Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Anna Sophia Hüllein

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Anna Sophia Hüllein

ph.d.-student
Fakultet for ingeniørvitenskap

anna.s.hullein@ntnu.no
73559126 2.279 Professor Mørchs hus Tyholt, Trondheim
Nasjonalt vitenarkiv (sikt)
Om Forskning

Om

I 2022 startet jeg min doktorgrad under veiledning av Ingrid Bouwer Utne og Børge Rokseth ved Institutt for marin teknikk. Arbeidet mitt er en del av ZeroKyst-prosjektet (https://zerokyst.no/en/) for å bidra til avkarbonisering i de norske kystfiskeriene. Fokuset mitt er på sikkerhets- og bærekraftsevaluering av nullutslippsfiskefartøy.

Jeg har en mastergrad fra NTNUs Institutt for marin teknikk med spesialisering i prosjektering (oppgavetittel: Evaluating the Potential and Viability of Wind-Assisted Ship Propulsion (WASP) for Vessels in the Norwegian Aquaculture Industry) og en bachelorgrad i Naval Architecture and Maritime Technology fra UAS Kiel i Tyskland (oppgavetittel: Comparison of Power Management and Propulsion Systems for a 80-Meter Mega Yacht to increase Energy Efficiency).

Mellom bachelor- og masterstudiene jobbet jeg ett år som prosjektingeniør i FoU-avdelingen ved Nobiskrug-verftet i Tyskland med forskningstemaer innen energieffektivitet, alternative energikilder og hybride fremdriftssystemer for superyachter.

Som lidenskapelig seiler er jeg dypt knyttet til havene, og under to Atlantik-kryssinger fikk jeg oppleve hvordan menneskeheten påvirker havene og klimaet på nært hold. Dette motiverer meg til å utforske mulighetene og utfordringene for et grønt skifte innen shipping fra et ingeniør- og systemperspektiv.

Kom gjerne innom kontoret mitt eller ta kontakt med meg når du vil.

Kompetanseord

  • Alternative Propulsion Methods
  • Energy Efficiency
  • Fisheries
  • Green Shipping
  • Hybrid Propulsion
  • LCA
  • Safety
  • Sustainability

Forskning

Sikkerhets- og bærekraftvurdering av utslippsfrie fiskefartøy

«Klimagassutslipp fra sjømatnæringen i Norge er ute av kontroll: Ingen vet hva de reelle utslippene er, men vi kan fastslå at de øker raskt …»[1] skriver Erik Ianssen, prosjektleder i ZeroKyst-prosjektet, i sin rapport om klimagassutslippene fra sjømatnæringen. Han gjør det klart at alle, næring, myndigheter og forskning, må jobbe sammen for å oppnå de fastsatte målene for utslippsreduksjon. Ianssen avslutter rapporten med «Det haster.»1

For å bidra til å løse det komplekse spørsmålet om hvordan utslippene kan reduseres, har jeg satt opp to hovedproblemstillinger:

Hvordan endres sikkerheten til et skip som følge av utslippsfri fremdrift?

  • Fokuset her er på å identifisere risikoer ved konvertering til nullutslipp ved bruk av ulike teknologier. Målet er å gi veiledning om hvordan man skal håndtere disse nye risikoene i fremtidige prosjekter.

Er det nye systemet mer bærekraftig?

  • Det diskuteres ofte om alternative fremdriftsmetoder virkelig reduserer utslippene, eller om disse utslippene bare flyttes til andre områder. Målet er å vurdere miljøpåvirkningen fra ulike avkarboniseringsteknologier i et system- og livssyklusperspektiv. Resultatet skal være bærekraftsindikatorer for flere systemer som beslutningsstøtte for fremtidige nybygg- og ombyggingsprosjekter.

Med arbeidet mitt og indikatorene jeg har planer om å utvikle, vil jeg gi veiledning til bransjen om hvordan de kan evaluere nye fremdriftssystemer. Vurderingene kan bidra til å finne den beste løsningen for hvert enkelt brukstilfelle.

[1] «Utslipp helt ute av kontroll i næringen» Meninger av Erik Ianssen i Fiskeribladet fra 23. august 2022

ZeroKyst

ZeroKyst will contribute to reducing emissions from fishery vessels by 50% by 2030. The project will develop and test a hybrid zero-emission solution combining battery and fuel cell technologies. The required infrastructure is also investigated.

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo