Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Camilla Berge Vik

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Camilla Berge Vik

Førsteamanuensis
Institutt for lærerutdanning

camilla.berge.vik@ntnu.no
73594030 99239664 Lysholmbygget, BR4.058, Kalvskinnet
Om Forskning Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Aktivitetar

Førsteamanuensis i naturfag med vekt på kjemi/kjemididaktikk. Underviser i kjemi og/ eller kjemididaktikk i emna MGLU1106 og MGLU5108 på grunnskulelærarutdanninga (MGLU) 1.-7. trinn, FPPU og PPU/5LU. Vegleiar masteroppgåver og ein PhD-student innan undervisning i naturfag. Generelt er eg interessert i undervisning om energi og materie gjennom heile skuleløpet.

Bakgrunn

Doktorgrad i kjemisk prosessteknologi (NTNU) frå 2018. FPPU (NTNU) frå 2020. Konsulent innan risikoanalyse, spesielt brann- og eksplosjonsrisiko (Lloyds Register Energy AS avd. Oslo / Trondheim) 2009 - 2012. Sivilingeniør i industriell kjemi og bioteknologi (NTNU) frå 2009. 

Forskning

Generelt er eg nysgjerrig på fagspesifikke utfordringar knytta til undervisning av kjerneelementet "energi og materie" gjennom heile skuleløpet. 

Spesifikt har eg forska på bruk av historie i kjemiundervisninga, kva rolle Coulomb-lova har som forklaringsmodell i kjemifaget og bruk av micro:bit til å logge data.

Metodisk har eg erfaring med tematisk analyse, educational design research, matematisk modellering og programmering. 

Eg er hovudvegleiar for PhD-student Thao Dinh, som ser på rolla teikning kan ha i undervisning om konsepta varme og temperatur på ungdomstrinnet. 

I min doktorgrad har eg arbeidd med matematisk modellering av bobler i væsker, spesifikt programmert ein modell basert på populasjonsbalansar og og fluidmekanikk, og implementert denne i programmeringsspråket MATLAB med den numeriske metoden ortogonal kollokasjon. Forskinga bidrog i utvikling til reaktorar for biodrivstoff. 

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2025

  • Rossing, Nils Kristian; Vik, Camilla Berge. (2025) Undersøking av kjemiske og fysiske prosesser med bruk av datalogging med micro:bit og en enkel vekt . Institutt for fysikk, Skolelaboratoriet, NTNU
    Kompendium

2024

  • Vik, Camilla Berge; Stornes, Kristine Mehus; Nurmi, Tom. (2024) "Så jeg liker veldig godt sånne bøker som er gøy og så kan man lære ting av det" - Utvikling av naturfaglig skjønnlitteratur. NTNU
    Mastergradsoppgave

2023

  • Vik, Camilla Berge; Birkeland, Amanda. (2023) Prikketeikning som uttrykk for usynleg materie på småtrinnet. NTNU
    Mastergradsoppgave
  • Vik, Camilla Berge; Halgunset, Maren. (2023) "Ja, det er f*** meg vanskeligere å lage vurderingskriterier enn å ta prøven" - En kvalitativ studie av en gruppe 10. klassinger sin opplevelse av å lage vurderingsrubrikker til en skriftlig prøve i naturfag. NTNU
    Mastergradsoppgave
  • Berntsen, Madelene Losvik; Vik, Camilla Berge; Lykknes, Annette. (2023) Let them research with : Using history of science to teach upper-secondary chemistry students about the nature of science. Science & Education
    Vitenskapelig artikkel

2022

  • Sørensen, Stine Høiland; Vik, Camilla Berge. (2022) Naturvitenskapelige praksiser i lærebokoppgaver - En undersøkelse av hvordan naturvitenskapelige praksiser kommer til uttrykk i kjemioppgavene i læreverkene Solaris 5 og 6 og Refleks 5 og 6. NTNU
    Mastergradsoppgave

2021

  • Losvik Berntsen, Madelene; Lykknes, Annette; Vik, Camilla Berge. (2021) ’For temperaturen kan jo ikke forandre seg fra det ene termometeret til det andre’. En gruppe kjemielevers møte med naturvitenskapens egenart gjennom historien om hvordan termometeret ble utviklet. NTNU
    Mastergradsoppgave

2018

  • Vik, Camilla Berge; Solsvik, Jannike; Hillestad, Magne; Jakobsen, Hugo Atle. (2018) Interfacial mass transfer limitations in the Fischer-Tropsch synthesis operated in a slurry bubble column at industrial conditions. Chemical Engineering Science (CES)
    Vitenskapelig artikkel

2017

  • Vik, Camilla Berge; Solsvik, Jannike; Hillestad, Magne; Jakobsen, Hugo Atle. (2017) A multifluid-PBE model for simulation of mass transfer limited processes operated in bubble columns. Computers and Chemical Engineering
    Vitenskapelig artikkel

2015

  • Vik, Camilla Berge; Solsvik, Jannike; Hillestad, Magne; Jakobsen, Hugo Atle. (2015) Modeling of a Slurry Bubble Column Reactor for the Proction of Biofuels via the Fischer-Tropsch Synthesis. Chemical Engineering & Technology
    Vitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Berntsen, Madelene Losvik; Vik, Camilla Berge; Lykknes, Annette. (2023) Let them research with : Using history of science to teach upper-secondary chemistry students about the nature of science. Science & Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Vik, Camilla Berge; Solsvik, Jannike; Hillestad, Magne; Jakobsen, Hugo Atle. (2018) Interfacial mass transfer limitations in the Fischer-Tropsch synthesis operated in a slurry bubble column at industrial conditions. Chemical Engineering Science (CES)
    Vitenskapelig artikkel
  • Vik, Camilla Berge; Solsvik, Jannike; Hillestad, Magne; Jakobsen, Hugo Atle. (2017) A multifluid-PBE model for simulation of mass transfer limited processes operated in bubble columns. Computers and Chemical Engineering
    Vitenskapelig artikkel
  • Vik, Camilla Berge; Solsvik, Jannike; Hillestad, Magne; Jakobsen, Hugo Atle. (2015) Modeling of a Slurry Bubble Column Reactor for the Proction of Biofuels via the Fischer-Tropsch Synthesis. Chemical Engineering & Technology
    Vitenskapelig artikkel

Rapport

  • Rossing, Nils Kristian; Vik, Camilla Berge. (2025) Undersøking av kjemiske og fysiske prosesser med bruk av datalogging med micro:bit og en enkel vekt . Institutt for fysikk, Skolelaboratoriet, NTNU
    Kompendium
  • Vik, Camilla Berge; Stornes, Kristine Mehus; Nurmi, Tom. (2024) "Så jeg liker veldig godt sånne bøker som er gøy og så kan man lære ting av det" - Utvikling av naturfaglig skjønnlitteratur. NTNU
    Mastergradsoppgave
  • Vik, Camilla Berge; Birkeland, Amanda. (2023) Prikketeikning som uttrykk for usynleg materie på småtrinnet. NTNU
    Mastergradsoppgave
  • Vik, Camilla Berge; Halgunset, Maren. (2023) "Ja, det er f*** meg vanskeligere å lage vurderingskriterier enn å ta prøven" - En kvalitativ studie av en gruppe 10. klassinger sin opplevelse av å lage vurderingsrubrikker til en skriftlig prøve i naturfag. NTNU
    Mastergradsoppgave
  • Sørensen, Stine Høiland; Vik, Camilla Berge. (2022) Naturvitenskapelige praksiser i lærebokoppgaver - En undersøkelse av hvordan naturvitenskapelige praksiser kommer til uttrykk i kjemioppgavene i læreverkene Solaris 5 og 6 og Refleks 5 og 6. NTNU
    Mastergradsoppgave
  • Losvik Berntsen, Madelene; Lykknes, Annette; Vik, Camilla Berge. (2021) ’For temperaturen kan jo ikke forandre seg fra det ene termometeret til det andre’. En gruppe kjemielevers møte med naturvitenskapens egenart gjennom historien om hvordan termometeret ble utviklet. NTNU
    Mastergradsoppgave

Undervisning

Emner

  • PPU4520 - Fagdidaktikk i naturfag - deltid
  • MGLU5108 - Kjemi på barnetrinnet (1-7)

Underviser per idag kjemidelen i naturfag 1, kjemididaktikk på PPU/5LU, naturfagdidaktikk på FPPU og kjemididaktikk i MGLU5108. 

Veiledning

Vegleiar PhD-studenten Thao Dinh, samt 1-3 masterstudentar per år. Sjå publikasjonsliste for deira spanande arbeid.

Formidling

2024

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Vik, Camilla Berge. (2024) Til våre avgangsstudentar - lærarane si tale. NTNU Avslutningsseremoni for Grunnskolelærerutdanningene , Scandic Lerkendal 2024-05-25 -

2023

  • Faglig foredrag
    Vik, Camilla Berge. (2023) Om då elevar forska med naturfilosofen Henri-Victor Regnault. Institutt for lærerutdanning, NTNU Kunnskapslunsj , Trondheim 2023-03-23 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Berntsen, Madelene Losvik; Vik, Camilla Berge; Lykknes, Annette. (2023) Teaching nature of science in high-school chemistry: Inviting students to research with Henri Regnault. European Science Education Research Association ESERA 2023 , Kappadokia 2023-08-28 - 2023-09-01
  • Vitenskapelig foredrag
    Vik, Camilla Berge. (2023) What is lost (and not) in the transformation of the law of Coulomb from 18th century natural philosophy to pupils reasoning about chemical bonding in 21st century classrooms?. Short Years, Long Years, and Round Years: Anniversaries in the History of Science The 9th Norwegian Conference on the History of Science , Trondheim 2023-12-01 -

2022

  • Vitenskapelig foredrag
    Berntsen, Madelene Losvik; Vik, Camilla Berge; Lykknes, Annette. (2022) Å invitere elever til å forske med Henri Victor Regnault. Svensk förening för forskning i naturvetenskapernes didaktik Praktiknära skolforskning , Sundsvall 2022-11-08 - 2022-11-10

2021

  • Vitenskapelig foredrag
    Vik, Camilla Berge; Lykknes, Annette; Berntsen, Madelene Losvik. (2021) Vitskapshistorie som inngang til å forstå naturvitskapen sin eigenart. Norsk senter for naturfag i opplæringa, Naturfagsenteret Hellseminaret , Hell 2021-11-17 - 2021-11-18

2017

  • Vitenskapelig foredrag
    Vik, Camilla Berge; Solsvik, Jannike; Engh, Mathias; Hillestad, Magne; Jakobsen, Hugo Atle. (2017) Bubble size dependent velocity, weight fractions and temperature in the Fischer-Tropsch synthesis. SINTEF 12th International Conference on Computational Fluid Dynamics In the Oil & Gas, Metallurgical and Process Industries , Trondheim 2017-05-30 - 2017-06-01

2016

  • Intervju
    Vik, Camilla Berge. (2016) Tek doktorgrad på biodrivstoff. Marsteinen, Austevoll Marsteinen, Austevoll [Avis] 2016-03-31

2014

  • Vitenskapelig foredrag
    Vik, Camilla Berge. (2014) Validation of a Multifluid-Population Balance Model for the Fischer-Tropsch Synthesis in a Slurry Bubble Column Reactor at Industrial Conditions. 12th Multiphase Flow Conference & Short Course , Dresden 2014-11-25 - 2014-11-27
  • Vitenskapelig foredrag
    Vik, Camilla Berge; Solsvik, Jannike; Chao, Zhongxi; Jakobsen, Hugo Atle. (2014) Modeling of a slurry bubble column reactor for the production of biofuels by use of the Fischer-Tropsch synthesis. CHISA 2014 , Prague 2014-08-23 - 2014-08-27
  • Vitenskapelig foredrag
    Vik, Camilla Berge; Solsvik, Jannike; Jakobsen, Hugo Atle. (2014) A combined multifluid-PBE model for a slurry bubble column reactor: Application to the Fischer-Tropsch synthesis. 10th International Conference on CFD in Oil & Gas Metallurgical and Process Industries , Trondheim 2014-06-17 - 2014-06-19
  • Poster
    Vik, Camilla Berge; Jakobsen, Hugo Atle. (2014) A study of mass transfer limitations in Fischer-Tropsch processes. Gas Technology Centre NTNU-SINTEF 3rd Trondheim Gas Technology Conference , Trondheim 2014-06-04 - 2014-06-05

2013

  • Intervju
    Vik, Camilla Berge. (2013) Med granbar på tanken - Noregs skogressursar kan nyttast som flydrivstoff. Aftenposten Aftenposten [Avis] 2013-11-25

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo