Emne - Yrkesfaglig fordypning - yrkesrelevant opplæring, del 2 for yrkesfaglærere - YR6009
YR6009 - Yrkesfaglig fordypning - yrkesrelevant opplæring, del 2 for yrkesfaglærere
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Refleksjonsrapport og muntlig fremføring
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Refleksjonsrapport og muntlig fremføring | 100/100 |
Faglig innhold
Yrkesfaglig fordypning - yrkesrelevant opplæring, veiledning og vurdering vektlegges som hovedtema i emnet. Den sentrale arbeidsmetoden i emnet vil være planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av FoU-arbeid i egen praksis. Det vektlegges at FoU-arbeid skal være et gruppearbeid. Bruk av praksis i skole og bedrift, samarbeid med elever/lærlinger og kollegaer vil være viktig for å kunne gjennomføre et FoU-arbeid.
Samarbeid med elevene/lærlingene innebærer kompetanse i å se behovet for tilpasse opplæring, interessedifferensiering, bruke veiledningsstrategier og ulike former for vurdering som fremmer læring. Utvikling og bruk av digital kompetanse samt oversikt og innsyn i relevant forskning vil vektlegges i FoU-arbeidet. Emnet har som mål at gjennomførte FoU-arbeid skal få betydning for deres skole/bedrift i en helhetlig utviklingssammenheng, og spredning i kollegiet vektlegges. FoU-arbeidene presenteres på en konferanse for medstudenter, faglærere og inviterte fra egen skole/bedrift.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- kan analysere styringsdokumenter i Kunnskapsløftet og vektlegge nye føringer som overordnet læreplan, aktuelle stortingsmeldinger, ny struktur i fag- og yrkesopplæringen.
- skal ha innsikt i aktuell forskning og evalueringer i fag- og yrkesopplæring
- kan igangsette og lede FoU-arbeid i samarbeid med skole/bedrift som involverer elever/lærlinger og kollegaer - kan anvende ulike veiledningsstrategier og ulike vurderingsformer i et utviklingsarbeid
- kan tilpasse og interessedifferensiere opplæring - kan bruke ulike digitale verktøy
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende, vurdere og bruke aktuelle styringsdokumenter i opplæringen og FoU arbeid
- kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere FoU- arbeid gjennom samarbeid med elevene, kolleger i skole/bedrift
- kan tilpasse og interessedifferensiere opplæring for en mangfoldig elevgruppe i et samarbeid mellom skole og bedrift kan bruke ulike veiledningsstrategier og vurderingsformer i opplæringen
- kan reflektere over egen praksis som bidrar til vurdering av kvalitet og videreutvikling av yrkesdidaktisk kompetanse
- kan anvende digitale verktøy innenfor eget fagområde - presentere og dele resultat av FoU-arbeid med medstudenter og kollegaer
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan bidra til at FoU- arbeidet blir en integrert del av skolens utviklingsarbeid
- kan videreutvikle sin kompetanse ved anvendelse forskning, teori og utvikling i egen praksis
- kan anvende ulike veiledningsstrategier og vurderingsformer, tilpasse opplæringen med vekt på interessedifferensiering
- kan analysere aktuelle problemstillinger innen yrkesfaglig fordypning- yrkesrelevant opplæring, veiledning og vurdering
- kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere FoU- arbeid gjennom samarbeid med elevene, kolleger i skole/bedrift
- kan anvende relevant digital kompetanse innen sitt fagområde, og ha kunnskap om datasikkerhet
Læringsformer og aktiviteter
Studiet veksler mellom presentasjoner, drøftinger og praktiske øvinger. Studiet er samlingsbasert med samlinger i et semester. I mellomperiodene vil vi jobbe med arbeidskrav og bruke nettressurser. Det knyttes veiledning til alle arbeidskrav og eksamensoppgaven mellomsamlingene, og på samlingene.
Obligatoriske aktiviteter
- Arbeidskrav 1
- Arbeidskrav 2
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter:
Arbeidskrav 1: Studenter skal i en gruppe på 2-3 sette seg inn i relevant forskning og aktuell litteratur som vil vektlegges i emnet. Presentasjon av et sammendrag som deles med medstudenter. Presenter hvordan du/dere samarbeider med elever, kollegaer og bedrifter om vurdering, dokumentasjon og veiledning i yrkesfaglig fordypning. Erfaringsdeling på samlingen.
Arbeidskrav 2: I arbeidskrav 2 inngår en skisse som beskriver hvordan du/dere vil planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere et FoU-arbeid. I arbeidskravet inngår samarbeid med medstudenter og bedrift/virksomheter, f.eks. om utvikling av lokal læreplan eller annet fokus. Dette innebærer at det gjennomføres praksis i bedrift/virksomheter i 2- 3 dager. I dette arbeidskravet vil bruk av digitale verktøy i presentasjon av skissen vektlegges. Studentene begrunner og utdyper sine valg for medstudenter med utgangspunkt i styringsdokumenter og relevant teori. Arbeidskravet er et forprosjekt til eksamen. Obligatoriske aktiviteter vurderes godkjent/ikke godkjent. Obligatoriske aktiviteter må være godkjent før studenten kan framstille seg for eksamen.
Eksamen: Eksamen omfatter et FoU-arbeid gjennomført på egen arbeidsplass. FoU-arbeide skal planlegges, gjennomføres, vurderes og dokumenteres, for så å presenteres for medstudenter og kollegaer på en FoU-konferanse. Bruk av digital kompetanse skal vektlegges i FoU-arbeidet.
Yrkesfaglig fordypning yrkesrelevant opplæring er hovedtema i eksamensoppgaven og gjennomføres som et gruppearbeid, 2-3 deltakere pr gruppe. I tillegg til muntlig presentasjon på FoU-konferansen leveres en skriftlig refleksjonsrapport som dokumenterer arbeidet, omfang 5-6000 ord. Det gis veiledning på dette arbeidet. En skriftlig refleksjonsrapport er emnets eksamenstekst.
Studentene skal vise at de er i stand til å anvende yrkesdidaktisk og pedagogisk kunnskap som er vektlagt i studiet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Yrkesfaglærerløftet (KYRKLØF)
Videreutdanning i yrkesfag for lærere (FJYRKM)
Forkunnskapskrav
Bestått ett av emnene - YR6007 Yrkesfaglig fordypning - yrkesrelevant opplæring, del 1 - YR6006 Veiledning og relasjonskompetanse for yrkesfaglærere eller tilsvarende.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
DID3202 | 7.5 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2023
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Skoleutvikling
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Seksjon for etter- og videreutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Refleksjonsrapport og muntlig fremføring
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Vår
ORD
Refleksjonsrapport og muntlig fremføring
100/100
Utlevering
27.04.2023Innlevering
03.05.2023
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"