
  • Lietzmann, Anja; Kiehne, Björn; Burhoff, Daniela Kleine; Steinmann, Sinje; Aliverti, Andrea; Beffani, Armando. (2021) European Training Manual for Transferable Skills in SET Disciplines. Training the mindSET – Improving and Internationalizing Skills Trainings for Doctoral Candidates. Technische Universität Berlin Technische Universität Berlin
    Rapport
  • Lietzmann, Anja; Nikol, Petra; Biscari, Paolo; Sole, Barbara del; Gladysz, Bartlomiej; Jarzebowska, Elzbieta. (2021) mindSET - European Core Curriculum in Transferable Skills for SET Disciplines. Training the mindSET – Improving and Internationalizing Skills Trainings for Doctoral Candidates. Technische Universität Berlin Technische Universität Berlin
    Rapport

2020

  • Pukstad, Brita; Oestvang, Janne; Ingebrigtsen, Erik; Lenschow, Harald; Onsøyen, Lars E.; Kirchhoff, Ralf. (2020) Ph.d.-administrative støttesystemer. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Rapport

2015

  • Ruud, Kenneth; Buverud, Anna Kolberg; Gran, Tone; Hillesøy, Per Gunnar; Lenschow, Harald; Maurseth, Anne Beate. (2015) Fellesgrader på ph.d.-nivå - Introduksjon og veileder. UHR UHR
    Rapport

2009

  • Lenschow, Harald. (2009) Studiekvalitet (RE: Studiepoeng på billigsalg). Universitetsavisa
    Leserinnlegg
  • Lenschow, Harald. (2009) Tåler NTNU en annerledes virkelighetsbeskrivelse?. Universitetsavisa
    Leserinnlegg

2007

  • Lenschow, Rolf; Lenschow, Harald. (2007) Learning Networks for Quaity Development of learning processes in higher education and learning organizations. Proposal for a bilateral R&D program with focus on engineering education and competence building in industry. Network Learning Lab AS Network Learning Lab AS
    Rapport

2006

  • Lenschow, Harald; Lenschow, Rolf. (2006) Evalueringsrapport: Eksperter i Team: "Menneskeverd i det 21. århudre", Formativ evaluering av et tverrfaglig emne ved NTNU. Network Learning Lab AS Network Learning Lab AS
    Rapport
  • Lenschow, Harald; Lenschow, Rolf. (2006) Evalueringsrapport. Helseeksperter i Team: Tillit i helsevesenet - taushetsplikten. Formativ evaluering av et tverrfaglig emne ved NTNU og HiST 2006. Network Learning Lab AS Network Learning Lab AS
    Rapport
  • Lenschow, Harald; Lenschow, Rolf. (2006) Evalueringsrapport: Eksperter i team: "Den ultimate bil", Formativ evaluering av et tverrfaglig emne ved NTNU. Network Learning Lab AS Network Learning Lab AS
    Rapport
  • Lenschow, Harald; Lenschow, Rolf. (2006) Evalueringsrapport: Helseeksperter i Team: Pasientrettigheter – prioriteringer - etiske betraktninger En formativ evaluering av et tverrfaglig emne ved NTNU og HiST høsten 2005. Network Learning Lab AS Network Learning Lab AS
    Rapport

2001

  • Lenschow, Rolf; Lenschow, Harald; Skauge, Asle. (2001) Aksjonslæring. Constructive Evaluation of Processes, Program for Formative Evaluation of the Learning Process by ICT assistence (9 reports 2001-2004). Network Learning Lab AS Network Learning Lab AS
    Rapport

2000

  • Lenschow, Harald. (2000) Iteration in a networked environment : a case study of the European environment agency. NTNU NTNU
    Mastergradsoppgave

Tidsskriftspublikasjoner

  • Lenschow, Harald. (2009) Studiekvalitet (RE: Studiepoeng på billigsalg). Universitetsavisa
    Leserinnlegg
  • Lenschow, Harald. (2009) Tåler NTNU en annerledes virkelighetsbeskrivelse?. Universitetsavisa
    Leserinnlegg

Rapport

  • Lyng, Reidar; Vigtil, Astrid; Lenschow, Harald. (2021) Coaching Manual for Transferable Skills in SET Disciplines. Training the mindSET – Improving and Internationalizing Skills Trainings for Doctoral Candidates. Technische Universität Berlin Technische Universität Berlin
    Rapport
  • Lietzmann, Anja; Kiehne, Björn; Burhoff, Daniela Kleine; Steinmann, Sinje; Aliverti, Andrea; Beffani, Armando. (2021) European Training Manual for Transferable Skills in SET Disciplines. Training the mindSET – Improving and Internationalizing Skills Trainings for Doctoral Candidates. Technische Universität Berlin Technische Universität Berlin
    Rapport
  • Lietzmann, Anja; Nikol, Petra; Biscari, Paolo; Sole, Barbara del; Gladysz, Bartlomiej; Jarzebowska, Elzbieta. (2021) mindSET - European Core Curriculum in Transferable Skills for SET Disciplines. Training the mindSET – Improving and Internationalizing Skills Trainings for Doctoral Candidates. Technische Universität Berlin Technische Universität Berlin
    Rapport
  • Pukstad, Brita; Oestvang, Janne; Ingebrigtsen, Erik; Lenschow, Harald; Onsøyen, Lars E.; Kirchhoff, Ralf. (2020) Ph.d.-administrative støttesystemer. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Rapport
  • Ruud, Kenneth; Buverud, Anna Kolberg; Gran, Tone; Hillesøy, Per Gunnar; Lenschow, Harald; Maurseth, Anne Beate. (2015) Fellesgrader på ph.d.-nivå - Introduksjon og veileder. UHR UHR
    Rapport
  • Lenschow, Rolf; Lenschow, Harald. (2007) Learning Networks for Quaity Development of learning processes in higher education and learning organizations. Proposal for a bilateral R&D program with focus on engineering education and competence building in industry. Network Learning Lab AS Network Learning Lab AS
    Rapport
  • Lenschow, Harald; Lenschow, Rolf. (2006) Evalueringsrapport: Eksperter i Team: "Menneskeverd i det 21. århudre", Formativ evaluering av et tverrfaglig emne ved NTNU. Network Learning Lab AS Network Learning Lab AS
    Rapport
  • Lenschow, Harald; Lenschow, Rolf. (2006) Evalueringsrapport. Helseeksperter i Team: Tillit i helsevesenet - taushetsplikten. Formativ evaluering av et tverrfaglig emne ved NTNU og HiST 2006. Network Learning Lab AS Network Learning Lab AS
    Rapport
  • Lenschow, Harald; Lenschow, Rolf. (2006) Evalueringsrapport: Eksperter i team: "Den ultimate bil", Formativ evaluering av et tverrfaglig emne ved NTNU. Network Learning Lab AS Network Learning Lab AS
    Rapport
  • Lenschow, Harald; Lenschow, Rolf. (2006) Evalueringsrapport: Helseeksperter i Team: Pasientrettigheter – prioriteringer - etiske betraktninger En formativ evaluering av et tverrfaglig emne ved NTNU og HiST høsten 2005. Network Learning Lab AS Network Learning Lab AS
    Rapport
  • Lenschow, Rolf; Lenschow, Harald; Skauge, Asle. (2001) Aksjonslæring. Constructive Evaluation of Processes, Program for Formative Evaluation of the Learning Process by ICT assistence (9 reports 2001-2004). Network Learning Lab AS Network Learning Lab AS
    Rapport
  • Lenschow, Harald. (2000) Iteration in a networked environment : a case study of the European environment agency. NTNU NTNU
    Mastergradsoppgave

Formidling

2016

  • Faglig foredrag
    Lenschow, Harald. (2016) Periodic Review of PhD Programmes. Innovative Doctoral Training workshop , Lyngby 2016-08-29 - 2016-08-30

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo