Problembasert læring

Medisinstudiet

Problembasert læring

Problembasert læring (PBL) har en sentral rolle i medisinstudiet ved NTNU. I PBL skal du utvikle både faglig kunnskap og forståelse, og godt samarbeid. 

PBL foregår i grupper på ca. åtte studenter, og er i stor grad styrt av studentene selv. Hver gruppe har en fasilitator (en type veileder) som skal bidra til den faglige og sosiale læringen i gruppen. Hvert semester endrer vi gruppesammensetningen for å gi deg og de andre studentene erfaring med å samarbeide med mange ulike personer. 

Det er PBL-undervisning en gang i uken fra første til og med fjerde studieår. 

Hver uke jobber gruppen med en PBL-oppgave, som tar for seg ett eller flere helseproblem. Et typisk problem er en beskrivelse av en pasient med en sykehistorie, visse symptomer og kliniske tegn. Gjennom arbeidet med oppgavene får du trening i muntlig presentasjon av fagstoff, og i å stille spørsmål om det du ikke skjønner. Du får anledning til å finne ut av uklarheter, og diskutere alternative forklaringsmåter med medstudenter. På denne måten vil du få dypere innsikt og forståelse for helseproblemer, og ulike faktorer som påvirker sykdom og helse.

PBL-gruppen skal være et forum for faglig diskusjon og kritisk utprøving av ny kunnskap og forståelse. PBL skal gi deg større bevissthet om hva du kan og ikke kan - og dermed trenger å lære - og hvordan dine egne bidrag påvirker de andre gruppemedlemmene. Du skal lære deg å sette ord på kunnskapen din, teste egen forståelse, og motivere deg for videre læring. PBL har som mål å fremme samarbeid og sosial utvikling, som får positiv betydning for senere yrkesutøvelse. Dette skjer gjennom samtaler om hvordan gruppen jobber sammen, hva som kan bli bedre, og hvordan en selv og de andre bidrar i gruppens felles arbeid.