Voksnes læring og rådgivningsvitenskap er tverrfaglige fagområder og utvikler kompetanse for og om personer som ønsker å arbeide med læringsprosesser, rådgivning og ledelse. Fagområdene tar utgangspunkt i at læring er et samfunnsfenomen, som foregår kontinuerlig og overalt - i skole, arbeid og fritid gjennom hele livet, og at mennesker også hele livet stilles overfor valg og har behov for hjelp, råd og veiledning.
Du vil få møte et mangfold av teorier og praktiske metoder knyttet til læringsprosesser, rådgivning og ledelse. Undervisningen bygger på en dialogisk forståelse av meningsskaping og kommunikasjon, hvor det er forventet at du deltar og samarbeider i forelesningene med praktiske øvelser, oppgaver og case-arbeid.
studyprogramme-info-portlet
Læringsutbytte
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten...
har kunnskap om begreper, teoretiske perspektiver og forskningsmetoder og vet noe om hvordan disse kan anvendes. Dette innebærer at kandidaten er kjent med fagområdenes fremvekst, egenart og samfunnsrelevans og kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor rådgivning og voksnes læring.
har kunnskap om hva som kjennetegner rådgivning og voksnes læring som forskningsfelt.
har kunnskap om forhold som har betydning for roller og relasjoner, læring, deltakelse og inkludering.
har kunnskap om vilkår og betingelser som virker inn på voksnes læring og rådgivning.
Ferdigheter
Studenten...
kan anvende kunnskap fra fagfeltene rådgivning og voksnes læring for å løse og drøfte problemstillinger av praktisk og teoretisk karakter.
kan begrunne og argumentere for valg når det gjelder løsning av praktiske og teoretiske problemstillinger.
kan bruke metoder for innsamling og analyse av datamateriale som er aktuelle å anvende innen fagfeltene rådgivning og voksnes læring.
kan uttrykke og kommunisere om faglig innhold i muntlig og skriftlig form.
Generell kompetanse
Studenten...
har kompetanse til å anvende, sammenligne og drøfte ulike perspektiver og reflektere over og diskutere forskjellige praksiser innenfor fagfeltene rådgivning og voksnes læring.
kan formulere relevante problemstillinger innenfor fagområdet.
er i stand til å arbeide selvstendig, kritisk og analytisk med ulike problemstillinger som berører rådgivning og voksnes læring.
kan tilegne seg ny kunnskap og vurdere teorier og forskningsresultater.