course-details-portlet

TVM4173

Behandling av drikkevann

Studiepoeng 7,5
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Engelsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning 2 lab rapporter og semesteroppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Kurset adresserer dagens og framtidige utfordringene relatert til drikkevann, for eksempel klimaforandringer, økt urbanisering, utslipp av mange nye kjemikalier til miljøet, flom, befolkningsvekst og urbanisering, og evaluerer hvilke tradisjonelle og nye rensemetoder man kan bruke for å adressere de. Hovedfokus er på Norske forhold, men eksempler og case studier fra hele Europa er også inkludert. Metodene presentert i kurset er dessuten veldig relevant til en bedre forståelse av andre vannsystemer, for eksempel relatert til overvann, avrenning fra veier, smeltevann fra snø, sigevann fra deponier, industrielt (avløps)vann, aquakultur etc.

Kurset introduserer konvensjonelle og nye, kommende behandlingsmetoder, og omfatter fysiske, kjemiske og biologiske prosesser: Sedimentering og flotasjon, dybdefiltrering, membranfiltrering, koagulering og flokkulering, oksidasjon og desinfisering, regulering av hardhet og pH, adsorpsjon og ionebytting, gassutveksling og biologisk behandling. Prosessenes roller og posisjon i en typisk renseprosess blir diskutert. Alle behandlingsmetodene vil bli beskrevet med hjelp av teori, modellering og retningslinjer for utforming.

Kurset setter søkelys på formidling av praktiske og myke ferdigheter, relevant for framtidens ingeniører i sin profesjonelle karriere. Dette inkluderer trening i laboratoriemiljø og prosjektarbeid; å arbeide som enkeltperson og som medlem av et team; å anvende teamarbeid i en rekke situasjoner - f.eks. utføre eksperimentelt arbeid eller problemløsning; å identifisere teammedlemmenes sterke sider; og å gi tilbakemeldinger. Teamarbeidsferdigheter omfatter en blanding av interaktive, mellommenneskelige, problemløsende og kommunikative ferdigheter som kreves av en gruppe mennesker som arbeider med en felles oppgave, i komplementære roller, mot et felles mål der resultatene er større enn det som er mulig for en person som arbeider på egen hånd.

Læringsutbytte

Etter endt semester skal studentene ha detaljert kunnskap om de mest relevante behandlingsprosessene for drikkevann. Studentene skal være i stand til å analysere de underliggende prinsippene, i tillegg til å utforme og optimalisere disse prosessene. Studentene skal være i stand til å velge ut en serie behandlingstrinn som er nødvendige for å oppnå et gitt mål ved en gitt råvannskvalitet. Studentene skal være i stand til å vurdere de behandlingsalternativene som kommer på tale, gjøre et valg og forsvare det.

Etter endt semester skal studentene ha viktige og relevante ingeniørferdigheter. Studentene skal være i stand til å presentere og forsvare arbeidene sine (både muntlig og skriftlig), evaluere arbeider fra andre og gi konstruktiv kritikk, analysere tekniske problemer som kan være ufullstendig presentert, gjøre overslag og vurdere eventuelle verdier eller begrensninger, jobbe i grupper og fortolke og evaluere resultater fra eksperimentell virksomhet.

Etter endt semester skal studentene være i stand til å finne og bruke vitenskapelig litteratur, gjennomføre forsøk, analysere og visualisere resultatene fra forsøk, gjennomføre enkelte statistiske beregninger, og oppsummere funnene sine i rapporter. Enkle modellerings- og visualiseringsverktøy skal bli brukt, for eksempel ved hjelp av Excel, Python og Jupyter.

Læringsformer og aktiviteter

Læringsaktivitetene består av en blanding av forelesninger, interaktive øvinger, laboratorieforsøk, spørrekonkurranser og et semesterprosjekt.

Det gjennomføres to lab øvinger i løpet av semesteret, hvor studentene skal gjennomføre blant annet koaguleringsforsøk med jar tester, kjøre en hurtigsandfilter, rense vann som er kontaminert med mikroforurensninger ved hjelp av adsorpsjon med aktivt kull og avansert oksidasjon. Laboratoriene gjennomføres i grupper som settes sammen av studentene basert på valg av tilgjengelig dato og tidspunkt. Det skrives labrapporter om hver laboppgave.

I semesterprosjekt skal en gruppe studenter håndtere reelle problemstillinger fra virkeligheten, som er basert på reelle tilfeller og vannkvalitetsdata. Eksempler kan være design og dimensjonering av vannverk som behandler overflatevann eller grunnvann, basert på gitt vannkvalitet, og håndtering av utfordringer relatert til økt fargetall i vannkilden, befolkningsvekst, kontaminering med mikroforurensninger (PFAS for eksempel) eller mikroorganismer. Grupper vil bli dannet basert på interessen for tilgjengelige temaer.

Studentene skal gi og få tilbakemeldinger i løpet av semesteret, fra medstudentene og faglæreren. Det vil være mulig å jobbe med rapportene og prosjektet innfor de vanlige undervisningstimene.

Python og Jupyter Notebooks er brukt som støtteverktøy i øvingene.

Kurset undervises på engelsk.

Mer om vurdering

Vurderingen i emnet er gjort i form av mappe/sammensatt vurdering. Mappen består av to laboratorieøkter og ett semesterprosjekt. Hver labøkt vil bestå av en individuell oppgave og en skriftlig rapport som utføres som gruppearbeid. Hver labøkt teller 30 % av sluttkarakteren.

Semesterprosjektet består av en individuell oppgave og en skriftlig rapport som utføres som gruppearbeid. Denne aktiviteten utgjør 40 % av sluttkarakteren.

Alle rapportene vil bli levert som utkast i løpet av semesteret, og gruppene vil få tilbakemelding om hvordan de kan forbedre dem. De endelige versjonene av alle rapportene leveres inn samlet ved slutten av semesteret for vurdering.

Alle tre delene av mappevurderingen må være bestått for å få karakter i emnet. Ved behov for gjentak av eksamen vil det være mulig å få godkjent deler som allerede ble bestått.

Forkunnskapskrav

Ingen

Kursmateriell

MWH's Water Treatment: Principles and Design John C. Crittenden, R. Rhodes Trussell, David W. Hand, Kerry J. Howe, George Tchobanoglous 3rd Edition, 2012 ISBN: 978-0-470-40539-0

Guidelines and reports from Norwegian Water (Norsk Vann)

Compendium

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
TVM4145 5,3 sp Høst 2016
TVM4126 2,2 sp Høst 2016
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Vannrenseteknikk
  • Mat og helse
  • Teknologiske fag

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for bygg- og miljøteknikk

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: 2 lab rapporter og semesteroppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

2 lab rapporter og semesteroppgave
Vekting 100/100 Dato Innlevering 26.11.2025 Tid Innlevering 14:00 Eksamenssystem Inspera Assessment