Emne - Tverrfaglig profilemne: Digital transformasjon, kultur og samfunn - SANT2025
SANT2025 - Tverrfaglig profilemne: Digital transformasjon, kultur og samfunn
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 1/2 | |||
Muntlig eksamen | 1/2 | 1 timer |
Faglig innhold
I dette emnet får du utforske mulige digitale fremtidscenarier for menneskeheten. Emnet er tverrfaglig og befinner seg i skjæringspunktet mellom den teknologisk funderte kompetansen om digitalisering ved Institutt for datateknologi og informatikk, og det antropologiske blikket for helhetlige kulturelle sammenhenger ved Institutt for sosialantropologi. Emnet forener teknologiske og samfunnsvitenskapelige perspektiver på teknologisk utvikling, med vekt på digitale teknologier.
Emnet fokuserer på eksisterende og framvoksende teknologi og gir en innføring i prinsipper for helhetlig samfunnsanalyse. Hovedelementet er utforskningen av ulike framtidsscenarioer for framvoksende digitale teknologier, og analysen av menneskelige og samfunnsmessige konsekvenser gjennom ulike framtidsscenarioer. Emnet legger vekt på hvordan de menneskelige og samfunnsmessige aspektene påvirker og påvirkes av utvikling og bruk av teknologi.
Undervisningen i emnet er prosjektbasert, noe som innebærer at studentene skal utforske framvoksende teknologier gjennom et delvis selvvalgt gruppeprosjekt som inkluderer utforming av konkrete scenarier. I de tenkte scenarioene skal studentene vurdere menneskelige, kulturelle og samfunnsmessige muligheter og konsekvenser som følger av den fremvoksende teknologien. Aktuelle teknologier som vil bli utforsket er teknologier relatert til:
- vår hverdag, slik som styring av transportmidler og handel
- arbeidslivet i ulike bransjer, som for eksempel organisering, fjernstyrt styring og robotisering
- sosialt liv
- sosiale medier
- kunstig intelligens (AI)
- extended reality (XR)
SANT2025 er profilemnet i den tverrfaglige profilen "Digital transformasjon, kultur og samfunn". Tverrfaglige profiler gir studentene mulighet til å sette seg inn i faglige områder med spesifikk relevans for de store samfunnsutfordringene og for en bærekraftig samfunnsutvikling. Læringsformer og læringsaktiviteter vil gi tverrfaglig samhandlingskompetanse. Profilen består av profilemnet og tre valgemner (til sammen 30 studiepoeng).
Læringsutbytte
En student som har fullført emnet forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- God kjennskap til essensielle framvoksende digitale teknologier og prinsipper
- God kjennskap til prinsipper for helhetlig kulturell analyse av de essensielle framvoksende digital teknologiene.
- Innsikt i teknologiens filosofi
- Studenten har kunnskap om kreative prosesser og de ulike fasene i prosjektutvikling/ innovasjon
Ferdighet
- Kunne analysere relasjonen og dynamikken mellom teknologi, menneske og samfunn med vekt på å identifisere muligheter og konsekvenser av framvoksende teknologier, inkludert utilsiktede konsekvenser.
- Kunne identifisere kritiske aspekter knyttet til miljø, arbeidsliv, samfunnsorganisering og menneskeverd i tilknytning til innovasjon, utvikling og implementering av teknologi.
- Kunne presentere analyser på interessante, overbevisende og lettfattelige måter, muntlig og gjennom digitale medier.
- Studenten har erfaring med å arbeide med komplekse samfunnsutfordringer.
Generell kompetanse
- Generell forståelse av koblingen mellom teknologi og kultur.
- Kunne anvende sin fagkompetanse i samarbeid med personer fra andre fagområder, og i fellesskap definere problemstillinger og å svare på dem.
Læringsformer og aktiviteter
Læringsformen er en blanding av kunnskapsbasert og erfaringsbasert undervisning. Utvikling av samarbeidskompetanse, innovasjonskompetanse og arbeid med store samfunnsutfordringer er erfaringsbasert og tar utgangspunkt i et prosjektarbeid i tverrfaglige grupper. Undervisningen i emnet er tett koblet til studentenes pågående gruppearbeid.
Undervisning 4 timer per uke.
Under faglig veiledning skal studentene gjennomføre et større gruppearbeid som utforske framvoksende digitale teknologier. Det forventes at studentene deltar aktivt i gruppearbeidet, inkludert danne gruppe og opprette samarbeidsavtale. Gruppearbeidet skal presenteres for sensorer og medstudenter under muntlig eksamen i slutten av semesteret, gjerne ved hjelp av digitale medier. Et av formålene med denne presentasjonen er å dele erfaringer med og gi inspirasjon til medstudenter.
Vær oppmerksom på at undervisningen og obligatorisk aktiviteter kan starte før påmeldingsfristen.
Obligatorisk aktivitet
Det er krav om 80 % oppmøte i undervisningen.
Obligatorisk aktivitet vurderes som godkjent eller ikke godkjent. Obligatorisk aktivitet må være godkjent for å kvalifisere til å ta eksamen i emnet.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk aktivitet
Mer om vurdering
Eksamen består av to gruppeoppgaver. Begge gruppeoppgavene må vurderes til bestått for å bestå emnet.
Karakterregel: Bestått/ ikke bestått
Gruppeoppgave 1 består av en muntlig eksamen der gruppen skal presentere arbeidet som gjøres i løpet av semesteret. Presentasjonen kan gjennomføres ved hjelp av digitale verktøy, slik som en nettside, film, podcast, data analytics, andre medier mm. Presentasjonen gjennomføres med sensorer og medstudenter til stede og vil etterfølges av en spørsmålsrunde.
Gruppeoppgave 2 består av en skriftlig refleksjonsrapport. Refleksjonsrapporten skal skrives som en gruppeoppgave og leveres i etterkant av gruppeoppgave 1. Rapporten skal være på 3 - 5 sider.
Mer informasjon knyttet til de ulike gruppeoppgavene vil være tilgjengelig i Blackboard ved semesterstart.
Gjentak av eksamen
Det er kun mulig å ta opp eksamen i de semestrene som det gis undervisning i emnet. Alle arbeider må da tas opp igjen. Kandidater som ønsker å ta opp eksamen må registrere seg til både undervisning og vurdering.
Spesielle vilkår
Begrenset opptak til undervisning. For nærmere opplysninger: https://i.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Opptak+til+adgangsbegrensede+emner
Krever opptak til studieprogram:
Drama og teater (BDRAMA)
Engelsk (BENG)
Filmvitenskap (BFV)
Filosofi og etikk (BFI)
Fremmedspråk (BFS)
Geografi (BGEOG)
Historie (BHIST)
Informatikk (BIT)
Kunsthistorie (BKUH)
Matematiske fag (BMAT)
Medievitenskap (BMV)
Musikkvitenskap (BMUSV)
Nordisk og litteraturvitenskap (BNORDLIT)
Pedagogikk (BPED)
Psykologi (BPSY)
Religionsvitenskap (BRVI)
Rådgivning og voksnes læring (BRVL)
Samfunns- og idrettsvitenskap (BSAMIDR)
Samfunnsøkonomi (BSØK)
Sosialantropologi (BSANT)
Sosiologi (BSOS)
Statsvitenskap (BPOL)
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales at minst 15 studiepoeng valgemner fra den tverrfaglige profilen er avlagt før emnet tas.
Forkunnskapskrav
Emnet er adgangsbegrenset til 30 plasser og er forbeholdt studenter som har fått opptak til en tverrfaglig profil som del av sitt bachelorprogram. Plassene fordeles i utgangspunktet likt mellom studenter fra teknologi- og HUMSAM-området, men hvis det er færre enn 15 søkere i den ene gruppen, kan det gis tilbud til flere fra den andre. Studenter som er tatt opp til den tverrfaglige profilen, er garantert plass på emnet, men må undervisningsmelde seg i emnet innen 1. desember.
Avlagt eksamen i minst ett av følgende valgemner (minimum 7,5 sp) som inngår i den tverrfaglige profilen er en forutsetning for å ta emnet:
- ITO1000 - Digitalisering - Områdeemne Teknologi
- DIFT2005 Digital endring og transformasjon
- IT1604 Digitalt samfunn
- TDT4259 Anvendt data science
- IDG1362 Introduksjon til brukersentrert design
- TPK4200 - Verdiskaping og bærekraftig forretning gjennom digital transformasjon (DIGTRANS)
- KULT1101 Digitale kulturer
- SANT2020 Teknologiantropologi
- SANT1019 Menneske, teknologi og dialog
- LÆR2006 Profesjonsfaglig digital kompetanse i skole og utdanning
- SOS2009 Medier og samfunn
- PED1014 Mediepedagogikk og mediekompetanse
- FI3107 Bioteknologi og etikk
- FI3010 Philosophy of Mind
- PED2002 Barne- og ungdomskulturer
- SANT2026 Teknologiens antropologi
Det er mulig å be om å få andre emner vurdert som tilsvarende til emnene listet opp over. Ta kontakt med instituttet som har ansvaret for profilemnet.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2024
Spesiell frist for melding til undervisning: 01.12.2023
Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk
Sted: Trondheim
- Sosialantropologi
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Samlet karakter
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Oppgave 1/2 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Muntlig eksamen 1/2
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"