Anna Sophia Hüllein
Om
I 2022 startet jeg min doktorgrad under veiledning av Ingrid Bouwer Utne og Børge Rokseth ved Institutt for marin teknikk. Arbeidet mitt er en del av ZeroKyst-prosjektet (https://zerokyst.no/en/) for å bidra til avkarbonisering i de norske kystfiskeriene. Fokuset mitt er på sikkerhets- og bærekraftsevaluering av nullutslippsfiskefartøy.
Jeg har en mastergrad fra NTNUs Institutt for marin teknikk med spesialisering i prosjektering (oppgavetittel: Evaluating the Potential and Viability of Wind-Assisted Ship Propulsion (WASP) for Vessels in the Norwegian Aquaculture Industry) og en bachelorgrad i Naval Architecture and Maritime Technology fra UAS Kiel i Tyskland (oppgavetittel: Comparison of Power Management and Propulsion Systems for a 80-Meter Mega Yacht to increase Energy Efficiency).
Mellom bachelor- og masterstudiene jobbet jeg ett år som prosjektingeniør i FoU-avdelingen ved Nobiskrug-verftet i Tyskland med forskningstemaer innen energieffektivitet, alternative energikilder og hybride fremdriftssystemer for superyachter.
Som lidenskapelig seiler er jeg dypt knyttet til havene, og under to Atlantik-kryssinger fikk jeg oppleve hvordan menneskeheten påvirker havene og klimaet på nært hold. Dette motiverer meg til å utforske mulighetene og utfordringene for et grønt skifte innen shipping fra et ingeniør- og systemperspektiv.
Kom gjerne innom kontoret mitt eller ta kontakt med meg når du vil.
Forskning
Sikkerhets- og bærekraftvurdering av utslippsfrie fiskefartøy
«Klimagassutslipp fra sjømatnæringen i Norge er ute av kontroll: Ingen vet hva de reelle utslippene er, men vi kan fastslå at de øker raskt …»[1] skriver Erik Ianssen, prosjektleder i ZeroKyst-prosjektet, i sin rapport om klimagassutslippene fra sjømatnæringen. Han gjør det klart at alle, næring, myndigheter og forskning, må jobbe sammen for å oppnå de fastsatte målene for utslippsreduksjon. Ianssen avslutter rapporten med «Det haster.»1
For å bidra til å løse det komplekse spørsmålet om hvordan utslippene kan reduseres, har jeg satt opp to hovedproblemstillinger:
Hvordan endres sikkerheten til et skip som følge av utslippsfri fremdrift?
- Fokuset her er på å identifisere risikoer ved konvertering til nullutslipp ved bruk av ulike teknologier. Målet er å gi veiledning om hvordan man skal håndtere disse nye risikoene i fremtidige prosjekter.
Er det nye systemet mer bærekraftig?
- Det diskuteres ofte om alternative fremdriftsmetoder virkelig reduserer utslippene, eller om disse utslippene bare flyttes til andre områder. Målet er å vurdere miljøpåvirkningen fra ulike avkarboniseringsteknologier i et system- og livssyklusperspektiv. Resultatet skal være bærekraftsindikatorer for flere systemer som beslutningsstøtte for fremtidige nybygg- og ombyggingsprosjekter.
Med arbeidet mitt og indikatorene jeg har planer om å utvikle, vil jeg gi veiledning til bransjen om hvordan de kan evaluere nye fremdriftssystemer. Vurderingene kan bidra til å finne den beste løsningen for hvert enkelt brukstilfelle.
[1] «Utslipp helt ute av kontroll i næringen» Meninger av Erik Ianssen i Fiskeribladet fra 23. august 2022