Barn og unges psykiske helse

Foto: Unsplash
Barn og unges psykiske helse handler om hvordan barn utvikler seg i samspill med sitt miljø, og hvordan ulike risiko- og beskyttelsesfaktorer spiller inn i normalutvikling og skjevutvikling.
Søknadsfrist: 01.05.2019
Målgruppe:
Fagpersonell i spesialisthelsetjeneste, i kommunale eller statlige tjenester, spesialisert barnevern og institusjoner som primært arbeider med barn, unge og familier.
Kursbeskrivelse:
Læringsmål:
Emnet skal gi en innføring i hvordan biologiske, psykologiske og sosiale forhold virker inn på barn og unges utvikling og deres familier. Dette inkluderer beskyttelses- og risikofaktorer for barn og unges psykiske helse. Både normalutvikling og skjevutvikling i form av psykiske lidelser, nevropsykiatriske tilstander og utviklingsforstyrrelser vil presenteres.
Kunnskap
Etter fullført og bestått emne skal studenten ha kunnskap om:
- Hjernens utvikling i svangerskap og spedbarnsalder, og hvilke risiko- og beskyttelsesfaktorer som påvirker utviklingen
- Hvordan samspill mellom barnet og nære omsorgspersoner former barns utvikling
- Typiske trekk ved barns utvikling i barnehage-, skole- og ungdomsalder
- Kjennetegn og epidemiologi ved vanlige psykiske lidelser, nevropsykiatriske tilstander og utviklingsforstyrrelser hos barn og unge
- Å skrive en akademisk tekst
- Å søke opp, anvende og referere korrekt til relevant forskningslitteratur
- Å gi en tilstandsbeskrivelse av barn eller ungdom som inkluderer både individ- og systemfaktorer
- Å kunne vurdere når det er behov for ekstra tiltak knyttet til barnet eller ungdommens psykiske helse eller omsorgssituasjon
- Gjenkjenne typisk og atypisk utvikling hos barn og unge
- Kunne bruke transaksjonsmodellen i sin forståelse av barn/unge og deres familier
- Ha et bevisst forhold til egen kompetanse og når man må innhente bistand fra andre fagpersoner
Master i psykisk helse
Emnet kan etter søknad inngå i masterprogrammet i psykisk helse, studieretning barn og unges psykiske helse og barnevern.
Eksamensbeskrivelse:
Skriftlig hjemmeeksamen.
Eksamenskrav: 80% oppmøte på samling og godkjent emneoppgave
Karakterskala: A - F
Tid og sted for kurs/samlinger:
Emnet har tre obligatoriske samlinger á to dager høsten 2019 ved NTNU i Trondheim.
Samlingsdatoer blir publisert i april.
Kursavgift:
2000 Kr
Kursavgift info: I tillegg kommer semesteravgift til NTNU.
Fagansvarlig/Forelesere:
Liv Anne Mikkelborg
Undervisningsleder
Epost: liv.a.mikkelborg@ntnu.no
Kontakt:
Studieveiledning
Regionalt kunnskapssenter for barn og unge - Psykisk helse og barnevern (RKBU)
Telefon: 73 55 15 00
Epost: studieveileder@rkbu.ntnu.no
Stine Stenhaug
NTNU VIDERE
Telefon: 73 59 53 44
Epost: videre@ntnu.no
Kursform/Undervisning:
Samlings- og nettbasert
Opptakskrav:
1. Bachelor eller tilsvarende utdanning (180 studiepoeng) innenfor følgende fagområder: Barnevernpedagogikk, ergoterapi, barnehagelærer, lærer, sosionom, vernepleie, sykepleie, psykologi, medisin.
2. Minst to års relevant yrkeserfaring etter endt bachelor. Søkere med særlig relevant mastergrad og tilsvarende kompetanse kan fritas for dette.
Dokumentasjon lastes opp når du søker, du kan laste opp dokumentasjon fram til søknadsfristen går ut.
Krav til dokumentasjon
Ved flere søkere enn plasser rangeres kvalifiserte søkere etter antall års relevant yrkeserfaring etter endt bachelor
Mer informasjon:
Fakultet: Fakultet for medisin og helsevitenskap
Pensumlitteratur/kursmateriell:
Litteraturliste oppgis ved studiestart.
Dataverktøy el. programvare som benyttes: Blackboard
Praktiske opplysninger:
Kursdetaljer
Startdato: 29.08.2019
Slutt: 15.11.2019
Søknadsfrist: 01.05.2019
Kursavgift: 2000 Kr
Studiepoeng: 7,5
Emnekode: MDV6215
Undervisningssted: Trondheim
Arrangør: NTNU i Trondheim
Hold deg oppdatert
Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.