Teknologi og forskningslære - Modul III - Kurs
Teknologi og forskningslære - Modul III

Vindmøller til havs.
Foto Odd Arne Arnesen
Emnets overordnede tema er vindturbiner og miljømessige og etiske spørsmål ifm. teknologiutvikling. Emnet gir en innføring i hvordan bygge modeller av vindturbiner og hvordan disse kan testes ut og hvilke interessekonflikter utbygging av vindmølleparker kan medføre.
Søknadsfrist: 01.12.2020
Målgruppe:
Lærere i programfaget Teknologi og forskningslære.
Kursbeskrivelse:
Læringsmål
Kunnskaper
- kjenne til aktuelle teorier, fakta, begreper og prinsipper innenfor fagområder som driver med forskning på og utvikling av vindturbiner.
- ha kunnskap om og innsikt i virkemåten til ulike typer vindturbiner
- ha kunnskap om hvordan en kan bygge modeller av vindturbiner
- ha kunnskap om og innsikt i metoder for å måle effekt av vindturbiner
- ha kunnskap om og innsikt i hvordan ulike parametere kan påvirke effekten av vindturbiner
- ha kunnskap om og innsikt i interessekonflikter knyttet til utbygging av vindturbinanlegg
- ha kunnskap om og innsikt i bruken av fagdidaktiske verktøy for å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning om vindturbiner
Ferdigheter
- kunne bygge modeller av vindturbiner og gjennomføre tester
- kunne gjennomføre eksperimenter der en tester hvordan effekten av vindturbiner varierer ved å endre på et utvalg parametere
- kunne planlegge og gjennomføre undervisning om vindturbiner
- kunne veilede elever som arbeider med lærings-/undervisningsopplegg om vindturbiner
- kunne bruke undervisningsopplegg der elevene bygger modeller av vindturbiner og utforsker hvordan ulike parametere kan påvirke effekten av vindturbiner
- kunne bruke undervisningsopplegg der elevene vurderer interessekonflikter i samfunnet knyttet til utbygging av vindturbinanlegg
- kunne vurdere elevenes læring når de arbeider med temaet vindturbiner
Generell kompetanse
- Være i stand til å bruke temaet vindturbiner i faget teknologi og forskningslære i videregående skole, på en måte som fremmer de generelle målene for faget og for opplæringen for øvrig.
Læringsformer og aktiviteter
Emne veksler mellom teoretisk tilnærming og en praktisk tilnærming til faget.
Praktisk arbeid:
• Elektronikk – bygge enhet som skal brukes til modellen av vindturbin
• Bygge modell av vindturbin på MARINTEK
Eksamensbeskrivelse:
Digital hjemmeeksamen.
Tid og sted for kurs/samlinger:
To samlinger i Trondheim våren 2021.
1. samling: 4. - 5. februar 2021.
2. samling: 19 - 21. april 2021.
Hvert emne går over ett semester og har 5 samlingsdager.
Obligatorisk aktivitet
Samlinger, samt innlevering av oppgave.
Kursavgift:
8500 Kr
Fagansvarlig/Forelesere:
Hilde Ervik
Førstelektor Institutt for lærerutdanning.
Epost:
hilde.ervik@ntnu.no
Kontakt:
Eirik Rasmussen
NTNU VIDERE
Telefon: 73 59 83 71
Epost:
videre@adm.ntnu.no
Kursform/Undervisning:
Samlings- og nettbasert
Opptakskrav:
Minst 60 sp i ett realfag, eller 60 sp tilsammen i naturfagene. Søkere med annen utdanningsbakgrunn kan bli vurdert særskilt.
Mer informasjon:
Dataverktøy el. programvare som benyttes: LMS (Blackboard)
Praktiske opplysninger:
Forelesninger og pensumlitteratur vil i hovedsak være på norsk. Det faglige innholdet på samlingene er en del av pensum.
Kursdetaljer
Startdato:
10.01.2021
Slutt:
20.06.2021
Søknadsfrist: 01.12.2020
Kursavgift: 8500 Kr
Studiepoeng: 7,5
Emnekode: SKOLE6622
Undervisningssted:
Trondheim
Arrangør:
NTNU i Trondheim
Det er dessverre for sent å søke på dette kurset. Du kan finne alternative kurs på våre nettsider.
Hold deg oppdatert
Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.