Mobilitetsopplæring av synshemmede barn, unge og voksne - Kurs
Mobilitetsopplæring av synshemmede barn, unge og voksne
Studiet vil gi deg grunnleggende innsikt i pedagogisk arbeid med barn, ungdommer og voksne med synshemming som skal lære selvstendig forflytning og orientering.
Søknadsfrist: 01.06.2021
Målgruppe:
Personer som arbeider med synshemmede personer.
Kursbeskrivelse:
Faglig innhold
Studiet omhandler en fordypning innen opplæringen av synshemmede med tanke på selvstendighet i orientering og forflytning. Hovedinnholdet rettes mot planlegging og gjennomføring av funksjonell mobilitetsopplæring i en helhetlig og langsiktig sammenheng. I dette inngår ruteopplæring, mobilitetsteknikker, tekniske hjelpemidler og fysisk tilrettelegging. Kurset vil også beskrive fagets historiske og begrepsmessige utvikling.
- Kartlegging
- Prioritering av aktiviteter og funksjonelle opplæringsmål
- Planlegging og beskrivelse av mobilitetsruter
- Oppmerksomhetsretting og hjelp til orientering
- Taktil-haptisk persepsjon
- Auditiv persepsjon
- Ledsagerteknikker
- Orienteringsteknikker
- Beskyttelsesteknikker
- Stokkteknikker
- Fysisk tilrettelegging
- Egenaktivitet med simulert synshemming
Se filmer som forklarer mer om innholdet
Undervisningen er nettbasert med tre obligatoriske samlinger på fire dager hver med forelesninger, gruppearbeider og praktiske øvelser, samt praksis med elev og praksisrelatert veiledning.
Kan inngå i masterprogram
Emnet PED6659 kan tas som frittstående kurs eller inngå i en del av det erfaringsbaserte masterprogrammet i spesialpedagogikk med fordypning i synspedagogikk.
Emnebeskrivelse:
Læringsutbytte:
Å beherske grunnleggende teknikker i mobilitet og orientering tas for gitt for de fleste av oss. En normal synsfunksjon vil stort sett kunne gi oss umiddelbar informasjon om våre omgivelser. Det gir bl.a. frihet til å gjøre selvstendige valg under forflytning. Målet med dette kurset er å gi en bred innføring, teoretisk og praktisk, i dette emnet, som grunnlag for å tilrettelegge gode opplæringsforhold for synshemmede.
Eksamensbeskrivelse:
Det er obligatorisk oppmøte på samlingene. Det vil bli stilt krav om rapport etter egenpraksis med elev. Det vil bli stilt krav om videodokumentasjon (eller en annen praktisk prøve) som viser egenferdigheter i mobilitet. Praksiskrav: 40 timer.
Hjemmeeksamen (48 timer) 30. og 31. mai 2022. Emneoppgave skal være innlevert og godkjent før eksamen.
Tid og sted for kurs/samlinger:
Samlingene starter tirsdag kl. 10.00 og avsluttes fredag kl. 14.00.
Samlingene er obligatoriske.
Kursavgift:
20000 Kr
Fagansvarlig/Forelesere:
Per Frostad
Professor, NTNU, Institutt for pedagogikk og livslang læring
Epost:
per.frostad@ntnu.no
Jan Erik Enge (fagansvarlig Statped)
Statped midt, avdeling syn landsdekkende
Epost:
jan.erik.enge@statped.no
Kontakt:
Annveig Skurseth
NTNU VIDERE
Telefon: 73 55 10 90
Mobil: 91897291
Epost:
videre@ntnu.no
Samarbeidspartnere:
Statped midt
Kursform/Undervisning:
Samlings- og nettbasert
Opptakskrav:
Bachelorgrad med førskolelærer- eller lærerutdanning, eller annen bachelorgrad (vernepleier, sykepleier, sosionom, barnevernspedagog, optiker, fysioterapeut, ergoterapeut eller tilsvarende) med minimum 30 studiepoeng i pedagogikk. Dokumentasjon på at du fyller kravet til opptak må lastes opp innen søknadsfristens utløp.
Mer informasjon:
Pensumlitteratur/kursmateriell:
Pensumliste fra studieåret våren 2020/høsten 2020. Denne skal revideres og vil bli tilgjengelig før studiestart.
Praktiske opplysninger:
Kursdetaljer
Startdato: 14.09.2021
Søknadsfrist: 01.06.2021
Kursavgift: 20000 Kr
Studiepoeng: 20
Emnekode: PED6659
Undervisningssted:
Trondheim
Arrangør:
NTNU i Trondheim
Hold deg oppdatert
Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.