course-details-portlet

SKOLE6025

Spesialpedagogikk for likeverd og inkludering

Studiepoeng 15
Nivå Videreutdanning lavere grad
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Oppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Spesialpedagogikk for likeverd og inkludering handler om hvordan skolen sørger for gode rammevilkår for oppvekst og opplæring, og for å tilpasse opplæringen til den enkelte elevs ulike forutsetninger og behov, slik at Opplæringsloven og læreplanverket Kunnskapsløftet 2020 blir ivaretatt. Videreutdanningen vektlegger et ressurs- og mestringsperspektiv på elever med særskilte behov. Studiet vil legge til rette for et helhetlig blikk på eleven, hvor både individ og systemperspektiv ivaretas, og spesialpedagogikkens bidrag til likeverd og inkludering for alle elever er sentralt.

Læringsutbytte

Kunnskap:

  • Studenten har kunnskap om det spesialpedagogiske arbeidsfeltet, dets tradisjoner og muligheter og utdanningspolitiske rammer for arbeidet
  • Studenten har kunnskap om spesialpedagogens rolle og arbeidsmåter, juridiske og etiske problemstillinger
  • Studenten har kunnskap om forebygging og tilrettelegging i et læringsmiljø som fremmer inkludering og aktiv deltakelse for alle elever

Ferdigheter:

  • Studenten kan oppdage og analysere elevers ulike utfordringer
  • Studenten kan legge til rette læringsmiljøet slik at elever med ulike læringsutfordringer opplever utvikling og mestring
  • Studenten har evne til kritisk, etisk bevisst og kunnskapsbasert refleksjon omkring ulike spesialpedagogiske tema og dilemmaer.

Generell kompetanse:

  • Studenten kan legge til grunn et helhetlig blikk på eleven, hvor både individ og systemperspektiv ivaretas, samt ta hensyn til ulike dilemmaer knyttet til problem- og vanskefokus og kan ut fra denne kunnskapen bidra til å legge til rette for aktiv deltakelse og fellesskap for en sammensatt elevgruppe

Læringsformer og aktiviteter

Læringsformer og aktiviteter

Studiet er lagt opp som et samlingsbasert deltidsstudium, i tillegg til bruk av NTNUs LMS-verktøy Blackboard.

Studiet legger opp til samarbeid i grupper (selv om det også er mulig å arbeide individuelt). Det oppmuntres til at flere lærere ved samme skole deltar for å arbeide sammen om refleksjon over og utvikling av egen praksis i skolen.

Det legges vekt på forskningsbasert og dialogpreget undervisning. Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, diskusjoner, seminarer, øvelser, gruppearbeid og individuelt arbeid. Det legges vekt på deltakernes egne erfaringer og selvvalgte problemstillinger.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav

Mer om vurdering

Vurderingsformen er en skriftlig semesteroppgave som kan skrives i gruppe på to eller tre studenter (eller individuelt etter søknad til emneansvarlig). Semesteroppgaven vurderes til bestått/ikke bestått.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Spesialpedagogikk 1, 1.–10. trinn (KSP1-1-10)

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
SKOLE6006 15 sp Høst 2023
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning
  • Spesialpedagogikk

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning

Administrativ enhet

Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Høst 2025

Oppgave
Vekting 100/100 Dato Utlevering 05.12.2025
Innlevering 12.12.2025
Tid Utlevering 09:00
Innlevering 15:00
Eksamenssystem Inspera Assessment