Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Studere på NTNU
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Astrid Synneve Bjørnerheim Hynne

Astrid Synneve Bjørnerheim Hynne

Førstelektor
Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie

astrid.b.hynne@ntnu.no
73412174 Øya helsehus, Øya
Om Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Førstelektor ved Institutt for samfunnsmedisin og sjukepleie - NTNU. Off.godkjent sjukepleiar frå 1980-Haukeland Sykepleierhøgskole, Bergen. Cand.polit. helsefag NTNU-1997. Har hatt grunnutdanning/bachelor i sjukepleie som arbeidsfelt frå 1985-2000 ved SST/HiST. Fagleg leiar ved oppstart av Vidareutdanning i kreftsjukepleie i 1999 ved HiST og seinare fagansvarleg til d.d. 

 

Kompetanse og interesseområder

-kommunikasjon og veiledning

-fagdidaktikk, læring og kompetanseutvikling

-pårørande

Styrer og utvalg

-Studieprogramutvalg ved VIK-NTNU

-Ressursnettverk i kreft og lindrande behandling

-Integrasjonsgruppe master i klinisk sjukepleie

-Medlem av Rethos 3-programgruppe for Kreftsjukepleie

 

 

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2023

  • Hynne, Astrid Synneve Bjørnerheim; Paulsen, Bente; Nakrem, Sigrid. (2023) Case-seminar kombinert med ressursforelesing i ei spesialutdanning i sjukepleie som kjelde til motivasjon og læring. . NTNU
    Rapport
  • Hynne, Astrid Synneve Bjørnerheim; Nakrem, Sigrid; Paulsen, Bente. (2023) Systematisk bruk av case letta læringa til studentar i spesialsjukepleie. Sykepleien
    Fagartikkel

2021

  • Antonsen, Therese; Paulsen, Bente; Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2021) Praksisveiledning i team kan styrke sykepleieres veiledningskompetanse. Tidsskriftet sykepleien
    Fagartikkel

2018

  • Hynne, Astrid Bjørnerheim; Torjuul, Kirsti; Paulsen, Bente. (2018) Klinisk fagring som ein kompetanseutviklande metode i kommunehelsetenesta - sjukepleiarar og leiarar sine erfaringar. Nordisk tidsskrift for helseforskning
    Vitenskapelig artikkel

2017

  • Nakrem, Sigrid; Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2017) Pårørende en betinget ressurs? En kvalitativ studie av pårørende til langtidsbeboeres i sykehjem sine erfaringer av egen rolle. Family members as a conditional resource? A qualitative study of long-term nursing home residents' next-of-kin experience of their role. Tidsskrift for omsorgsforskning
    Vitenskapelig artikkel

2015

  • Hynne, Astrid Bjørnerheim; Paulsen, Bente; Kilvik, Astrid. (2015) «Fagring som læringsarena for kunnskapsbasert praksis i kommunehelsetenesta » - evaluering av eit pilotprosjekt om samarbeid mellom ein kommune i Midt-Norge og Avdeling for sykepleierutdanning – HiST i perioden 2012-2013. HiST ASP Rapport (1)
    Rapport

2014

  • Hynne, Astrid Bjørnerheim; Kvangarsnes, Marit. (2014) Læring og kompetanseutvikling i kommunehelsetenesta - ein intervjustudie av kreftsjukepleiarar. Nordisk tidsskrift for helseforskning
    Vitenskapelig artikkel

2012

  • Hynne, Astrid Bjørnerheim; Paulsen, Bente. (2012) Hva gjør utdanningene for å henge med i utviklingen? Høgskolen i Sør-Trøndelag: Eit håp at fleire får høve til å ta ein mastergrad. Kreftsykepleien
    Fagartikkel
  • Hynne, Astrid Bjørnerheim; Kvangarsnes, Marit. (2012) Å vere kreftsjukepleiar i kommunehelsetenesta - ein intervjustudie om funksjonar og yrkesrolle. Vård i Norden
    Vitenskapelig artikkel

2007

  • Hynne, Astrid Bjørnerheim; Kilvik, Astrid; Lamøy, Liv Inger. (2007) Søk og lær. Tidsskriftet sykepleien
    Fagartikkel

2006

  • Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2006) "... Jeg trenger ikke karakterer for å bli motivert" : studentar i vidareutdanning si vurdering av mappe som læringsform sett i lys av formativ vurdering. Tapir Akademisk Forlag Tapir Akademisk Forlag (1)
    Rapport

2005

  • Hynne, Astrid Bjørnerheim; Johannessen, Eli. (2005) Hvorfor og hvordan bruke musikk, berøring og bilde i utvikling avstudenters kommunikasjon? evaluering av et kommunikasjonskurs ved grunnutdanning i sykepleie. Vård i Norden
    Vitenskapelig artikkel

2002

  • Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2002) Evalueringsrapport av vidareutdanning i kreftsjukepleie 1999-2001 : institutt for vidareutdanning, etterutdanning og oppdragsverksemd. HiST, avd. helse- og sosialfag (3)
    Rapport
  • Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2002) Pårørende : deltakar eller tilskodar i terminalomsorga? : analyse av variasjonar i den støtte pårørende opplever i terminalfasen. ?
    Vitenskapelig artikkel
  • Hynne, Astrid Bjørnerheim; Ervik, Bente. (2002) Vurdering av 10 vt. studium i kreftomsorg ved Betanien Sykepleierhøgskole, Bergen. Nettverksrådet i KUF
    Rapport

2001

  • Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2001) Pårørande som deltakar eller tilskodar i terminalomsorga? : ein analyse av variasjonar i den støtte pårørande opplever i terminalfasen frå helsepersonell. Vård i Norden
    Vitenskapelig artikkel
  • Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2001) Evalueringsrapport av Vidareutdanning i kreftsjukepleie 1999-2001.
    Rapport
  • Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2001) Familien, den terminale kreftpasienten og sjukepleia. Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Hynne, Astrid Synneve Bjørnerheim; Nakrem, Sigrid; Paulsen, Bente. (2023) Systematisk bruk av case letta læringa til studentar i spesialsjukepleie. Sykepleien
    Fagartikkel
  • Antonsen, Therese; Paulsen, Bente; Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2021) Praksisveiledning i team kan styrke sykepleieres veiledningskompetanse. Tidsskriftet sykepleien
    Fagartikkel
  • Hynne, Astrid Bjørnerheim; Torjuul, Kirsti; Paulsen, Bente. (2018) Klinisk fagring som ein kompetanseutviklande metode i kommunehelsetenesta - sjukepleiarar og leiarar sine erfaringar. Nordisk tidsskrift for helseforskning
    Vitenskapelig artikkel
  • Nakrem, Sigrid; Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2017) Pårørende en betinget ressurs? En kvalitativ studie av pårørende til langtidsbeboeres i sykehjem sine erfaringer av egen rolle. Family members as a conditional resource? A qualitative study of long-term nursing home residents' next-of-kin experience of their role. Tidsskrift for omsorgsforskning
    Vitenskapelig artikkel
  • Hynne, Astrid Bjørnerheim; Kvangarsnes, Marit. (2014) Læring og kompetanseutvikling i kommunehelsetenesta - ein intervjustudie av kreftsjukepleiarar. Nordisk tidsskrift for helseforskning
    Vitenskapelig artikkel
  • Hynne, Astrid Bjørnerheim; Paulsen, Bente. (2012) Hva gjør utdanningene for å henge med i utviklingen? Høgskolen i Sør-Trøndelag: Eit håp at fleire får høve til å ta ein mastergrad. Kreftsykepleien
    Fagartikkel
  • Hynne, Astrid Bjørnerheim; Kvangarsnes, Marit. (2012) Å vere kreftsjukepleiar i kommunehelsetenesta - ein intervjustudie om funksjonar og yrkesrolle. Vård i Norden
    Vitenskapelig artikkel
  • Hynne, Astrid Bjørnerheim; Kilvik, Astrid; Lamøy, Liv Inger. (2007) Søk og lær. Tidsskriftet sykepleien
    Fagartikkel
  • Hynne, Astrid Bjørnerheim; Johannessen, Eli. (2005) Hvorfor og hvordan bruke musikk, berøring og bilde i utvikling avstudenters kommunikasjon? evaluering av et kommunikasjonskurs ved grunnutdanning i sykepleie. Vård i Norden
    Vitenskapelig artikkel
  • Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2002) Pårørende : deltakar eller tilskodar i terminalomsorga? : analyse av variasjonar i den støtte pårørende opplever i terminalfasen. ?
    Vitenskapelig artikkel
  • Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2001) Pårørande som deltakar eller tilskodar i terminalomsorga? : ein analyse av variasjonar i den støtte pårørande opplever i terminalfasen frå helsepersonell. Vård i Norden
    Vitenskapelig artikkel

Del av bok/rapport

  • Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2001) Familien, den terminale kreftpasienten og sjukepleia. Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Hynne, Astrid Synneve Bjørnerheim; Paulsen, Bente; Nakrem, Sigrid. (2023) Case-seminar kombinert med ressursforelesing i ei spesialutdanning i sjukepleie som kjelde til motivasjon og læring. . NTNU
    Rapport
  • Hynne, Astrid Bjørnerheim; Paulsen, Bente; Kilvik, Astrid. (2015) «Fagring som læringsarena for kunnskapsbasert praksis i kommunehelsetenesta » - evaluering av eit pilotprosjekt om samarbeid mellom ein kommune i Midt-Norge og Avdeling for sykepleierutdanning – HiST i perioden 2012-2013. HiST ASP Rapport (1)
    Rapport
  • Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2006) "... Jeg trenger ikke karakterer for å bli motivert" : studentar i vidareutdanning si vurdering av mappe som læringsform sett i lys av formativ vurdering. Tapir Akademisk Forlag Tapir Akademisk Forlag (1)
    Rapport
  • Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2002) Evalueringsrapport av vidareutdanning i kreftsjukepleie 1999-2001 : institutt for vidareutdanning, etterutdanning og oppdragsverksemd. HiST, avd. helse- og sosialfag (3)
    Rapport
  • Hynne, Astrid Bjørnerheim; Ervik, Bente. (2002) Vurdering av 10 vt. studium i kreftomsorg ved Betanien Sykepleierhøgskole, Bergen. Nettverksrådet i KUF
    Rapport
  • Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2001) Evalueringsrapport av Vidareutdanning i kreftsjukepleie 1999-2001.
    Rapport

Undervisning

Emner

  • SYT3551 - Faglig ledelse og samhandling
  • SYT3552 - Kvalitetsutvikling
  • SYT3241 - Medisinsk kreftbehandling og strålebehandling - kliniske praksisstudier
  • SYT3242 - Rehabilitering og palliasjon - kliniske praksisstudier
  • SYT3550 - Kreftsykepleie - medisinsk behandling, rehabilitering og palliasjon
  • SYT3009 - Perspektiv på kreftsykepleie og fagutvikling
  • SYT3555 - Praksis 1 - Kreftsykepleie og kreftbehandling i spesialisthelsetjenesten
  • SYT3556 - Praksis 2 - Kreftsykepleie, kreftbehandling, rehabilitering og palliasjon

Formidling

2022

  • Faglig foredrag
    Jakobsen, Gunnhild; Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2022) Økt kunnskap om kreftrelatert rehabilitering og utvikling av ny praksis innen rehabilitering for kreftsykepleierutdanningen. Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie Nettverksmøte kreftsykepleierutdanningen , Trondhein 2022-05-30 - 2022-05-31
  • Faglig foredrag
    Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2022) Case-seminar i kombinasjon med ressursforelesningar i ei spesialutdanning i sjukepleie ved NTNU - erfaringar frå campus Trondheim. Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie, NTNU Nettverksmøte og seminar for kreftsjukepleierutdanningane i Norge , Trondheim 2022-05-30 - 2022-05-31

2021

  • Faglig foredrag
    Utne, Inger; Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2021) Retningslinje for videreutdanning og master i kreftsykepleie. NTNU Nasjonalt nettverk for undervisere i kreftsykepleie - årlig møte , Digitalt - ZOOM 2021-05-28 - 2021-05-28

2018

  • Faglig foredrag
    Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2018) Korleis blir temaet "palliasjon" ivaretatt i Vidareutdanning i kreftsjukepleie ved NTNU?. Kompetansesenter i lindrende behandling i Midt-Norge og Tron Kickoff-samling i kreft og palliasjon for ledere, ressurssykepleier og samarbeidsaktører i Trondheim. , Trondheim 2018-01-31 - 2018-01-31

2016

  • Poster
    Nakrem, Sigrid; Hynne, Astrid Synneve Bjørnerheim. (2016) Facilitating involvement of residents' Next-of-kin in long-term care facilities - the relatives perspectives. Nursing Home Research International Working Group Annual Conference for Nursing Home Research International Working Group 2016 , Barcelona 2016-11-09 - 2016-11-10

2013

  • Faglig foredrag
    Hynne, Astrid Bjørnerheim; Wikdahl, Trude. (2013) Fagring i Skaun kommune-betre kvalitet for brukarane?. Helse Midt - Norge Regional utdanningskonferanse i Trondheim 9.-10.september 2013 , Trondheim 2013-09-09 - 2013-09-10

2012

  • Poster
    Hynne, Astrid Bjørnerheim; Kvangarsnes, Marit. (2012) Being a cancer nurse in community health service - an interview study about functions and professional role. St.Olavs hospital Regional forskningskonferanse 2012 i Helse Midt-Norge , Trondheim 2012-06-05 - 2012-06-06

2011

  • Vitenskapelig foredrag
    Hynne, Astrid Bjørnerheim; Kvangarsnes, Marit. (2011) Å vere kreftsjukepleiar i kommunehelsetenesta - funksjonar og kompetanse. Forum for kreftsykepleie, NSFs faggruppe Den 15. norske landskonferanse i kreftsykepleie - "Bevegelse i ny tid" , Trondheim 2011-10-06 - 2011-10-08

2008

  • Poster
    Hynne, Astrid Bjørnerheim; Kilvik, Astrid; Lamøy, Liv Inger. (2008) Tilrettelegging av undervisnings- og læringsaktiviteter ved videreutdanning i kreftsykepleie. Rammer, roller, retning. SMH-dagene 2008 , Trondheim 2008-10-28 - 2008-10-29
  • Poster
    Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2008) Korleis legge til rette for forskningsbasert undervisning og kunnskapsbasert praksis?¿. Midt-norsk forum for sykepleieforskning og fagutvikling , Trondheim 2008-06-05 - 2008-06-05

2003

  • Poster
    Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2003) Information about cancer nursing- post graduate studies in oncology nursing. Møte med Collage og Nursing Cuprija , Trondheim 2003-05-12 - 2003-05-12

2002

  • Poster
    Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2002) Pårørende som deltakar eller tilskuer. Seminar for personalet ved Saupstad sykehjem, avd. A , Trondheim 2002-05-27 - 2002-05-27
  • Poster
    Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2002) Pårørende som deltakar eller tilskuer?. Kurs i onkologi for fysioterapeuter , Trondheim 2002-11-08 - 2002-11-08
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn