Emne - Grunnleggende barnesykepleie, kliniske studier - SYT3211
SYT3211 - Grunnleggende barnesykepleie, kliniske studier
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Praksis
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Praksis | 100/100 | 9 uker |
Faglig innhold
Emnets innhold avhenger av hvilken type avdeling som er aktuell i denne perioden.
Studenten skal i første praksisperiode få kjennskap til barnesykepleierfunksjonen ved å bli kjent i barneavdelingen og med pasientmålgruppen. I første praksisperiode rettes fokus mot grunnleggende barnesykepleie.
Studenten skal bli fortrolig med barnesykepleierens ansvars- og funksjonsområde og lovverk som regulerer rettigheter for foreldre og barn:
Emneinnhold kirurgisk barneavdeling og barneintensiv:
- Pre- per- og postoperativ barnesykepleie
- Smertevurdering og smertelindring
- Medikamentell behandling til barne- og ungdomspasienten
- Barnesykepleie til den intensive pasienten og pårørende
- Forberedelse av barn / ungdom og deres foreldre til kirurgiske inngrep
Emneinnhold nyfødt intensiv:
- Aktuelt medisinsk teknisk utstyr
- Fosterets vekst og utvikling
- Barnesykepleie til pasienter med svikt i vitale funksjoner og ved livets sluttfase
- Sirkulasjonsfysiologi Respirasjonsfysiologi / Ventilasjons- og sirkulasjonsregulering og forstyrrelse
- Den neonatale periode, prematuritet
- Komplikasjoner som følge av umodenhet, sykdom og/eller intensivbehandling
- Ernæring: ammeveiledning, sondeernæring
- Stress og smerte,-fysiologi, smertevurdering / bruk av smertevurderingsverktøy og smertelindring
- NIDCAP og andre familiesentrerte metoder i omsorgen av nyfødte/premature og familien
- Legemiddelhåndtering, farmakologi
Emneinnhold medisinsk barneavdeling:
- Barn med sykdom relatert til psyko- sosiale utfordringer
- Barn og unge med kreft og hematologiske lidelser og deres familier
- Barn og unge med akutte medisinske/kroniske sykdommer og funksjonshemning -
- Habilitering
- Barnesykepleierens pedagogiske funksjon ved opplæring/undervisning/veiledning av barn og ungdom samt deres foreldre ved kronisk sykdom
- Barn og unge med infeksjoner og immunsvikt
- Tverrfaglig samarbeid i forhold til barn/unge og deres familier
- Isolasjonsregimer og smittemåter
Læringsutbytte
Kunnskaper:
- Anvender kunnskap om barnesykepleierens ansvar og funksjon i utøvelsen av barnesykepleie
- Anvender kunnskap knyttet til å opprette / opprettholde tillit, god kontakt og kommunikasjon med barn, ungdom og foreldre
- Anvender kunnskap om barns psykososiale utvikling, språkutvikling, stresskilder, forsvarsmekanismer og mestringsstrategier
- Anvender kunnskap om tillit og trygghet til barn før smertefulle/ubehagelige prosedyrer for å forebygge psykiske belastninger ved sykehusoppholdet
- Anvender kunnskap om lek som en metode i informasjon, avledning og bearbeiding av sykehusoppholdet.
- Anvender kunnskap om kommunikasjon med medmennesker fra fremmede kulturer
- Anvender kunnskap om å tilrettelegge lek, skolegang og meningsfulle aktiviteter for barn/ungdom og samarbeide med førskolelærer/lærer/barnehage/skole
Ferdigheter:
- Anvender kunnskapsbasert og omsorgsfull barnesykepleie til pasientmålgruppen og deres pårørende
- Mestrer ansvar for å forberede mottak, ta imot, utføre og vurdere observasjoner og tiltak i forhold til barn og ungdom på generell barneavdeling
- Mestrer delansvar for å forberede mottak, ta imot, utføre og vurdere observasjoner og tiltak i forhold til barn og ungdom på intensivavdeling
- Mestrer ansvar for en pasient på generell barneavdeling med observasjoner, vurderinger, tiltak, rutiner og det samarbeid dette innebærer
- Mestrer delansvar for en pasient på intensivavdeling med observasjoner, vurderinger, tiltak, rutiner og det samarbeid dette innebærer
- Mestrer delansvar ved akutte situasjoner
- Dokumenterer og utøver barnesykepleie faglig forsvarlig og i tråd med gjeldende kvalitetssikringssystem
- Utøver aldersadekvate ikke-medikamentelle metoder for å redusere stress/ubehag, gi støtte og fremme mestring ved sykehusopphold, undersøkelser, prosedyrer og behandling
Generell kompetanse:
- Er bevisst egne holdninger i møte med barn og ungdom
- Anvender kunnskap om pasientens spesielle problem og iverksetter relevante tiltak for å minimalisere disse
- Ivaretar pasient og pårørendes behov og anvender familiesentrert sykepleie
- Etablerer kontakt med kommunehelsetjenesten og andre samarbeidspartnere
- Bidrar til etisk refleksjon og drøfting
- Er bevisst egne læringsbehov og aktiv i egen læringsprosess
Læringsformer og aktiviteter
Kliniske studier, veiledet praksis, ferdighetstrening/simulering
Obligatoriske aktiviteter
- Skriftlig, individuelt arbeid
- Praktisk test
Mer om vurdering
Spesielle vilkår
Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Krever opptak til studieprogram:
Barnesykepleie (VBASP)
Klinisk sykepleie (MKLISP)
Anbefalte forkunnskaper
SYT3000
Forkunnskapskrav
Emnet har studierettskrav. Dette betyr at emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp på videreutdanning i barnesykepleie.
Kursmateriell
Vil bli oppgitt ved studiestart
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
HSBS804P | 15.0 | HØST 2019 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2022
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Helse- og sosialfag
- Medisin
- Sykepleie og jordmor
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Praksis
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Praksis 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"