Hva lærer du? - Bygningsinformatikk og trekonstruksjoner – master
Hva lærer du?

Sivilingeniører i bygningsinformatikk og trekonstruksjoner setter spor etter seg. Studiet gir deg anledning til å fordype deg og forstå mer av viktige tema innen byggteknikk.
I utdanningen får du kunnskap og ferdigheter om digitale verktøy og ny teknologi, som brukes innenfor eget fagområde og i samarbeid med andre. Dette omfatter blant annet programvare som brukes til planlegging, analyse og visualisering, og teknologi for undersøkelse av bygninger.
Studieprogrammet har flere fordypninger:
- Digitalisering av byggebransjen
- Bærekraftig og sirkulær bruk av tre som byggemateriale
Bruk av digitale verktøy og ny teknologi
Gjennom hele studiet får du lære å bruke digitale verktøy og ny teknologi til å løse utfordringer. Du får for eksempel bruke programvare til planlegging av byggeprosjekter, analyse av konstruksjoner, lage digitale tvillinger og 3D-modellering.
En sentral rolle i samfunnet som bygger for framtiden
Sivilingeniører fra bygningsinformatikk og trekonstruksjoner ved NTNU er med på å utvikle løsningene som møter utfordringene med befolkningsvekst, forurensing og ødeleggelse av natur.
For å redusere utslipp i byggeprosjekter kan du være med å finne løsninger på gjenbruk av materialer. Fremtidens byer og bygg kan ha produksjon av miljøvennlig energi slik at bygget blir selvforsynt med energi og har nullutslipp. Slike prosjekter får du som student på bygningsinformatikk og trekonstruksjoner lære om.
Bygg for framtiden
Som sivilingeniør innen bygningsinformatikk og trekonstruksjoner kan du bygge for framtiden. Bli med å lage gode løsninger for bygg og anlegg som setter klima, miljø, bærekraft og mennesker i sentrum.
![]() |
![]() |
![]() |
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Kunnskap
K-1: Kandidaten har avansert kunnskap innenfor byggfaglig område og spesialisert innsikt mot tilstøtende ingeniørfag.
K-2: Kandidaten har inngående kunnskap om byggfagområdets vitenskapelige teori og metoder.
K-3: Kandidaten kan anvende kunnskap på nye områder innenfor eget fagområde.
K-4: Kandidaten kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet.
Ferdigheter
F-1: Kandidaten kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor byggfaglig område og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning.
F-2: Kandidaten kan bruke relevante metoder for forskning og faglig utviklingsarbeid på en selvstendig måte.
F-3: Kandidaten kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer.
F-4: Kandidaten kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
Generell kompetanse
G-1: Kandidaten kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger.
G-2: Kandidaten kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter.
G-3: Kandidaten kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker byggfagets uttrykksformer.
G-4: Kandidaten kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med spesialister og til allmennheten.
G-5: Kandidaten kan bidra til nytenking og innovasjonsprosesser.


