Emne - Fordypning i barnesykepleie og pediatri - SYT3003
SYT3003 - Fordypning i barnesykepleie og pediatri
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 100/100 | 6 timer | E |
Faglig innhold
- Barnesykepleierens historikk, funksjons- og ansvarsbeskrivelse
- Innovasjon og implementering av kunnskap og endringsprosesser
- Kunnskapsbasert praksis
- Akuttmedisin: Førstehjelp: HHLR/ AHLR, CRM prinsipper (ikke-tekniske ferdigheter),
- Brannskader, Traumer, Forgiftninger
- Praktiske smitteverntiltak
- Farmakologi for barn
- Medikamentell og ikke medikamentell smertelindring
- Medisinsk teknisk utstyr
- Pasientsikkerhet og kvalitetskontroll
- Strålevern
Gjennomgående problemstillinger i barnesykepleie:
- Barnevaksinasjonsprogrammet og barnesykdommer
- Vekst, fysisk, psykisk og motorisk utvikling: normalutvikling og ikke-normalutvikling
- Pedagogiske prinsipper i barnesykepleien
- Barnesykepleiers ansvar og funksjon ved :
- Respirasjons- og sirkulasjonssvikt
- spesielle utfordringer hos barnet
- Ernæring til den akutt og eller kritisk syke pasienten
- Eliminasjon
- Palliasjon, livsavsluttende behandling og donasjon
- Søvn og hvile
Spesielle pasientgrupper:
- premature og syke nyfødte, intensivpasienten,
- barn og ungdom med kroniske sykdommer/funksjonshemming,
- barn og ungdom med akutt, alvorlig og /eller dødelig sykdom
- Pre- og postoperativ barnesykepleie, kirurgi og anestesi
- Barn og ungdom med fysiske, psykiske og sosiale utviklingsforstyrrelser
- Barn og ungdom med psykiske lidelser
- Barn og ungdom med overvekt
- Barn og ungdom utsatt for vold og overgrep
- Tverrfaglig samarbeid i og utenfor sykehus
- Hjemmesykehus
- Familiesentrert sykepleie/ Foreldre og sosialt nettverk som samarbeidspartnere og ressurspersoner
- Etiske og juridiske perspektiver
- Mestringsteorier
- Kommunikasjon med barn/unge og foreldre i en krise
- Forståelse for og kommunikasjon/samhandling med medmennesker fra fremmede kulturer når barnet er alvorlig syk
Læringsutbytte
Kunnskaper :
- Har inngående kunnskap om barnesykepleierens ansvar og funksjon
- Har inngående kunnskap om barn og unges spesielle behov ved sykdom og sykehusopphold
- Har inngående kunnskap om gjennomgående problemstillinger/tema i barnesykepleie, herunder respirasjonssvikt, sirkulasjonssvikt, ernæring, eliminasjon, søvn, pleie og leiring, samt barnesykepleie ved palliasjon, dødsfall og donasjon
- Har inngående kunnskap om de viktigste pasientgrupper barnesykepleieren møter, herunder bl. a premature og syke nyfødte, barn og unge med akutt og kronisk sykdom, barn og unge med funksjonshemming
- Har inngående kunnskap om barnesykepleie til traume/- og intensivpasienter, og pasienter i pre- og postoperativ fase
- Har grunnleggende kunnskap om samhandling i pasientforløp
- Har grunnleggende kunnskap om barn og ungdom med psykiske lidelser, utviklingsforstyrrelser, barn med overvekt /fedme og barn og ungdom utsatt for rus, vold og overgrep
- Kan analysere faglige problemstillinger for å forebygge komplikasjoner som kan oppstå hos barnepasienten
- Har inngående kunnskap om famakologi og farmakokinetikk i forhold til barn
- Har inngående kunnskap om kontroll, bruk og vedlikehold av medisinsk teknisk utstyr
- Har kunnskap om innovasjon og implementering av kunnskap og endringsprosesser
- Har kunnskap om samhandling, ledelse og kommunikasjon i akutte situasjoner
Ferdigheter :
- Har handlingskompetanse i å bidra til at barn og unge med familie kan mestre situasjonen ved kronisk sykdom og funksjonshemming
- Utøver kyndig og omsorgsfull barnesykepleie til pasientmålgruppen og deres foresatte/ pårørende
- Har ferdigheter i funksjon, kontroll og vedlikehold av medisinsk teknisk utstyr på en sikkerhetsmessig og forsvarlig måte
- Kan anvende ikke-tekniske ferdigheter i akutte situasjoner
- har handlingskompetanse i legemiddeladministrering
Generell kompetanse :
- Kan analysere og vurdere relevante etiske problemstillinger og argumentere for pasienters og pårørendes interesser i et høyteknologisk miljø og i et tverrfaglig samarbeid mellom mange yrkesgrupper
- Viser inngående kompetanse og forståelse for behandling av barnepasienten med akutt og/eller kritisk sykdom
- Analyserer kritisk kunnskapen som legges til grunn fra faglitteratur og kunnskapsbasert praksis
- Bidrar til innovasjon, fagutvikling og kvalitetssikring av pleien og behandlingen som gis på barneavdelingen
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, studentaktive læringsformer, ferdighetstrening/simulering og seminarer.
Obligatoriske aktiviteter
- Skriftlig, individuelt arbeid
- Skriftlig, individuelt arbeid
Mer om vurdering
Obligatorisk arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen i emnet. Utsatt eksamen avvikles for kandidater med gyldig fravær eller resultatet "ikke bestått".
Spesielle vilkår
Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Krever opptak til studieprogram:
Barnesykepleie (VBASP)
Klinisk sykepleie (MKLISP)
Forkunnskapskrav
Emnet har studierettskrav. Dette betyr at emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp på videreutdanning i barnesykepleie.
Kursmateriell
Vil bli oppgitt ved semesterstart
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
HSBS8001 | 15.0 | HØST 2019 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2022
Termin nr.: 2
Undervises: VÅR 2023
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Helse- og sosialfag
- Medisin
- Sykepleie og jordmor
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst UTS Skriftlig skoleeksamen 100/100 E INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E 14.04.2023 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"