Emne - Kunnskap i praksis 1: Prosjektutvikling og intervensjon - PSY3201
Kunnskap i praksis 1: Prosjektutvikling og intervensjon
Nytt fra studieåret 2025/2026
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet fokuserer på anvendelse av psykologisk kunnskap for å analysere samfunnsutfordringer og foreslå vitenskapelige løsninger. Målet er å gi studentene både teoretisk kunnskap og praktiske ferdigheter til å designe psykososiale intervensjonsprosjekter. Disse prosjektene er forankret i prinsipper fra forebyggingsvitenskap, evidensbaserte løsninger og brukersentrert design.
Kursstrukturen kombinerer forelesninger og prosjektdesignaktiviteter. Forelesningstemaer tar for seg ulike samfunnsspørsmål der psykologisk ekspertise kan drive positiv endring, for eksempel lærings- og utviklingsprosesser, sosiale ulikheter og menneskelig utvikling, ensomhet, eller psykisk velvære. Emnene kan variere fra år til år og være påvirket av dagsaktuelle tema. Studentene velger et fokusområde og anvender teorier og forskningsfunn for å gjennomføre informerte analyser og designe evidensbaserte psykososiale intervensjoner.
Læringsutbytte
Kunnskap
- Studentene tilegner seg inngående kunnskap om hvordan psykologiske teorier kan fremme positiv samfunnsendring.
- Studentene får dyp innsikt i de dynamiske relasjonene mellom individer, grupper, institusjoner, fellesskap og samfunn fra både lokale og globale perspektiver.
- Studentene forstår sentrale begreper og forskningsfunn knyttet til evidensbasert design, evaluering og intervensjon innen psykologi.
Ferdigheter
- Studentene analyserer samfunnsutfordringer kritisk ved å bruke presist vitenskapelig språk for å foreslå forskningsbaserte løsninger.
- Studentene utvikler ferdigheter i logisk modellering, brukersentrert design, co-design, samskaping og formulering av målbare resultater og effekter.
- Studentene blir kjent med programevalueringsmetoder og tar for seg kriterier som brukerinvolvering, effektivitet, anvendelighet, økologisk validitet og etikk.
- Studentene anerkjenner psykologiens rolle i tverrfaglige og tverrsektorielle initiativer og utforsker hvordan man kan samarbeide med ulike stakeholders for å utvikle kreative, bærekraftige og innovative løsninger.
Generell kompetanse
- Studentene får spesialisert innsikt i spesifikke intervensjonsområder, og en kritisk forståelse av det komplekse samspillet mellom individ og samfunn for å kunne fremme forskningsbaserte løsninger.
- Studentene bruker psykologisk kunnskap på en kulturell sensitiv og etisk måte for å femme psykisk helse og psykosial velvære hos sårbare grupper i befolkningen.
- Studenter anvender relevant psykologisk kunnskap og ekspertise i ulike profesjonelle sammenhenger, inkludert privat sektor, internasjonale organisasjoner, sivilsamfunn og offentlige institusjoner på lokalt og nasjonalt nivå.
Læringsformer og aktiviteter
2 timer forelesning hver uke.
Prosjektdesignaktiviteter: Problembasert læring -PBL.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk oppmøte 80 %
Mer om vurdering
Språk: Engelsk/norsk.
Karakter: Bokstavkarakterer
Obligatorisk aktivitet: 80 % obligatorisk oppmøte
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Psykologi (MPSY)
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| PSY3122 | 7,5 sp | Høst 2025 |
Fagområder
- Psykologi