Emne - Visuell formidling - TPD4116
Visuell formidling
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet gir en innføring og praktisk trening i ulike former for visuell formidling. Undervisningen rettes mot ulike måter å formidle informasjon og kunnskap på, ved bruk av postere og videoer. Emnet gir studenten grunnleggende kunnskap om visuell kommunikasjon gjennom teori og idéer fra grafisk design og kommunikasjonsstudier. Kombinert med relevante designverktøy og innsikt i hvordan estetikk kan være med å underbygge et budskap, vil studenten få et godt grunnlag for å styrke den visuelle formidlingen i arbeidet sitt.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten
- Har innsikt i hvordan menneskelig oppmerksomhet fungerer og hvorfor visuelle verktøy fungerer i formidlingsarbeid
- Har oversiktsforståelse for ulike teorier om visuell kommunikasjon og måter å tenke grafisk design på
- Har grunnleggende kunnskap om prinsipper for universell utforming av visuell kommunikasjon
- Har innsikt i opphavsrett og bruk av andres bildemateriale i presentasjoner, plakater, videoer m.m
- Har en solid grunnleggende forståelse for hvordan man bruker grafisk programvare og verktøy for å lage og produsere hensiktsmessige visuelle framstilligner
- Forstår hva en målgruppe er, hvorfor den er viktig og hvordan man kan innrette sin kommunikasjon mot den målgruppen
Ferdigheter
Kandidaten
- Kan på selvstendig grunnlag utforme og produsere en visuelle presentasjoner av høy kvalitet, som samtidig er leservennlige.
- Kan diskutere og vise fram ulike visuelle kommunikasjons- og designteorier, samt tenkemåter.
- Kan forstå betydningen av universell utforming i visuell kommunikasjon, samt designe visuell formidling som støttes av universell utforming.
- Kan utforme leservennlige figurer, illustrasjoner og datavisualiseringer til bruk i PowerPoints, tekster, plakater og videoer.
- Vet hvordan andres bilder og arbeider skal siteres i egne arbeider.
- Kan utvikle et budskap basert på en målgruppe, og deretter fokusere og produsere visuell kommunikasjon spesifikt til den målgruppen.
Generell kompetanse
Kandidaten
- Har generell kompetanse om layout, estetikk og typografi
- Har kunnskap om ulike formidlingssituasjoner.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet blir undervist gjennom videoforelesninger, tilbakemeldingsøkter og praktiske øvelser. Strukturen disse praktiske øvelsene følger gir studenten mulighet til å bygge kompetansen steg for steg. Studenten får mulighet til å jobbe med sine prosjekter for mappa gjennom hele kurset og underveis motta tilbakemelding for forbedring.
Emnet tilbys innreisende utvekslingsstudenter og undervises derfor på engelsk.
Mer om vurdering
Mappen består av tre innleveringer
- Infografikk-plakat (45%)
- Videopresentasjon (45%)
- Refleksjonsnotat (10%)
Plakaten skal beskrive en stegivs prosess, og videoen skal forklare et valgfritt tema på en populærvitenskapelig måte. Refleksjonsnotatet skal beskrive kandidatens tanker om eget arbeid. Prosess og progresjon inngår ikke i vurderingsgrunnlaget.
Ved frivillig gjentak må alle vurderinger i emnet gjentas. Utsatt eksamen kan gis i neste eksamensperiode.
Anbefalte forkunnskaper
Dette emnet er egnet for studenter på bachelor-nivå.
Kursmateriell
Kursmateriell og litteratur vil annonseres på emnets sider på NTNUs digitale læringsplatform.
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| TPD4114 | 5 sp | Høst 2023 |
Fagområder
- Designmetodikk