Teknologi og forskningslære modul II - kurs
Teknologi og forskningslære modul II
Innhold
Fagliginnhold
- Tare som bioindikator
- Miljøovervåking.
- Teknologi som benyttes på forskningsfartøy.
- Teknologi som benyttes ved Applied Underwater Robotics lab (AUR-lab)
- Bygge modell av ROV.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen vil veksle mellom teoretisk tilnærming og en praktisk tilnærming til faget, samt feltarbeid.
Læringsmål
Kunnskaper
- kjenne til aktuelle teorier, fakta, begreper og prinsipper innenfor fagområder som driver med forskning på bioindikatorer
- ha kunnskap om hvilke elementer som kan analyseres
- ha kunnskap om hvordan tolke resultater
- ha kunnskap om teknologiutvikling og tverrfaglig samarbeid; AUR-lab
- ha kunnskap om og innsikt i bruken av fagdidaktiske verktøy for å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning om bioindikatorer
Ferdigheter
- kunne gjennomføre feltarbeid for innsamling av egnet prøvemateriale
- kunne gjennomføre egnede eksperimenter
- kunne bygge modell av ROV
- kunne planlegge og gjennomføre undervisning med tema bioindikator
- kunne veilede elever som arbeider med undervisningsopplegg rundt tema bioindikatorer
- kunne vurdere elevenes læring når de arbeider med temaet bioindikatorer
- kunne planlegge og gjennomføre undervisning med bygging av modell av ROV
- kunne veilede elever som arbeider med undervisningsopplegg rundt tema bioindikatorer
- kunne veilede elever i hvordan bygge modell av ROV
- kunne vurdere elevenes læring når de arbeider med temaet bioindikatorer
- kunne vurdere elevenes læring ved bygging og testing av ROV
Generell kompetanse
-
Være i stand til å bruke temaet bioindikator og AUR-lab i faget teknologi og forskningslære i videregående skole, på en måte som fremmer de generelle målene for faget og for opplæringen for øvrig.
Kursholdere
- Jussi Evertsen, Frøya vgs.
- Bjørn Munro Jenssen NTNU
- Tor Erik Finne NGU
- Nils Kristian Rossing, Skolelaboratoriet NTNU
- Hilde Ervik, Skolelaboratoriet NTNU
Opptakskrav
Undervisning, eksamen og pensum
Tid og sted for undervisning
To obligatoriske samlinger i Trondheim.
1. samling: 12.09 - 14.09. 2017.
2. samling: 20.11 - 21.11. 2017.
Hvert emne går over ett semester og har 5 samlingsdager.
Obligatorisk aktivitet
Studenten skal delta på obligatoriske samlinger og ha bestått ett arbeidskrav.
Arbeidskrav: Innlevering av oppgave. Omfang 3-5 sider.
Eksamensbeskrivelse
Pensumlitteratur/kursmateriell
van Marion, Strømme; Biologididaktikk 2015 Kapittel 5– Praktisk arbeid Kapittel 4 – Utforskende arbeidsmåter i biologi Forlag: Cappelen Damm Havromsteknologi:Kapitlene 1, 2, 10, 11, 12. http://www.marin.ntnu.no/havromsteknologi Frøyland, M.: 2010 Mange erfaringer i mange rom. Abstrakt forlag. Kompendier
Annen informasjon
Forelesninger og pensumlitteratur vil i hovedsak være på norsk. Det faglige innholdet på samlingene er en del av pensum.