Dan Yngve Jacobsen
Om
Kompetanseord
Publikasjoner
2024
-
Langseth, Inger Dagrun;
Jacobsen, Dan Yngve.
(2024)
Nettlærernes agency i den offentlige videregående skolen.
Nordic Journal of Digital Literacy
Vitenskapelig artikkel
-
Langseth, Inger Dagrun;
Jacobsen, Dan Yngve.
(2024)
Nettlærernes agency i den offentlige videregående skolen.
Nordic Journal of Digital Literacy
Vitenskapelig artikkel
2023
-
Jacobsen, Dan Yngve.
(2023)
Kriteriene i meritteringsordningen er for snevre.
Khrono.no
Kronikk
-
Jacobsen, Dan Yngve.
(2023)
Pedagogisk utviklingsarbeid eller regelrett skivebom?.
Khrono.no
Kronikk
-
Jacobsen, Dan Yngve.
(2023)
DIDACTICAL MODELS FOR USING STUDENT-RESPONSE TECHNOLOGY IN COLLEGE CLASSROOMS – HOW SPECIFIC MODELS MAY CONTRIBUTE TO ADVANTAGEOUS OUTCOMES IN COLLEGE CLASSROOMS.
ICERI Proceedings
Vitenskapelig artikkel
-
Langseth, Inger Dagrun;
Jacobsen, Dan Yngve;
Haugsbakken, Halvdan Gaute Søvik.
(2023)
Institutional Entrepreneurship in Loosely Coupled Systems: The Subject Position of MOOC Entrepreneurs and Their Interpretive Struggles in a Norwegian Context.
Technology, Knowledge and Learning
Vitenskapelig artikkel
2022
-
Langseth, Inger Dagrun;
Jacobsen, Dan Yngve;
Haugsbakken, Halvdan Gaute Søvik.
(2022)
The Role of Support Units in Digital Transformation: How Institutional Entrepreneurs Build Capacity for Online Learning in Higher Education.
Technology, Knowledge and Learning
Vitenskapelig artikkel
-
Langseth, Inger Dagrun;
Jacobsen, Dan Yngve;
Haugsbakken, Halvdan Gaute Søvik.
(2022)
Correction: The Role of Support Units in Digital Transformation: How Institutional Entrepreneurs Build Capacity for Online Learning in Higher Education (Technology, Knowledge and Learning, (2022), 10.1007/s10758-022-09620-y).
Technology, Knowledge and Learning
Errata
2021
-
Langseth, Inger Dagrun;
Jacobsen, Dan Yngve;
Haugsbakken, Halvdan Gaute Søvik.
(2021)
MOOCs for Flexible and Lifelong Learning in Higher Education.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Langseth, Inger Dagrun;
Jacobsen, Dan Yngve;
Haugsbakken, Halvdan Gaute Søvik.
(2021)
MOOCs for Flexible and Lifelong Learning in Higher Education.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2018
-
Langseth, Inger Dagrun;
Jacobsen, Dan Yngve;
Haugsbakken, Halvdan.
(2018)
Digital professional development: towards a collaborative learning approach for taking higher education into the digitalized age.
Nordic Journal of Digital Literacy
Vitenskapelig artikkel
2017
-
Jacobsen, Dan Yngve.
(2017)
Dropping out or dropping in? A connectivist approach to understanding participants’ strategies in an e-learning MOOC pilot.
Technology, Knowledge and Learning
Vitenskapelig artikkel
2012
-
Nayar, Usha S.;
Hagen, Ingunn;
Nayar, Priya;
Jacobsen, Dan Yngve.
(2012)
Mental Health for the Media Generation: Balancing Coping and Riskiness.
Sage Publications
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2009
-
Stav, John Birger;
Liestøl Nielsen, Kjetil;
Jacobsen, Dan Yngve;
Bergh, Roger;
Thorseth, Trond M..
(2009)
Integrating Student Response Services for iPod Touch and iPhone into e-learning environments.
Academic Conferences International (ACI)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2006
-
Jacobsen, Dan Yngve.
(2006)
Studentrespons systemer (SRS)- hjelp til interaktivitet i store klasser?.
Norges Teknisk Naturvitenskapelige Universitet
Rapport
2004
-
Jacobsen, Dan Yngve.
(2004)
Students� understanding of frame-factor and the influence on PBL tutorials.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Jacobsen, Dan Yngve.
(2004)
The Influence of Participants' Reception of Problem-based Learning on Problem-based Learning Tutorials.
Open University Press
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2002
-
Jacobsen, Dan Yngve.
(2002)
Lycke, Kirsten H. (red): Kommunikasjonsprosesser i problembaserte læringsgrupper.
Cappelen Damm Akademisk
Perspektiver på problembasert læring
Fagbok
1999
-
Jacobsen, Dan Yngve.
(1999)
Problembasert læring og kulturer for læring. Kognitive, affektive og sosialpsykologiske aspekter.
UNIPED
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Langseth, Inger Dagrun;
Jacobsen, Dan Yngve.
(2024)
Nettlærernes agency i den offentlige videregående skolen.
Nordic Journal of Digital Literacy
Vitenskapelig artikkel
-
Langseth, Inger Dagrun;
Jacobsen, Dan Yngve.
(2024)
Nettlærernes agency i den offentlige videregående skolen.
Nordic Journal of Digital Literacy
Vitenskapelig artikkel
-
Jacobsen, Dan Yngve.
(2023)
Kriteriene i meritteringsordningen er for snevre.
Khrono.no
Kronikk
-
Jacobsen, Dan Yngve.
(2023)
Pedagogisk utviklingsarbeid eller regelrett skivebom?.
Khrono.no
Kronikk
-
Jacobsen, Dan Yngve.
(2023)
DIDACTICAL MODELS FOR USING STUDENT-RESPONSE TECHNOLOGY IN COLLEGE CLASSROOMS – HOW SPECIFIC MODELS MAY CONTRIBUTE TO ADVANTAGEOUS OUTCOMES IN COLLEGE CLASSROOMS.
ICERI Proceedings
Vitenskapelig artikkel
-
Langseth, Inger Dagrun;
Jacobsen, Dan Yngve;
Haugsbakken, Halvdan Gaute Søvik.
(2023)
Institutional Entrepreneurship in Loosely Coupled Systems: The Subject Position of MOOC Entrepreneurs and Their Interpretive Struggles in a Norwegian Context.
Technology, Knowledge and Learning
Vitenskapelig artikkel
-
Langseth, Inger Dagrun;
Jacobsen, Dan Yngve;
Haugsbakken, Halvdan Gaute Søvik.
(2022)
The Role of Support Units in Digital Transformation: How Institutional Entrepreneurs Build Capacity for Online Learning in Higher Education.
Technology, Knowledge and Learning
Vitenskapelig artikkel
-
Langseth, Inger Dagrun;
Jacobsen, Dan Yngve;
Haugsbakken, Halvdan Gaute Søvik.
(2022)
Correction: The Role of Support Units in Digital Transformation: How Institutional Entrepreneurs Build Capacity for Online Learning in Higher Education (Technology, Knowledge and Learning, (2022), 10.1007/s10758-022-09620-y).
Technology, Knowledge and Learning
Errata
-
Langseth, Inger Dagrun;
Jacobsen, Dan Yngve;
Haugsbakken, Halvdan.
(2018)
Digital professional development: towards a collaborative learning approach for taking higher education into the digitalized age.
Nordic Journal of Digital Literacy
Vitenskapelig artikkel
-
Jacobsen, Dan Yngve.
(2017)
Dropping out or dropping in? A connectivist approach to understanding participants’ strategies in an e-learning MOOC pilot.
Technology, Knowledge and Learning
Vitenskapelig artikkel
-
Jacobsen, Dan Yngve.
(1999)
Problembasert læring og kulturer for læring. Kognitive, affektive og sosialpsykologiske aspekter.
UNIPED
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Jacobsen, Dan Yngve.
(2002)
Lycke, Kirsten H. (red): Kommunikasjonsprosesser i problembaserte læringsgrupper.
Cappelen Damm Akademisk
Perspektiver på problembasert læring
Fagbok
Del av bok/rapport
-
Langseth, Inger Dagrun;
Jacobsen, Dan Yngve;
Haugsbakken, Halvdan Gaute Søvik.
(2021)
MOOCs for Flexible and Lifelong Learning in Higher Education.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Langseth, Inger Dagrun;
Jacobsen, Dan Yngve;
Haugsbakken, Halvdan Gaute Søvik.
(2021)
MOOCs for Flexible and Lifelong Learning in Higher Education.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Nayar, Usha S.;
Hagen, Ingunn;
Nayar, Priya;
Jacobsen, Dan Yngve.
(2012)
Mental Health for the Media Generation: Balancing Coping and Riskiness.
Sage Publications
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Stav, John Birger;
Liestøl Nielsen, Kjetil;
Jacobsen, Dan Yngve;
Bergh, Roger;
Thorseth, Trond M..
(2009)
Integrating Student Response Services for iPod Touch and iPhone into e-learning environments.
Academic Conferences International (ACI)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Jacobsen, Dan Yngve.
(2004)
Students� understanding of frame-factor and the influence on PBL tutorials.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Jacobsen, Dan Yngve.
(2004)
The Influence of Participants' Reception of Problem-based Learning on Problem-based Learning Tutorials.
Open University Press
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Jacobsen, Dan Yngve.
(2006)
Studentrespons systemer (SRS)- hjelp til interaktivitet i store klasser?.
Norges Teknisk Naturvitenskapelige Universitet
Rapport
Undervisning
Min undervisning består hovedsaklig i å være hovedveileder for kollegabaserte veiledningsgrupper i uniped-programmet. Jeg har også som en av mine viktigste oppgaver å lese igjennom og gi tilbakemelding på (godkjenne) en større andel av prosjktrapportene i programmet. I tillegg arbeider jeg med å planlegge en digital modul i programmet som skal hjelpe universitetslærere med å bruke studentresponssystemer på en produktiv måte. Her må det også utvikles noe løremateriell. Modulen er også tenkt som et eksempel på hvordan egen undervisning kan gjøres digital og kan fungere som en modell for lærere som ønsker å utvikle digitalt undervisning på nett.
Veiledning
Jeg er en av hovedveilederne på unipedprogrammet på IPL, altså programmet som skal gi pedagogisk basiskompetanse for nytilsatte lærere ved NTNU. I programmet benytter vi en modell som kalles kollegabasert veiledning. Denne modellen går ut på å danne grupper på 4-5 deltakere og en hovedveileder. I løpet av programmet besøker gruppen alle deltakerne og ser på og kommer med innspill til de ulike veisøkernes undervisning. Gruppa følger en oppsatt prosedyre som har til hensikt å fordele både innspill og respons jevnt mellom deltakerne. Hovedveileders oppgave er å holde i trådene og sørge for at gruppa lærer og følger prosedyrene for denen typen veileding. For å få godkjent denne delen av programmet skriver samtlige deltakere på gruppa et refleksjonsnotat som hovedvdeilder godkjenner.
Formidling
2022
-
Vitenskapelig foredragJacobsen, Dan Yngve. (2022) Massive Open Online Courses (MOOCs) and NTNU Drive - A local digital initiative and some outcomes. Facultad De Ciencias De La Educación Universidad De Las Pa INVESTIGACIÓN EDUCATIVA - SINERGIAS DESDE LA INNOVACIN EDUCATIVA, , Las Palmas de Gran Canaria, Spania 2022-04-25 - 2022-04-29
2021
-
Vitenskapelig foredragJacobsen, Dan Yngve; Langseth, Inger Dagrun; Haugsbakken, Halvdan. (2021) MOOCS FOR FLEXIBLE AND LIFELONG LEARNING IN HIGHER EDUCATION: THE STRUGGLE FROM WITHIN LOOSELY COUPLED ORGANIZATIONS?. European MOOC Stakeholders Summit EMOOCS 2021 , Online 2021-06-22 - 2021-06-24
2016
-
Vitenskapelig foredragJacobsen, Dan Yngve. (2016) Dropping out or dropping in? Participants’ behavior in an e-learning MOOC pilot. University of Gothenburg MOOCs in Scandinavia , Gothenburg 2016-06-09 - 2016-06-10
2009
-
Faglig foredragJacobsen, Dan Yngve; Hansen, Gabrielle. (2009) Studentresponssystemer. Noen konkrete eksempler og sentrale begrunnelser. Prorektor for utdanning, NTNU HITECH - LOTECH 2009 , Trondheim 2009-08-18 - 2009-08-18
2008
-
Vitenskapelig foredragJacobsen, Dan Yngve. (2008) Min visjon om studentrespons ved NTNU. Ole Solbjørg, Prorektors stab Seminar om Studentresponssytemer ved NTNU , NTNU, Gløshaugen 2008-04-17 -
2006
-
Vitenskapelig foredragJacobsen, Dan Yngve. (2006) Student response – What does it mean?. International Human Science Research Conference IHSRC 2006 , , John. F. Kennedy University , Pleasant Hill , California 2006-08-03 - 2006-08-06
2005
-
Vitenskapelig foredragJacobsen, Dan Yngve. (2005) Learning assistants; just another label or a tool for development?. European Conference on Educational Research ECER 2005 , University College Dublin 2005-09-07 - 2005-09-10
-
Populærvitenskapelig foredragJacobsen, Dan Yngve. (2005) Qualitative Research Methods. Den Norske Lægeforening Nordic Specialist Course in Palliative Medicine , Medisinsk Fakultet, NTNU 2005-07-27 - 2005-07-27
2004
-
PosterJacobsen, Dan Yngve. (2004) Program for pedagogisk merittering ved NTNU - notat til det strategiske utdanningsutvalget. Innspill til ledelsen ved NTNU 2004-03-30 -
-
Populærvitenskapelig foredragJacobsen, Dan Yngve. (2004) Program for pedagogisk merittering ved NTNU. Møte i NTNUs strategiske utdanningsutvalg. 2004-04-28 -
2003
-
Vitenskapelig foredragJacobsen, Dan Yngve. (2003) Partakers� understanding of problem-based learning and the influence on PBL-tutorials. UNIQUAL 2003; International conference on universities' quality development , NTNU, Trondheim 2003-10-03 -
-
Vitenskapelig foredragJacobsen, Dan Yngve. (2003) The LAOS- project at NTNU � A system for training students as learning assistants. UNIQUAL Conference;International conference on universities' quality developmentOct. 2, 2003-06-25. , NTNU Trondheim 2001-10-03 -
-
Populærvitenskapelig foredragJacobsen, Dan Yngve; Engvik, Gunnar. (2003) Fra løsningsassistent til læringsassistent? LAOS- prosjektet ved NTNU. Nettverkskonferansen i universitets og høgskolepedagogikk, 22. � 23. oktober 2003. , Høgskolen i Østfold, Fredrikstad 2003-10-23 -
-
Populærvitenskapelig foredragJacobsen, Dan Yngve. (2003) LAOS � prosjektet ved NTNU. Studentenes landsforbunds fagpolitisk konferanse: �Studenten som utdanner�. , Høgskolen i Telemark , Porsgund 2003-11-30 -
2002
-
Vitenskapelig foredragJacobsen, Dan Yngve; Tjeldvoll, A.. (2002) Graduate Students as Learning Assistants. Paper to the Seminar on Universities and Firms: A Comparative Analysis of the Interactions Between Market Processes, Organizational Strategies and Governance, at Université Libre de Bruxelles , Bruxelles 2002-09-03 -