Hørselstap - bimodal tospråklig opplæring - Kurs - Videreutdanning og deltidsstudier
Hørselstap - bimodal tospråklig opplæring
Søknadsfrist: 01.12.2020
Målgruppe:
Pedagoger som arbeider med barn, unge og voksne med hørselstap innenfor ulike pedagogiske arenaer. Kurset er en del av erfaringsbasert masterprogram i praktisk spesialpedagogikk med fordypning i audiopedagogikk. Det kreves minimum karakter C i snitt på emner i audiopedagogikk som skal inngå i masterprogrammet. Kurset kan også tas som et enkeltkurs.
Kursbeskrivelse:
To-/flerspråklighet som fenomen
- Bimodal tospråklighet.
- Sentrale trekk ved to-/flerspråklig utvikling med fokus på tegnspråk
- Kognitive aspekter ved to-/flerspråklighet.
- Innlæring av tegnspråk som andrespråk.
Tegnspråk – samfunn og familie
- To-/flerspråklighet i samfunnet- politiske aspekter og holdninger
- Familier med flere språk med fokus på tegnspråk
- Foreldre med døve barn
- Barn med døve foreldre
Opplæring av tegnspråklige barn og unge
- Lovverk, læreplaner og veiledende dokumenter
- Metodikk og tilnærminger i to-/flerspråklig opplæring med fokus på tegnspråk
Praksis:
Sted: Grunnskole med hørselshemmet elev.
Innhold: a) Observasjon av språklig samhandling, hvordan er barnets språkmiljø. b)Utarbeide et tospråklig undervisningsopplegg for 1-2 undervisningstimer, gjennomføre opplegget, evaluere undervisningsopplegget og gjennomføringen. (Se Avsluttende eksamen: Form og tidspunkt..)
Omfang: to uker (1+1), inkl. forarbeid og etterarbeid.
Nærmere om innhold i praksis:
Praksis skal ha fokus på sammenhengen mellom anbefalinger knyttet til språk i sakkyndig vurdering og vedtak i enkeltvedtak, og klasseromspraksis. Individuell opplæringsplan (IOP) skal også vurderes. Undervisningsopplegget skal ha utgangspunkt i læreplanen for hørselshemmede.
Utgangspunkt i elev som bruker tegn eller tegnspråk i sin kommunikasjon.
Studenten skal sette seg inn i sakkyndig vurdering og enkeltvedtak som ligger til grunn for elevens pedagogiske tilbud. Om eleven bare har opplæring etter §2-6, uten §5-1 må studentene vurdere det pedagogiske tilbudet i forhold til læreplanen i tegnspråk og norsk for hørselshemmede. Der det foreligger en IOP må denne vurderes i forhold til hva den inneholder med tanke på tegnbruk. Undervisningsopplegget bør utarbeides i samarbeid med skolens lærere.
Det er en fordel om praksisen ikke gjennomføres i egne skoler/klasser for hørselshemmede.
Praksis må være gjennomført og bestått for å få gå opp til eksamen.
Læringsutbytte:
Kunnskaper:
Etter fullført kurs skal deltakeren ha tilegnet seg grunnleggende kunnskap om flerspråklige hørselshemmedes vilkår for læring.
herunder kunnskaper om:
- lovverk, læreplaner og veiledende dokumenter for
opplæring av hørselshemmede elever med fokus på
tegnspråk .
- lingvistiske kjennetegn på språk, og hvilke konsekvenser
dette har for pedagogisk tilnærming.
- kognitive aspekter ved to-/flerspråklighet.
- sentrale trekk ved to-/flerspråklig utvikling med fokus på tegnspråk
- tegnspråk som andrespråk.
- metodikk, tilnærminger og problemstillinger i to-
/flerspråklig undervisning
- vurderingsforskriften
Ferdigheter:
Etter fullført kurs skal deltakeren kunne reflektere over ulike perspektiv på språktilegnelse og språklæring.
- kunne anvende relevante grunnlagsdokumenter knyttet til opplæring av tegnspråklige elever.
- kunne tilrettelegge for tospråklig/flerspråklig tilegnelse og språklæring med fokus på tegnspråk.
- kunne tilrettelegge for tospråklig/flerspråklig opplæring
gjennom ulike metodiske tilnærminger med fokus på
tegnspråk.
- kunne anvende vurderingsforskriften og vurdere
læringsutbytte ved tegnspråklig/tospråklig opplæring
Generell kompetanse:
Etter fullført kurs skal deltakeren ha generell kompetanse om tegnspråk, to- og flerspråklighet
- kjenne til hvordan holdninger til språk bidrar til å påvirke opplæringssituasjonen for flerspråklige/tegnspråklige elever
Eksamensbeskrivelse:
Emneoppgave på maksimum 7500 ord, (tilsvarer ca 15 sider, Times New Roman, punkt 12, linjeavstand 1,5), eller som en tegnspråklig videofil (inntil 30 minutter, i mp4-format). Oppgaven skal ha utgangspunkt i praksis. Emneoppgaven utarbeides individuelt. Frist for innlevering er ikke fastlagt.
Tid og sted for kurs/samlinger:
Tre obligatoriske samlinger i Trondheim, våren 2021.
Samling 1: Uke 4: 25. – 29. januar
Samling 2: Uke 11: 15. – 19. mars
Samling 3: Uke 17: 26. – 30. april
Det tas forbehold om antall samlingsdager
Frist emneoppgave: 10. juni 2021
Kursavgift:
15000 Kr
Kursavgift info:
Vi tar forbehold om at kursavgiften kan bli endret.
Fagansvarlig/Forelesere:
Per Frostad
Professor, Institutt for pedagogikk og livslang læring
Telefon: 73 55 11 51
Epost:
per.frostad@ntnu.no
Anne Tolgensbakk
Statped midt, Heimdal
Epost:
anne.tolgensbakk@statped.no
Kontakt:
Annveig Skurseth
NTNU VIDERE
Telefon: 73 55 10 90
Mobil: 91897261
Epost:
videre@ntnu.no
Samarbeidspartnere:
Statped midt ved koordinator for etter- og videreutdanningen i hørselsfaglige emner seniorrådgiver Anne Tolgensbakk
Kursform/Undervisning:
Samlings- og nettbasert
Opptakskrav:
- Bachelorgrad i samfunnsvitenskapelige fag med fordypning i pedagogikk, eller
- gjennomført de tre første årene av allmennlærer-/førskolelærerstudiet, eller
- bachelorgrad og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning, eller annen treårig utdanning med minimum 30 studiepoeng i pedagogikk.
Søkere som har gjennomført PED6648 og PED6649 vil bli prioritert ved opptak.
Dokumentasjon på at du fyller opptakskravet lastes opp på Søknadsweb for NTNU VIDERE i det du søker, eller senest innen søknadsfristen.
Les mer om krav til dokumentasjon her
Mer informasjon:
Fakultet: Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap
Pensumlitteratur/kursmateriell:
Pensumliste blir lagt ut når den er klar.
Dataverktøy el. programvare som benyttes: Blackboard
Praktiske opplysninger:
Vær oppmerksom på at vi må ha et minimum antall deltakere for at kurset skal igangsettes. Dersom det blir for få søkere, kan kurset bli avlyst eller utsatt.
Kursdetaljer
Startdato: 04.01.2021
Søknadsfrist: 01.12.2020
Kursavgift: 15000 Kr
Studiepoeng: 15
Emnekode: PED6644
Undervisningssted:
Trondheim
Arrangør:
NTNU i Trondheim
Kurset er under planlegging.
Du kan ikke søke dette kurset ennå.
Hold deg oppdatert
Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.