Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Dan Yngve Jacobsen

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Dan Yngve Jacobsen

Førsteamanuensis
Institutt for pedagogikk og livslang læring

dan.jacobsen@ntnu.no
73590457 41403003 Dragvoll
Om Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Kompetanseord

  • Likemanslæring
  • Problembasert læring

Publikasjoner

The Role of Support Units in Digital Transformation: How Institutional Entrepreneurs Build Capacity for Online Learning in Higher Education

This study used New Institutional Theory to explore entrepreneurial activities in support units in digital transformation in higher education in Norway.
  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2024

  • Langseth, Inger Dagrun; Jacobsen, Dan Yngve. (2024) Nettlærernes agency i den offentlige videregående skolen. Nordic Journal of Digital Literacy
    Vitenskapelig artikkel

2023

  • Jacobsen, Dan Yngve. (2023) Kriteriene i meritteringsordningen er for snevre. Khrono.no
    Kronikk
  • Jacobsen, Dan Yngve. (2023) Pedagogisk utviklingsarbeid eller regelrett skivebom?. Khrono.no
    Kronikk
  • Jacobsen, Dan Yngve. (2023) DIDACTICAL MODELS FOR USING STUDENT-RESPONSE TECHNOLOGY IN COLLEGE CLASSROOMS – HOW SPECIFIC MODELS MAY CONTRIBUTE TO ADVANTAGEOUS OUTCOMES IN COLLEGE CLASSROOMS. ICERI Proceedings
    Vitenskapelig artikkel
  • Langseth, Inger Dagrun; Jacobsen, Dan Yngve; Haugsbakken, Halvdan Gaute Søvik. (2023) Institutional Entrepreneurship in Loosely Coupled Systems: The Subject Position of MOOC Entrepreneurs and Their Interpretive Struggles in a Norwegian Context. Technology, Knowledge and Learning
    Vitenskapelig artikkel

2022

  • Langseth, Inger Dagrun; Jacobsen, Dan Yngve; Haugsbakken, Halvdan Gaute Søvik. (2022) The Role of Support Units in Digital Transformation: How Institutional Entrepreneurs Build Capacity for Online Learning in Higher Education. Technology, Knowledge and Learning
    Vitenskapelig artikkel
  • Langseth, Inger Dagrun; Jacobsen, Dan Yngve; Haugsbakken, Halvdan Gaute Søvik. (2022) Correction: The Role of Support Units in Digital Transformation: How Institutional Entrepreneurs Build Capacity for Online Learning in Higher Education (Technology, Knowledge and Learning, (2022), 10.1007/s10758-022-09620-y). Technology, Knowledge and Learning
    Errata

2021

  • Langseth, Inger Dagrun; Jacobsen, Dan Yngve; Haugsbakken, Halvdan Gaute Søvik. (2021) MOOCs for Flexible and Lifelong Learning in Higher Education.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Langseth, Inger Dagrun; Jacobsen, Dan Yngve; Haugsbakken, Halvdan Gaute Søvik. (2021) MOOCs for Flexible and Lifelong Learning in Higher Education.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2018

  • Langseth, Inger Dagrun; Jacobsen, Dan Yngve; Haugsbakken, Halvdan. (2018) Digital professional development: towards a collaborative learning approach for taking higher education into the digitalized age. Nordic Journal of Digital Literacy
    Vitenskapelig artikkel

2017

  • Jacobsen, Dan Yngve. (2017) Dropping out or dropping in? A connectivist approach to understanding participants’ strategies in an e-learning MOOC pilot. Technology, Knowledge and Learning
    Vitenskapelig artikkel

2012

  • Nayar, Usha S.; Hagen, Ingunn; Nayar, Priya; Jacobsen, Dan Yngve. (2012) Mental Health for the Media Generation: Balancing Coping and Riskiness. Sage Publications
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2009

  • Stav, John Birger; Liestøl Nielsen, Kjetil; Jacobsen, Dan Yngve; Bergh, Roger; Thorseth, Trond M.. (2009) Integrating Student Response Services for iPod Touch and iPhone into e-learning environments. Academic Conferences International (ACI)
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2006

  • Jacobsen, Dan Yngve. (2006) Studentrespons systemer (SRS)- hjelp til interaktivitet i store klasser?. Norges Teknisk Naturvitenskapelige Universitet
    Rapport

2004

  • Jacobsen, Dan Yngve. (2004) Students� understanding of frame-factor and the influence on PBL tutorials.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Jacobsen, Dan Yngve. (2004) The Influence of Participants' Reception of Problem-based Learning on Problem-based Learning Tutorials. Open University Press
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2002

  • Jacobsen, Dan Yngve. (2002) Lycke, Kirsten H. (red): Kommunikasjonsprosesser i problembaserte læringsgrupper. Cappelen Damm Akademisk Perspektiver på problembasert læring
    Fagbok

1999

  • Jacobsen, Dan Yngve. (1999) Problembasert læring og kulturer for læring. Kognitive, affektive og sosialpsykologiske aspekter. UNIPED
    Vitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Langseth, Inger Dagrun; Jacobsen, Dan Yngve. (2024) Nettlærernes agency i den offentlige videregående skolen. Nordic Journal of Digital Literacy
    Vitenskapelig artikkel
  • Jacobsen, Dan Yngve. (2023) Kriteriene i meritteringsordningen er for snevre. Khrono.no
    Kronikk
  • Jacobsen, Dan Yngve. (2023) Pedagogisk utviklingsarbeid eller regelrett skivebom?. Khrono.no
    Kronikk
  • Jacobsen, Dan Yngve. (2023) DIDACTICAL MODELS FOR USING STUDENT-RESPONSE TECHNOLOGY IN COLLEGE CLASSROOMS – HOW SPECIFIC MODELS MAY CONTRIBUTE TO ADVANTAGEOUS OUTCOMES IN COLLEGE CLASSROOMS. ICERI Proceedings
    Vitenskapelig artikkel
  • Langseth, Inger Dagrun; Jacobsen, Dan Yngve; Haugsbakken, Halvdan Gaute Søvik. (2023) Institutional Entrepreneurship in Loosely Coupled Systems: The Subject Position of MOOC Entrepreneurs and Their Interpretive Struggles in a Norwegian Context. Technology, Knowledge and Learning
    Vitenskapelig artikkel
  • Langseth, Inger Dagrun; Jacobsen, Dan Yngve; Haugsbakken, Halvdan Gaute Søvik. (2022) The Role of Support Units in Digital Transformation: How Institutional Entrepreneurs Build Capacity for Online Learning in Higher Education. Technology, Knowledge and Learning
    Vitenskapelig artikkel
  • Langseth, Inger Dagrun; Jacobsen, Dan Yngve; Haugsbakken, Halvdan Gaute Søvik. (2022) Correction: The Role of Support Units in Digital Transformation: How Institutional Entrepreneurs Build Capacity for Online Learning in Higher Education (Technology, Knowledge and Learning, (2022), 10.1007/s10758-022-09620-y). Technology, Knowledge and Learning
    Errata
  • Langseth, Inger Dagrun; Jacobsen, Dan Yngve; Haugsbakken, Halvdan. (2018) Digital professional development: towards a collaborative learning approach for taking higher education into the digitalized age. Nordic Journal of Digital Literacy
    Vitenskapelig artikkel
  • Jacobsen, Dan Yngve. (2017) Dropping out or dropping in? A connectivist approach to understanding participants’ strategies in an e-learning MOOC pilot. Technology, Knowledge and Learning
    Vitenskapelig artikkel
  • Jacobsen, Dan Yngve. (1999) Problembasert læring og kulturer for læring. Kognitive, affektive og sosialpsykologiske aspekter. UNIPED
    Vitenskapelig artikkel

Bøker

  • Jacobsen, Dan Yngve. (2002) Lycke, Kirsten H. (red): Kommunikasjonsprosesser i problembaserte læringsgrupper. Cappelen Damm Akademisk Perspektiver på problembasert læring
    Fagbok

Del av bok/rapport

  • Langseth, Inger Dagrun; Jacobsen, Dan Yngve; Haugsbakken, Halvdan Gaute Søvik. (2021) MOOCs for Flexible and Lifelong Learning in Higher Education.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Langseth, Inger Dagrun; Jacobsen, Dan Yngve; Haugsbakken, Halvdan Gaute Søvik. (2021) MOOCs for Flexible and Lifelong Learning in Higher Education.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Nayar, Usha S.; Hagen, Ingunn; Nayar, Priya; Jacobsen, Dan Yngve. (2012) Mental Health for the Media Generation: Balancing Coping and Riskiness. Sage Publications
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Stav, John Birger; Liestøl Nielsen, Kjetil; Jacobsen, Dan Yngve; Bergh, Roger; Thorseth, Trond M.. (2009) Integrating Student Response Services for iPod Touch and iPhone into e-learning environments. Academic Conferences International (ACI)
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Jacobsen, Dan Yngve. (2004) Students� understanding of frame-factor and the influence on PBL tutorials.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Jacobsen, Dan Yngve. (2004) The Influence of Participants' Reception of Problem-based Learning on Problem-based Learning Tutorials. Open University Press
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Jacobsen, Dan Yngve. (2006) Studentrespons systemer (SRS)- hjelp til interaktivitet i store klasser?. Norges Teknisk Naturvitenskapelige Universitet
    Rapport

Undervisning

Min undervisning består hovedsaklig i å være hovedveileder for kollegabaserte veiledningsgrupper i uniped-programmet. Jeg har også som en av mine viktigste oppgaver å lese igjennom og gi tilbakemelding på (godkjenne) en større andel av prosjktrapportene i programmet. I tillegg arbeider jeg med å planlegge en digital modul i programmet som skal hjelpe universitetslærere med å bruke studentresponssystemer på en produktiv måte. Her må det også utvikles noe løremateriell. Modulen er også tenkt som et eksempel på hvordan egen undervisning kan gjøres digital og kan fungere som en modell for lærere som ønsker å utvikle digitalt undervisning på nett.

Veiledning

Jeg er en av hovedveilederne på unipedprogrammet på IPL, altså  programmet som skal gi pedagogisk basiskompetanse for nytilsatte lærere ved NTNU. I programmet benytter vi en modell som kalles kollegabasert veiledning. Denne modellen går ut på å danne grupper på 4-5 deltakere og en hovedveileder. I løpet av programmet besøker gruppen alle deltakerne og ser på og kommer med innspill til de ulike veisøkernes undervisning. Gruppa følger en oppsatt prosedyre som har til hensikt å fordele både innspill og respons jevnt mellom deltakerne. Hovedveileders oppgave er å holde i trådene og sørge for at gruppa lærer og følger prosedyrene for denen typen veileding. For å få godkjent denne delen av programmet skriver samtlige deltakere på gruppa et refleksjonsnotat som hovedvdeilder godkjenner.

Formidling

2022

  • Vitenskapelig foredrag
    Jacobsen, Dan Yngve. (2022) Massive Open Online Courses (MOOCs) and NTNU Drive - A local digital initiative and some outcomes. Facultad De Ciencias De La Educación Universidad De Las Pa INVESTIGACIÓN EDUCATIVA - SINERGIAS DESDE LA INNOVACIN EDUCATIVA, , Las Palmas de Gran Canaria, Spania 2022-04-25 - 2022-04-29

2021

  • Vitenskapelig foredrag
    Jacobsen, Dan Yngve; Langseth, Inger Dagrun; Haugsbakken, Halvdan. (2021) MOOCS FOR FLEXIBLE AND LIFELONG LEARNING IN HIGHER EDUCATION: THE STRUGGLE FROM WITHIN LOOSELY COUPLED ORGANIZATIONS?. European MOOC Stakeholders Summit EMOOCS 2021 , Online 2021-06-22 - 2021-06-24

2016

  • Vitenskapelig foredrag
    Jacobsen, Dan Yngve. (2016) Dropping out or dropping in? Participants’ behavior in an e-learning MOOC pilot. University of Gothenburg MOOCs in Scandinavia , Gothenburg 2016-06-09 - 2016-06-10

2009

  • Faglig foredrag
    Jacobsen, Dan Yngve; Hansen, Gabrielle. (2009) Studentresponssystemer. Noen konkrete eksempler og sentrale begrunnelser. Prorektor for utdanning, NTNU HITECH - LOTECH 2009 , Trondheim 2009-08-18 - 2009-08-18

2008

  • Vitenskapelig foredrag
    Jacobsen, Dan Yngve. (2008) Min visjon om studentrespons ved NTNU. Ole Solbjørg, Prorektors stab Seminar om Studentresponssytemer ved NTNU , NTNU, Gløshaugen 2008-04-17 -

2006

  • Vitenskapelig foredrag
    Jacobsen, Dan Yngve. (2006) Student response – What does it mean?. International Human Science Research Conference IHSRC 2006 , , John. F. Kennedy University , Pleasant Hill , California 2006-08-03 - 2006-08-06

2005

  • Vitenskapelig foredrag
    Jacobsen, Dan Yngve. (2005) Learning assistants; just another label or a tool for development?. European Conference on Educational Research ECER 2005 , University College Dublin 2005-09-07 - 2005-09-10
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Jacobsen, Dan Yngve. (2005) Qualitative Research Methods. Den Norske Lægeforening Nordic Specialist Course in Palliative Medicine , Medisinsk Fakultet, NTNU 2005-07-27 - 2005-07-27

2004

  • Poster
    Jacobsen, Dan Yngve. (2004) Program for pedagogisk merittering ved NTNU - notat til det strategiske utdanningsutvalget. Innspill til ledelsen ved NTNU 2004-03-30 -
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Jacobsen, Dan Yngve. (2004) Program for pedagogisk merittering ved NTNU. Møte i NTNUs strategiske utdanningsutvalg. 2004-04-28 -

2003

  • Vitenskapelig foredrag
    Jacobsen, Dan Yngve. (2003) Partakers� understanding of problem-based learning and the influence on PBL-tutorials. UNIQUAL 2003; International conference on universities' quality development , NTNU, Trondheim 2003-10-03 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Jacobsen, Dan Yngve. (2003) The LAOS- project at NTNU � A system for training students as learning assistants. UNIQUAL Conference;International conference on universities' quality developmentOct. 2, 2003-06-25. , NTNU Trondheim 2001-10-03 -
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Jacobsen, Dan Yngve; Engvik, Gunnar. (2003) Fra løsningsassistent til læringsassistent? LAOS- prosjektet ved NTNU. Nettverkskonferansen i universitets og høgskolepedagogikk, 22. � 23. oktober 2003. , Høgskolen i Østfold, Fredrikstad 2003-10-23 -
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Jacobsen, Dan Yngve. (2003) LAOS � prosjektet ved NTNU. Studentenes landsforbunds fagpolitisk konferanse: �Studenten som utdanner�. , Høgskolen i Telemark , Porsgund 2003-11-30 -

2002

  • Vitenskapelig foredrag
    Jacobsen, Dan Yngve; Tjeldvoll, A.. (2002) Graduate Students as Learning Assistants. Paper to the Seminar on Universities and Firms: A Comparative Analysis of the Interactions Between Market Processes, Organizational Strategies and Governance, at Université Libre de Bruxelles , Bruxelles 2002-09-03 -

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo