Emne - Medier og samfunn - SOS2009
Medier og samfunn
Velg studieårVurdering og obligatoriske aktiviteter kan bli endret frem til 20. september.
Om
Om emnet
Faglig innhold
I dagens samfunn er medieorganisasjoner blant de mest sentrale sosiale institusjonene. Mye av det vi vet om vår verden vet vi fra tradisjonelle og nye medier. Mediert kommunikasjon er en sentral i del av mange samfunnsområder, for eksempel politikk, økonomi, kultur, arbeidsliv og privatliv. Forståelse, forklaring og kritisk refleksjon over dagens samfunnsutvikling krever derfor forståelse av medienes rolle i samfunnet.
Emnet gir en introduksjon til studiet av media og mediert kommunikasjon fra et sosiologisk perspektiv, med fokus på samfunnsrollen og viktigheten av tradisjonelle og nye medier. Sentrale teorier, konsepter og metoder som kan brukes for å undersøke relasjon mellom media og samfunn, blir gjennomgått. På denne måten tar emnet for seg Emnet behandler et bredt spekter av tema innen mediesosiologi: mediehistorie, mediesystemer og medieorganisasjoner, kommunikatører (f.eks. journalister, politiske aktører), medietyper (f.eks. aviser, fjernsyn, internett, sosiale medier, søkemotorer, kunstig intelligens), medieinnhold, mediebrukere og medieeffekter. Det diskuteres hvordan strukturelle forhold (f.eks. i mediesystemer, i politiske systemer og og politiske systemer, i medieorganisasjoner) påvirker kommunikasjon (f.eks. i nyhetsmedienes dekningmediedekning eller på sosiale medier), hvordan medier og kommunikasjon påvirker samfunnet som helhet og den enkeltes liv, samt hvilke farer og hvilke mulighetsrom medieutviklingen rommer. Emnet tar opp aktuelle diskusjoner relatert til media (f.eks. den økende innflytelsen sosiale medier og kunstig intelligens har på livene våresamfunnet, media og likestilling, filterbobler, ekkokamre). I emnet brukes interaktive øvelser og diskusjoner mellom studenter til for å utdype øke studentenes læringsstoffet.
Emnet har overlapper med SOS1006 Mediesosiologi. Emnene har felles undervisning.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter å ha fullført emnet har studenten
- oppdatert kunnskap om og forståelse av sentrale teorier, begreper og metoder i studiet av medias rolle i samfunnet.
- god kunnskap om mediesosiologiske perspektiver på aktuelle samfunnsutviklinger knyttet til tradisjonelle og nye medier.
- god kunnskap om muligheter og risikoer knyttet til medias rolle i samfunnet.
Ferdigheter
Etter å ha fullført emnet kan studenten
- gjøre rede for sentrale teorier og begreper innen mediesosiologi.
- anvende sentrale teorier og begreper innen mediesosiologi på aktuelle hendelser og utviklingstrekk i samfunnet knyttet til media.
- reflektere kritisk over medienes muligheter og risikoer for samfunnet.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger 4 timer per uke (som inkluderer studentaktive læringsformer og akademisk skrivetrening) i halve semesteret. Noen av forelesningene kan bli holdt på engelsk. i henhold til forelesningsplan.
Mer om vurdering
Den endelige karakteren i emnet er basert på to deleksamener: en flervalgeksamen under tilsyn (1 time) som teller 20%, og en hjemmeeksamen (3 dager) som teller 80%.
Ved gjentak kan deleksamener tas opp individuelt.
Anbefalte forkunnskaper
SOS1000 eller tilsvarende.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Kursmateriell
Oppgis ved semesterstart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra |
---|---|---|
SOS1006 | 7,5 sp | Høst 2011 |
SVSOS123 | 7,5 sp | Høst 2014 |
SVMV106 | 7,5 sp | Høst 2014 |
Fagområder
- Medier og kommunikasjon
- Medievitenskap
- Samfunnsvitenskapelige fag
- Sosiologi