Eli Munkebye
Publikasjoner
2022
-
Munkebye, Astrid;
Munkebye, Eli;
Skage, Kristin.
(2022)
Solaris Naturfag 3-4.
Aschehoug & Co. 2022. ISBN 9788203404412.
Lærebok
-
Munkebye, Astrid;
Munkebye, Eli;
Skage, Kristin.
(2022)
Solaris Naturfag 3-4 Lærerveiledning.
Aschehoug & Co. 2022. ISBN 9788203410918.
Fagbok
-
Munkebye, Eli.
(2022)
8.6 Gaulosen som læringsarena.
Naturvitenskapelige kvaliteter i Gaulosen, Trondheimsfjorden – en statusrapport.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Munkebye, Eli;
Gericke, Niklas.
(2022)
Primary School Teachers’ Understanding of Critical Thinking in the Context of Education for Sustainable Development.
Critical Thinking in Biology and Environmental Education: Facing Challenges in a Post-truth World (Contributions from Biology Education Research).
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Scheie, Eldri;
Berglund, Teresa;
Munkebye, Eli;
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Gericke, Niklas.
(2022)
Læreplananalyse av kritisk tenking og bærekraftig utvikling i norsk og svensk læreplan.
Acta Didactica Norden (ADNO).
volum 16 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Skalstad, Ingunn;
Munkebye, Eli.
(2022)
How to support young children's interest development during exploratory natural science activities in outdoor environments.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies.
volum 114.
Vitenskapelig artikkel
2021
-
Skalstad, Ingunn;
Munkebye, Eli.
(2021)
Young children’s questions about science topics when situated in a natural outdoor environment: a qualitative study from kindergarten and primary school.
International Journal of Science Education.
volum 43 (7).
Vitenskapelig artikkel
2020
-
Munkebye, Astrid;
Munkebye, Eli;
Skage, Kristin.
(2020)
Solaris Naturfag 1-2.
Aschehoug & Co. 2020. ISBN 9788203407000.
Lærebok
-
Munkebye, Astrid;
Munkebye, Eli;
Skage, Kristin.
(2020)
Solaris Naturfag 1-2.
Aschehoug & Co. 2020. ISBN 978-82-03-40440-5.
Lærebok
-
Munkebye, Astrid;
Skage, Kristin;
Munkebye, Eli.
(2020)
Solaris Naturfag 1-2 Lærerveiledning.
2020. ISBN 9788203318610.
Lærebok
-
Munkebye, Eli;
Scheie, Eldri;
Gabrielsen, Anja;
Jordet, Arne N. Nikolaisen;
Misund, Stig;
Nergård, Tone;
Øyehaug, Anne Bergliot.
(2020)
Interdisciplinary primary school curriculum units for sustainable development.
Environmental Education Research.
volum 26 (6).
Vitenskapelig artikkel
2018
-
Kvammen, Per Ivar;
Munkebye, Eli.
(2018)
Artskunnskap som introduksjon til naturfag i grunnskolelærerutdanningene.
Nordic Studies in Science Education.
volum 14 (4).
Vitenskapelig artikkel
-
Munkebye, Astrid;
Munkebye, Eli.
(2018)
Å utvikle et naturfaglig språk.
Språkopplæring på småskoletrinnet.
Faglig kapittel
-
Munkebye, Eli.
(2018)
Det naturfaglige språket og begrepslæring i naturfag.
Språkopplæring på småskoletrinnet.
Faglig kapittel
2016
-
Bakke, Hjørdis H. K.;
Munkebye, Eli.
(2016)
Økologi for grunnskolelærerutdanningen.
Cappelen Damm Akademisk. 2016. ISBN 978-82-02-51813-4.
Fagbok
-
Munkebye, Eli.
(2016)
Den utforskende samtalen.
Naturfag.
volum 2.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Munkebye, Eli.
(2016)
Implementation of education for sustainable development in primary School - in a Norwegian perspective.
Koncepcja zrównoważonego rozwoju w kształceniu nauczycieli klas początkowych.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
2015
-
Munkebye, Eli.
(2015)
Utforsk planterøtter og jord.
Naturfag.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Munkebye, Eli.
(2015)
Utforskning av jord.
Naturfag.
Populærvitenskapelig artikkel
2014
-
Fagerheim, Anne Lise;
Munkebye, Eli.
(2014)
Mostadmark jernverk – en levende aktivitets- og læringsarena for eleven.
Naturfag.
Faglig artikkel
-
Fiskum, Tove Anita;
Munkebye, Eli.
(2014)
Tidligere bruk og oppfattelse av natur - en ressurs i dagens skole.
Uteskoledidaktikk: ta fagene med ut.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Gravdal, Liv;
Tjelle, Kristin;
Munkebye, Eli.
(2014)
Vannets kretsløp.
Naturfag.
Faglig artikkel
-
Halvorsen, Lene;
Scheie, Eldri;
Munkebye, Eli.
(2014)
Fra søppeldynge til læringsarena – Lusetjern skole ser muligheter i nærmiljøet.
Naturfag.
Faglig artikkel
-
Hestås, H;
Munkebye, Eli.
(2014)
Dagleglivet på Moltu gjennom 100 år.
Naturfag.
Faglig artikkel
-
Jensen, Audun;
Munkebye, Eli.
(2014)
Prosjekt salamander.
Naturfag.
Faglig artikkel
-
Jordet, Arne Hilmar Nikolaisen;
Misund, Stig;
Munkebye, Eli;
Fjørtoft, Ingunn;
Husby, Jon-Arve.
(2014)
Regionkontakter reflekterer.
Naturfag.
Faglig artikkel
-
Munkebye, Astrid;
Lange, Tove;
Munkebye, Eli.
(2014)
Fra kunnskap om snegla til et ønske om å ta vare på den.
Naturfag.
Faglig artikkel
-
Munkebye, Eli.
(2014)
Bygdesamfunnet og hjørnesteinsbedriften.
Naturfag.
Faglig artikkel
-
Munkebye, Eli.
(2014)
Den utforskende samtalen.
Uteskoledidaktikk: ta fagene med ut.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Munkebye, Eli.
(2014)
Vår i Naturen.
Naturfag.
Faglig artikkel
-
Munkebye, Eli;
Reier-Røberg, Kjetil.
(2014)
Grunnleggende ferdigheter i naturfag.
Innføring i grunnleggende ferdigheter : praktisk arbeid på fagenes premisser.
Faglig kapittel
-
Munkebye, Eli;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2014)
Lesing av naturfagtekster i småskolen - en kasusstudie knyttet til leselekser.
Norsklæreren.
Vitenskapelig artikkel
2013
-
Munkebye, Astrid;
Munkebye, Eli.
(2013)
Å lese på småskoletrinnet - med fokus på naturfaglige sjangere og språk.
Naturfag.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Munkebye, Eli;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2013)
Animal footprint.
Inquiry-based learning in maths and science classes. What it is and how it works - examples - experiences.
Faglig kapittel
2012
-
munkebye, eli;
Munkebye, Eli.
(2012)
Dialog for læring - den utforskende samtalen i uteskole.
2012. Doktoravhandlinger forsvart ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo (147).
Doktorgradsavhandling
2008
-
Cyvin, Jardar;
Munkebye, Eli;
Sundt, George.
(2008)
"Med blanke ark?" - Lærerstudenters utgangspunkt for naturfaglig læring.
The 9th Nordic Research Symposium on Science Education.
Annet
-
Munkebye, Eli.
(2008)
Læreres bruk av støttende dialog for å fremme naturfaglig læring på småskoletrinnet, med naturen som undervisningsarena.
The 9th Nordic Reseach Symposium on science education.
Annet
2003
-
Munkebye, Eli;
Pedersen, Hans Christian;
Steen, Johan B.;
Brøseth, Henrik.
(2003)
Predation of eggs and incubating females in willow ptarmigan Lagopus I. lagopus.
Fauna Norvegica.
volum 23.
Vitenskapelig artikkel
Vitenskapelige artikler
-
Scheie, Eldri;
Berglund, Teresa;
Munkebye, Eli;
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Gericke, Niklas.
(2022)
Læreplananalyse av kritisk tenking og bærekraftig utvikling i norsk og svensk læreplan.
Acta Didactica Norden (ADNO).
volum 16 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Skalstad, Ingunn;
Munkebye, Eli.
(2022)
How to support young children's interest development during exploratory natural science activities in outdoor environments.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies.
volum 114.
Vitenskapelig artikkel
-
Skalstad, Ingunn;
Munkebye, Eli.
(2021)
Young children’s questions about science topics when situated in a natural outdoor environment: a qualitative study from kindergarten and primary school.
International Journal of Science Education.
volum 43 (7).
Vitenskapelig artikkel
-
Munkebye, Eli;
Scheie, Eldri;
Gabrielsen, Anja;
Jordet, Arne N. Nikolaisen;
Misund, Stig;
Nergård, Tone;
Øyehaug, Anne Bergliot.
(2020)
Interdisciplinary primary school curriculum units for sustainable development.
Environmental Education Research.
volum 26 (6).
Vitenskapelig artikkel
-
Kvammen, Per Ivar;
Munkebye, Eli.
(2018)
Artskunnskap som introduksjon til naturfag i grunnskolelærerutdanningene.
Nordic Studies in Science Education.
volum 14 (4).
Vitenskapelig artikkel
-
Munkebye, Eli;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2014)
Lesing av naturfagtekster i småskolen - en kasusstudie knyttet til leselekser.
Norsklæreren.
Vitenskapelig artikkel
-
Munkebye, Eli;
Pedersen, Hans Christian;
Steen, Johan B.;
Brøseth, Henrik.
(2003)
Predation of eggs and incubating females in willow ptarmigan Lagopus I. lagopus.
Fauna Norvegica.
volum 23.
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Munkebye, Eli.
(2016)
Den utforskende samtalen.
Naturfag.
volum 2.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Munkebye, Eli.
(2015)
Utforsk planterøtter og jord.
Naturfag.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Munkebye, Eli.
(2015)
Utforskning av jord.
Naturfag.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Fagerheim, Anne Lise;
Munkebye, Eli.
(2014)
Mostadmark jernverk – en levende aktivitets- og læringsarena for eleven.
Naturfag.
Faglig artikkel
-
Gravdal, Liv;
Tjelle, Kristin;
Munkebye, Eli.
(2014)
Vannets kretsløp.
Naturfag.
Faglig artikkel
-
Halvorsen, Lene;
Scheie, Eldri;
Munkebye, Eli.
(2014)
Fra søppeldynge til læringsarena – Lusetjern skole ser muligheter i nærmiljøet.
Naturfag.
Faglig artikkel
-
Hestås, H;
Munkebye, Eli.
(2014)
Dagleglivet på Moltu gjennom 100 år.
Naturfag.
Faglig artikkel
-
Jensen, Audun;
Munkebye, Eli.
(2014)
Prosjekt salamander.
Naturfag.
Faglig artikkel
-
Jordet, Arne Hilmar Nikolaisen;
Misund, Stig;
Munkebye, Eli;
Fjørtoft, Ingunn;
Husby, Jon-Arve.
(2014)
Regionkontakter reflekterer.
Naturfag.
Faglig artikkel
-
Munkebye, Astrid;
Lange, Tove;
Munkebye, Eli.
(2014)
Fra kunnskap om snegla til et ønske om å ta vare på den.
Naturfag.
Faglig artikkel
-
Munkebye, Eli.
(2014)
Bygdesamfunnet og hjørnesteinsbedriften.
Naturfag.
Faglig artikkel
-
Munkebye, Eli.
(2014)
Vår i Naturen.
Naturfag.
Faglig artikkel
-
Munkebye, Astrid;
Munkebye, Eli.
(2013)
Å lese på småskoletrinnet - med fokus på naturfaglige sjangere og språk.
Naturfag.
Populærvitenskapelig artikkel
Bøker
-
Munkebye, Astrid;
Munkebye, Eli;
Skage, Kristin.
(2022)
Solaris Naturfag 3-4.
Aschehoug & Co. 2022. ISBN 9788203404412.
Lærebok
-
Munkebye, Astrid;
Munkebye, Eli;
Skage, Kristin.
(2022)
Solaris Naturfag 3-4 Lærerveiledning.
Aschehoug & Co. 2022. ISBN 9788203410918.
Fagbok
-
Munkebye, Astrid;
Munkebye, Eli;
Skage, Kristin.
(2020)
Solaris Naturfag 1-2.
Aschehoug & Co. 2020. ISBN 9788203407000.
Lærebok
-
Munkebye, Astrid;
Munkebye, Eli;
Skage, Kristin.
(2020)
Solaris Naturfag 1-2.
Aschehoug & Co. 2020. ISBN 978-82-03-40440-5.
Lærebok
-
Munkebye, Astrid;
Skage, Kristin;
Munkebye, Eli.
(2020)
Solaris Naturfag 1-2 Lærerveiledning.
2020. ISBN 9788203318610.
Lærebok
-
Bakke, Hjørdis H. K.;
Munkebye, Eli.
(2016)
Økologi for grunnskolelærerutdanningen.
Cappelen Damm Akademisk. 2016. ISBN 978-82-02-51813-4.
Fagbok
Del av bok/rapport
-
Munkebye, Eli.
(2022)
8.6 Gaulosen som læringsarena.
Naturvitenskapelige kvaliteter i Gaulosen, Trondheimsfjorden – en statusrapport.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Munkebye, Eli;
Gericke, Niklas.
(2022)
Primary School Teachers’ Understanding of Critical Thinking in the Context of Education for Sustainable Development.
Critical Thinking in Biology and Environmental Education: Facing Challenges in a Post-truth World (Contributions from Biology Education Research).
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Munkebye, Astrid;
Munkebye, Eli.
(2018)
Å utvikle et naturfaglig språk.
Språkopplæring på småskoletrinnet.
Faglig kapittel
-
Munkebye, Eli.
(2018)
Det naturfaglige språket og begrepslæring i naturfag.
Språkopplæring på småskoletrinnet.
Faglig kapittel
-
Munkebye, Eli.
(2016)
Implementation of education for sustainable development in primary School - in a Norwegian perspective.
Koncepcja zrównoważonego rozwoju w kształceniu nauczycieli klas początkowych.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Fiskum, Tove Anita;
Munkebye, Eli.
(2014)
Tidligere bruk og oppfattelse av natur - en ressurs i dagens skole.
Uteskoledidaktikk: ta fagene med ut.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Munkebye, Eli.
(2014)
Den utforskende samtalen.
Uteskoledidaktikk: ta fagene med ut.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Munkebye, Eli;
Reier-Røberg, Kjetil.
(2014)
Grunnleggende ferdigheter i naturfag.
Innføring i grunnleggende ferdigheter : praktisk arbeid på fagenes premisser.
Faglig kapittel
-
Munkebye, Eli;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2013)
Animal footprint.
Inquiry-based learning in maths and science classes. What it is and how it works - examples - experiences.
Faglig kapittel
-
Cyvin, Jardar;
Munkebye, Eli;
Sundt, George.
(2008)
"Med blanke ark?" - Lærerstudenters utgangspunkt for naturfaglig læring.
The 9th Nordic Research Symposium on Science Education.
Annet
-
Munkebye, Eli.
(2008)
Læreres bruk av støttende dialog for å fremme naturfaglig læring på småskoletrinnet, med naturen som undervisningsarena.
The 9th Nordic Reseach Symposium on science education.
Annet
Rapport
-
munkebye, eli;
Munkebye, Eli.
(2012)
Dialog for læring - den utforskende samtalen i uteskole.
2012. Doktoravhandlinger forsvart ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo (147).
Doktorgradsavhandling
Formidling
2022
-
Vitenskapelig foredragMunkebye, Eli. (2022) Eksplisitt samtaleundervisning i en bærekraftkontekst - med fokus på åpenhet. Erfaringsdelingskonferanse for lærere . NTNU, ILU, CriThiSE; Trondheim. 2022-09-22 - 2022-09-23.
-
Vitenskapelig foredragMunkebye, Eli; Scheie, Eldri. (2022) Elevenes åpenhet – en forutsetning for pluralistisk bærekraftundervisning. Hell-seminaret 2022 . Naturfagsenteret og Nasjonalt nettverk for naturfagutdanning; Hell, Stjørdal. 2022-11-15 - 2022-11-16.
-
Vitenskapelig foredragMunkebye, Eli; Scheie, Eldri. (2022) Manglende åpenhet, et hinder for pluralistisk bærekraftundervisning?. NABUs årskonferanse NMBU, Ås . Nasjonalt forskernettverk for bærekraft og utdanning – NABU; NMBU, Ås. 2022-11-21 - 2022-11-22.
-
Vitenskapelig foredragStaberg, Ragnhild Lyngved; Cyvin, Jardar; Lykknes, Annette; Ervik, Hilde; Andersson, Ellen Marie; Munkebye, Eli. (2022) Bærekraft i realfag ved NTNUs lærerutdanning - eksempler på hvordan FoU-prosjekter og internasjonalt samarbeid har bidratt til utvikling av utdanningen. UHR Lærerutdanningskonferansen 2022 . Universitets- og høgskolerådet, UHR; Oslo. 2022-04-27 - 2022-04-27.
-
Vitenskapelig foredragStaberg, Ragnhild Lyngved; Lønnum, Marthe; Fredagsvik, Maren Skjelstad; Berglund, Teresa; Munkebye, Eli; Scheie, Eldri; Lykknes, Annette; Lie, Tove Grete; Felix, Sonia Martins; Daus, Stephan; Gericke, Niklas. (2022) Symposium, Paper session 6c: The call for action in environmental and sustainability education. Paper: Biology and science teachers view on critical thinking in sustainability education – The need for a multidisciplinary approach for action competence. 13th Conference of European Researchers in Didactics of Biology . University of Cyprus; Nicosia, Cyprus. 2022-08-29 - 2022-09-02.
-
Vitenskapelig foredragStaberg, Ragnhild Lyngved; Munkebye, Eli; Fredagsvik, Maren Skjelstad; Berglund, Teresa; Scheie, Eldri; Daus, Stephan; Gericke, Niklas. (2022) Læreres oppfatning av kritisk tenkning. Skriv! Les! 2022. Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving, og literacy . Skrivesenteret og NTNU; Trondheim. 2022-05-09 - 2022-05-11.
2021
-
Vitenskapelig foredragSkalstad, Ingunn; Munkebye, Eli. (2021) Hva, hvordan og hvorfor? En studie av barnehagebarns og elevers spørsmål om naturfaglige tema ute i naturen. NFSUN 2021 . NFSUN; VIA University College Aarhus. 2021-06-01 - 2021-06-02.
-
Vitenskapelig foredragStaberg, Ragnhild Lyngved; Munkebye, Eli. (2021) Å kvalifisere elevers erfaringer – en case-studie fra 1.trinn. NFSUN – The Nordic Research Symposium on Science Education . VIA University College; Århus (Zoom). 2021-06-01 - 2021-06-02.
-
Vitenskapelig foredragStaberg, Ragnhild Lyngved; Munkebye, Eli; Daus, Stephan; Febri, Maria Immaculata Maya; Gericke, Niklas. (2021) Primary Teachers' Perception of Critical Thinking. European Science Education Research Association (ESERA) 2021 . University of Minho; Braga. 2021-08-30 - 2021-09-03.
2017
-
Vitenskapelig foredragScheie, Eldri; Munkebye, Eli. (2017) Education for Sustainable Development in primary schools - in a Norwegian perspective. European Science Education Research Association (ESERA) ; Dublin. 2017-08-21 - 2017-08-25.
2016
-
Faglig foredragMunkebye, Eli. (2016) Kjennetegn på utforskende læring og hvordan dette likner på det forskere gjør. Naturfagskonferansen HSN . HSN; Bakkenteigen. 2016-04-06 - 2016-04-06.
-
Faglig foredragMunkebye, Eli. (2016) Kjennetegn på utforskende læring, utforskende samtale og hvordan dette likner på det forskere gjør. Østlandsk lærerstevne ; Oslo. 2016-11-04 - 2016-11-05.
-
Faglig foredragMunkebye, Eli; Munkebye, Astrid. (2016) Forskere og lesere i naturfag. Realfgaskonferansen . NTNU; Trondheim. 2016-05-03 - 2016-05-03.
2015
-
Faglig foredragMunkebye, Eli. (2015) Hvordan videreutvikle tradisjonelle ekskursjoner?. Hellseminar 2015 . Kompetansenettverk for lærarutdannarar i naturfag; Hell, Stjørdal. 2015-11-11 - 2015-11-13.
-
Vitenskapelig foredragMunkebye, Eli. (2015) Sustainability in Norwegian general education. Examples of concrete approaches in “Natursekken”. KIFEE-8 . KIFEE; Trondheim. 2015-09-21 - 2015-09-23.
2014
-
Faglig foredragMunkebye, Eli. (2014) Gjør det, si det, les det og skriv det!. Realfagskonferansen . NTNU; Trondheim. 2014-04-30 - 2014-04-30.
-
Vitenskapelig foredragMunkebye, Eli; Cyvin, Jardar. (2014) Plant and animal knowledge as door-opener to sustainable development. NERA ; Lillehammer. 2014-03-05 - 2014-03-07.
2011
-
PosterDahl, Heidi; Lyngved, Ragnhild; Pepin, Birgit; Sikko, Svein Arne; Munkebye, Eli. (2011) Developing an IBL community: Professional development of mathematics and science teachers in Norway. Towards Europe 2020: Inquiring minds ‐ innovative pedagogies in mathematics and science education ; Brüssel. 2011-06-27 - 2011-06-27.
-
Vitenskapelig foredragCyvin, Jardar; Munkebye, Eli; Grindeland, John Magne. (2011) Artslære og biologisk mangfold i lærerutdanning. Nordiskt forskarsymposium om undervisningen i naturvetenskap (NFSUN) 2011 . Linköpings Universitet; Linköping. 2011-06-14 - 2011-06-16.
2008
-
Vitenskapelig foredragCyvin, Jardar; Munkebye, Eli; Sundt, George. (2008) Starting from scratch? - Teacher students' starting position for learning science. Roundtable. The 9th Nordic Research Symposium on Science Education ; Reykjavik, Iceland. 2008-06-11 - 2008-06-15.
-
PosterMunkebye, Eli. (2008) Læreres bruk av støttende dialog for å fremme naturfaglig læring på småskoletrinnet, med naturen som undervisningsarena. The 9th Nordic Research Symposium on Science Education ; Reykjavik, Iceland. 2008-06-11 - 2008-06-15.
-
PosterMunkebye, Eli. (2008) Læreres bruk av støttende dialog for å fremme naturfaglig læring på småskoletrinnet, når undervisningen er flyttet ut av klasserommet til et lokalt naturområde. Nordisk-baltisk konference om udeskole ; Brandbjerg, Danmark. 2008-01-24 - 2008-01-25.
2007
-
Vitenskapelig foredragMunkebye, Eli. (2007) Noen ganger er spørsmålene viktigere enn svarene. Første Nordiske konferanse: Fagdidaktikk mellom skole og lærerutdanning Fagdidaktikk ; [s.l.]. 2007-05-14 - 2007-05-15.
-
PosterMunkebye, Eli. (2007) Use of questioning in outdoor science lessons in early years of schooling. ESERA ; Malmø. 2007-08-21 - 2007-08-24.
-
PosterMunkebye, Eli. (2007) Use of questioning in outdoor science lessons in early years of schooling. ESERA ; Malmø. 2007-08-21 - 2007-08-24.