Kristin Eide
Kristin Eide
eide.kristin@ntnu.no
Om
Kristin Eide førsteamanuensis i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning.
I sitt forskningsfelt har hun en interesse for utdanningspolitikk og utdanningssosiologi og deltar i forskningsgruppen ‘Utdanningspolitikk, mangfold og likeverd’ ved Institutt for lærerutdanning.
Kristin Eide er studieprogramleder for praktisk-pedagogisk utdanning (PPU, FPPU-A, FPPU-Y, MPPU) og har bred erfaring med undervisning, emneansvar og faglig koordinering i lærerutdanning. Hun underviser pedagogikk innenfor ulike studieløp: praktisk-pedagogisk utdanning (PPU og FPPU), lektorutdanning (5LU), grunnskolelærerutdanning (MGLU1-7 og MGLU 5-10).
Medlem av nasjonalt fagorgan for lektorutdanning 8-13 og praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag.
Forskning
Publikasjoner
2021
-
Eide, Kristin;
Haugen, Cecilie;
Krüger, Thorolf F..
(2021)
Kultur i endring: Erfarne læreres beskrivelser av endrede maktforhold i skolen.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Doktorgradsavhandling
2014
-
Haugen, Cecilie;
Øksnes, Maria;
Hoveid, Halvor;
Eide, Kristin;
Vlemmix, Juliette E P Boks-;
Hestbek, Tine Arntzen.
(2014)
Pedagoger er ulike.
Klassekampen
Vitenskapelig artikkel
-
Eide, Kristin.
(2014)
Om endringer i relasjon mellom lærere og foreldre.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Haugen, Cecilie;
Øksnes, Maria;
Hoveid, Halvor;
Eide, Kristin;
Vlemmix, Juliette E P Boks-;
Hestbek, Tine Arntzen.
(2014)
Pedagoger er ulike.
Klassekampen
Vitenskapelig artikkel
Del av bok/rapport
-
Eide, Kristin.
(2014)
Om endringer i relasjon mellom lærere og foreldre.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Eide, Kristin;
Haugen, Cecilie;
Krüger, Thorolf F..
(2021)
Kultur i endring: Erfarne læreres beskrivelser av endrede maktforhold i skolen.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Doktorgradsavhandling
Undervisning
PPU4512 Klassemiljø og tilpasset opplæring med spesialpedagogisk arbeid (15 stp)
Veiledning
Masterveiledning:
MGLU5230 Masteroppgave i sosialpedagogikk
MGLU5227 Masteroppgave i spesialpedagogikk
SKOLE6909 Masteroppgave i skoleutvikling og utdanningsledelse
Formidling
2025
-
Vitenskapelig foredragEide, Kristin; Merket, Monika. (2025) Intensive education taken form in a rural municipality in Norway: An Analysis of Control in Reading Courses in two schools. ECER 2025: Charting the way forward: Education, Research, Potentials and Perspectives , Beograd 2025-09-08 - 2025-09-11
2024
-
Vitenskapelig foredragHaugen, Cecilie Rønning; Eide, Kristin. (2024) School principals´ experiences of changes in power relations in Norwegian schools through early intervention and intensive training. BERA 2024-09-08 -
2022
-
Vitenskapelig foredragEide, Kristin; Haugen, Cecilie. (2022) Changes in power relations in Norwegian schools through early intervention: An analysis of White paper no. 6 (2019-2020). Nordisk läroplansteoretisk konferens 2022-10-20 - 2022-10-21
2017
-
Faglig foredragUthus, Marit; Eide, Kristin. (2017) Ny overordnet del av læreplanverket: Mellom idealer til realiteter. HØRINGSUTKAST Ny overordnet del av norsk læreplan , Trondheim 2017-04-27 - 2017-04-27
2016
-
Vitenskapelig foredragEide, Kristin. (2016) Changes in teachers' pedagogic practice. My theoretical and analytical approach to study change. NERA 2016 2016-03-09 - 2016-03-11
2015
-
Vitenskapelig foredragEide, Kristin. (2015) 'Assessment for learning' and changes in teachers' pedagogic practice. NERA 2015 2015-03-04 - 2015-03-06
2014
-
Vitenskapelig foredragEide, Kristin. (2014) 'It is never the right parents who complain' – On changed relations between teachers and parents. 8th Symposium Basil Bernstein 2014-07-09 - 2014-07-12