Emne - Kliniske vurderinger i sykepleie ved sykdom og behandling - helsefremming og rehabilitering - SYGF2102
Kliniske vurderinger i sykepleie ved sykdom og behandling - helsefremming og rehabilitering
Velg studieårUndervises ikke studieåret 2025/2026
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet gir kunnskap om helsefremmende, forebyggende, behandlende og rehabiliterende sykepleie i møte med mennesker med kroniske og sammensatte sykdommer. Emnet tar utgangspunkt i de vanligste psykiske og somatiske helseutfordringer og sykdommer i et livsløpsperspektiv, herunder kunnskap om barn og unge og deres pårørende. Sykepleierens ansvar for undervisning og veiledning vil bli vektlagt. Emnet gir kunnskap om sykepleierens utøvelse av kultursensitiv og ikke-diskriminerende helsehjelp til urfolk og minoritetsgrupper. Videre gir emnet kunnskap om hvordan sykepleier kan identifisere og handle når mennesker opplever ulike sosiale og helsemessige utfordringer som vold og overgrep. Gjennomgående temaer som etikk, kommunikasjon og samhandling inngår i emnet.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Studenten:
- har bred kunnskap om sykepleierens helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende og lindrende funksjon
- har bred kunnskap om utvalgte psykiske og somatiske sykdommer i et livsløpsperspektiv, inkludert sykdommer hos barn, unge og deres pårørende
- har kunnskap om rusavhengighet
- har bred kunnskap om hvordan langvarige og sammensatte sykdommer påvirker menneskets grunnleggende behov
- har kunnskap om relevante undervisnings- og veiledningsmetoder
- har kunnskap om aktuelle legemiddelgrupper, med spesielt fokus på langvarig behandling med legemidler
- har kunnskap om farmakologi knyttet til sykepleiers funksjons- og ansvarsområde ved behandling med legemidler hos mennesker med kroniske og sammensatte sykdommer
- kjenner til relevante pasientforløp og sykepleiers koordinerende funksjon
- har kunnskap om samers status og rettigheter som urfolk, innenfor helse- og sosialfeltet
- har kunnskap om barn og unges normale utvikling og særegne behov, inkludert kunnskap om medvirkning og rettigheter
- har kunnskap om gjeldende helselovgivning
- har kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder
Ferdigheter:
Studenten:
- kan anvende sykepleieprosessen til pasienter med kroniske og sammensatte sykdommer i livsløpet
- kan anvende kunnskap om helsefremming, forebygging og rehabilitering i utøvelsen av sykepleie
- kan anvende kunnskap om barn og unges behov for behandling og/eller tjenester og kan sikre deres medvirkning og rettigheter
- kan anvende relasjons-, kommunikasjons - og veiledningskompetanse i møte med brukere, pasienter og pårørende
- kan reflektere over og håndtere etiske problemstillinger
- kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i teoretiske problemstillinger
Generell kompetanse
Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre sykepleie til kronisk syke og mennesker med sammensatte behov i primær- og spesialisthelsetjenesten
- kan planlegge sykepleie til mennesker i palliativ fase
- kan planlegge tiltak som sikrer trygg overføring av pasienter mellom ulike enheter og nivåer i helsetjenesten
- har innsikt i sosiale og helsemessige problemer inkludert omsorgssvikt, vold, overgrep og rus- og sosioøkonomiske problemer
- kan identifisere og følge opp mennesker med sosiale og helsemessige problemer
- har innsikt i prinsipper for samtaler med barn om tema som omsorgssvikt, vold og overgrep
- har innsikt i planlegging og gjennomføring av sykepleie til barn med akutt, kritisk og kronisk sykdom, inkludert barn og unge med sammensatte behov
- har innsikt i planlegging og gjennomføring av sykepleie til mennesker med urfolks- og minoritetsbakgrunn
Læringsformer og aktiviteter
Digital undervisning som gjennomføres asynkront og synkront. Selvstudium. Obligatoriske samlinger gjennomføres både digitalt og fysisk. Kommunikasjon organiseres gjennom en digital læringsplattform, hvor også læringsressurser gjøres tilgjengelig.
Temadager/seminarer. Gruppearbeid. Ferdighetstrening/simulering.
Obligatoriske aktiviteter
- Oppmøte på temadag "Helsefremming og rehabilitering i kommunene".
- Oppmøte på temadag "Helsefremming og rehabilitering ved hjerte- og karsykdom"
- Oppmøte på temadag "Vold og overgrep mot barn"
- Oppmøte på temadag "Kreft og palliasjon"
- Simulering/ferdighetstrening i sykepleie til pasienter med somatisk sykdom
- Simulering/ferdighetstrening i sykepleie til pasienter med psykiske lidelser
- Simulering/ferdighetstrening i kommunikasjon og samhandling med barn
Mer om vurdering
Eksamensspråk er norsk (skandinavisk). Eksamensformen i emnet er mappeeksamen. Mappen består av fire obligatoriske arbeid:
- Skriftlig arbeid: «Sykepleie til pasienter med langvarige somatiske sykdommer». Omfang: 2000 ord +/- 10%.
- Skriftlig arbeid: «Sykepleie til pasienter med langvarige psykiske lidelser». Omfang: 2000 ord +/- 10%
- Skriftlig arbeid: «Sykepleie til barn og unge». Omfang: 2000 ord +/- 10%
- Poster: «Sykepleie ved kreftsykdom».
Alle arbeidene leveres i gruppe og studentene arbeider i grupper på 5. Tilbakemeldinger og veiledning fra medstudenter og faglærere gis underveis. Det gis ikke karakter på de enkelte arbeidene underveis.
Studentene har mulighet til å forbedre de enkelte arbeidene helt fram til innleveringsfrist for mappen (eksamensdato). Det er studentene selv som har ansvaret for å oppbevare arbeidene sine inntil mappen i sin helhet leveres til sensur.
Arbeidene i mappen gis en samlet karakter. Hver av de fire arbeidene må være vurdert til bestått for å få bestått-karakter i emnet.
Dersom mappen ved ordinær eksamen ble vurdert til karakter F, kan en omarbeidet mappe med vesentlige endringer leveres inn. Ved gjentak av eksamen (forbedring av karakter) må studentene levere en mappe med nye arbeider innenfor samme tema.
Emnet har 7 obligatoriske aktiviteter. For å kunne gå opp til eksamen må alle de 7 obligatoriske aktivitetene være godkjent. De obligatoriske aktivitetene er gyldige i det året de er godkjent og ved gjentak av eksamen. Detaljert informasjon om obligatorisk aktivitet blir kunngjort ved emnestart.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Sykepleie (BSPLFLEKS)
Forkunnskapskrav
Emnet har studierettskrav og er forbeholdt studenter som er tatt opp til Bachelor i sykepleie (BSPL) ved NTNU.
For å framstille seg til eksamen i emnet må følgende emner være bestått: SYGF1000, SYGF1001, SYGF1002, SYGF1003KOM, EXPH0400.
Kursmateriell
Kursmateriell publiseres på læringsplattformen ved oppstart av emnet.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra |
---|---|---|
SYG2102 | 15 sp | Høst 2025 |
SYA2102 | 15 sp | Høst 2025 |
SYT2102 | 15 sp | Høst 2025 |
Fagområder
- Helse- og sosialfag
- Sykepleie og jordmor
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Faglærere
- Aud Irene Larsen
- Irene Ottosen
- Jon Viktor Tande Haugom
- Maren Stjernvang
- Marianne Liland
- Mona Elisabeth Stenersen
- Ragna Lovise Bjørke
- Randi Stensby Lied
- Siri Ødegaard Fossum
- Siv Karin Sønsteby Nordhagen
- Torhild Sørum
- Wenke Iren Gamme
- Øyfrid Larsen Moen