course-details-portlet

RVI1050

Innføring i kristendommen

Studiepoeng 15
Nivå Grunnleggende emner, nivå I
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Engelsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Oppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet tar sikte på å gi en innføring i oversikts-kunnskap om historiske og samtidige former for kristendom fra et religionsvitenskapelig perspektiv. Med utgangspunkt i det bredere religiøse landskapet der kristendommen vokste frem og ble videreutviklet, vil vi studere de skiftende sosiale og kulturelle kontekstene som formet og omformet kristne selvforståelser, teologier og etikk. Vårt fokus ligger på skiftende kristen praksis og tro gjennom europeisk historie; om forholdet mellom lære og tro; og om de ulike og mangfoldige tolkningene av kristendommen i institusjonelle sammenhenger og populærkulturer over hele kloden.

Læringsutbytte

En kandidat som har bestått emnet forventes å ha følgende totale læringsutbytte i henhold til studieplanens beskrivelse for emnet, definert som kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper:

  • kontekstualisere kristendommen ved å demonstrere oversikts-kunnskap om dens opprinnelse og historiske utvikling
  • identifisere ulike former for kristen praksis
  • demonstrere grunnleggende kunnskap om utbredelsen av kristendommen og reflektere over dens regionale og kulturelle variasjoner
  • lokalisere kristendommen i bredere (europeisk) religionshistorie ved å identifisere den kulturelle konteksten til utvalgte kilder som dokumenterer praksis, tro og institusjoner
  • kontraster idealet om kristen enhet med det empiriske mangfoldet av kristendom(mer)

Ferdigheter

  • skille mellom en teologisk og en religionsvitenskapelig tilnærming til kristendommen
  • anvende kritiske lesnings-strategier på historiske og samtidige kilder
  • formidle akademisk kunnskap om tidligere og nåværende kristendom i ulike mediale formater til et generelt publikum

Generell kompetanse

Kandidaten har

  • grunnleggende innsikt i studiet av kristendommen som gir grunnlag for mer spesialisert videre studium
  • erfaring med å planlegge og gjennomføre et skriftlig arbeid av et bestemt omfang over tid 

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen består av forelesninger og seminar, og inkluderer digitale komponenter.

For å gå opp til eksamen må studentene få to innleveringer godkjent (én videoinnlevering og ett manus). For nærmere opplysning om obligatorisk aktivitet henvises det til Blackboard.

Obligatorisk aktivitet godkjennes kun i undervisningstermin, men er gyldig både dette og det påfølgende semesteret. Obligatorisk aktivitet som er eldre enn to semester kan vurderes godkjent, men dette må søkes om og blir da vurdert etter om den kan sies å være likeverdig med dagens obligatoriske aktivitet, og om det er tilstrekkelig forberedende for gjeldende vurdering i emnet. 

Obligatoriske aktiviteter

  • Godkjent videoinnlevering og manus

Mer om vurdering

Eksamen består av en semesteroppgave på 3000-4000 ord.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Kursmateriell

Institutt for filosofi og religionsvitenskap utgir hvert semester oppdaterte pensumlister som inneholder opplysninger om pensumlitteratur og hjelpemidler.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
KRL1030 7,5 sp Høst 2008
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Religionsvitenskap

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for filosofi og religionsvitenskap

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Oppgave
Vekting 100/100 Dato Utlevering 19.11.2025
Innlevering 03.12.2025
Tid Utlevering 09:00
Innlevering 14:00
Eksamenssystem Inspera Assessment

Ordinær eksamen - Vår 2026

Oppgave
Vekting 100/100 Dato Utlevering 23.04.2026
Innlevering 08.05.2026
Tid Utlevering 09:00
Innlevering 14:00
Eksamenssystem Inspera Assessment