course-details-portlet

PED6103

Dybdelæring gjennom prosjektarbeid i ungdomsskole og videregående skole

Velg studieår
Studiepoeng 7,5
Nivå Videreutdanning høyere grad
Undervisningsstart Høst 2024 / Vår 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Rapport

Om

Om emnet

Faglig innhold

Dybdelæring er en læringsstrategi som omhandler elevens evne til å gradvis utvikle sin forståelse av det man har lært innen et fagområde og om elevenes forståelse av sammenhenger mellom fagområder. Dette emnet utforsker hvordan lærere i ungdomsskole og videregående skole kan organisere opplæringen gjennom et mangfold av prosjektbaserte arbeidsformer slik at eleven får ressurser og tid til å gå i dybden i fagstoff i enkeltfag og på tvers av fag. Mestring, identitet, kreativitet og samhandling er sentrale elementer for å skape muligheter for meningsfull læring. Mestring i et fagområde omfatter å forstå strukturer og mønster, tilegne seg kunnskap og ferdigheter, og kunne videreformidle kunnskapen. Identitet omfatter at læringen i fagområdet er drevet av indre motivasjon, inkluderer kjerneelementer, er forståelig og bygger på elevens kunnskaper og erfaringer, og gir mening i et større perspektiv. Kreativitet er å kunne skape, gjøre og uttrykke noe nytt innen et fagområde basert på kunnskap og forståelse; f.eks. å ta steget fra å analysere hvordan et dikt er skrevet til å skrive dikt selv. Samhandling angår at læring skjer i dialog om faglig kunnskap mellom elev og lærer, elever imellom, mellom elev og foreldre, og i møtet med omverden og aktører utenfor skolen.

Læringsutbytte

Kunnskaper

  • Studenten har kunnskap om dybdelæring og kjenner sentrale begreper og elementer for å skape muligheter for dybdelæring.
  • Studenten har innsikt i et mangfold av prosjektbaserte arbeidsformer i fag og på tvers av fag.
  • Studenten har kunnskap om sentrale aktiviteter knyttet til ulike faser av prosjektarbeidet, og forutsetninger for vellykkede prosjekter.
  • Studenten har innsikt i læreres læring, danning, estetiske arbeidsformer og entreprenørskap.

Ferdigheter

  • Studenten kan ta i bruk et mangfold av prosjektbaserte arbeidsformer og aktiviteter.
  • Studenten kan anvende sin kompetanse i fag og i prosjektarbeid til å designe originale prosjekter som skaper muligheter for dybdelæring.
  • Studenten kan iverksette tiltak og aksjoner som stimulerer samarbeid og bidrar til endring av samhandlingsmønstre for å skape bedre faglige og sosiale læringsmiljø.
  • Studenten kan gi konstruktive tilbakemeldinger til både elever og lærere, og kan reflektere over tilbakemeldinger på eget arbeid.

Generell kompetanse

  • Studenten har utvidet sitt perspektiv på egen fagkunnskap og sin pedagogiske verktøykiste
  • Studenten har fått økt forståelse for hvordan man gjennom mestring, identitet, kreativitet og samhandling kan legge til rette for betydningsfull læring for elevene.

Læringsformer og aktiviteter

Et praksisnært kurs der man gjennom øvelser og seminar kobler teori og praksis og prøver ut ulike prosjektbaserte arbeidsformer alene og i gruppe. Forelesninger om prosjektbaserte arbeidsformer, aktiviteter i ulike faser av prosjektarbeid, dybdelæring, danning og læreres læring danner en teoretisk ramme for praktiske øvelser. Refleksjon og veiledning individuelt og i gruppe knyttet til utvikling av eget prosjekt.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatorisk deltakelse på samling
  • Prosjektbasert arbeid og muntlig presentasjon

Mer om vurdering

Obligatoriske aktiviteter

  • Det er obligatorisk oppmøte.
  • Obligatorisk å prøve ut prosjektbasert arbeidsform og muntlig presentasjon av denne.

Vurderingsform

  • Hjemmeoppgave i form av rapport/sluttarbeid der studenten alene eller i en gruppe designer et originalt prosjekt. Her bruker man begreper fra faglitteraturen, kobler inn aktiviteter knyttet til ulike faser av prosjektarbeidet, beskriver hva elevene er forventet å lære, og reflekterer om hva som er sentrale elementer for at elevene gis mulighet for dybdelæring. Rapporten får vurderingen bestått/ikke bestått. De obligatoriske aktivitetene må være godkjent før rapport/sluttarbeid leveres til sensur.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Videreutdanning på masternivå ved Institutt for pedagogikk og livslang læring (RADEVUMEKS)

Forkunnskapskrav

  • Bachelorgrad
  • Ansatt på ungdomsskole eller videregående skole
  • Rangering av søkere dersom flere søkere enn plasser: Prioritering av lærere fra samme skole/lærerteam

Fagområder

  • Pedagogikk

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Rapport
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Høst 2024

Rapport
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment

Ordinær eksamen - Vår 2025

Rapport
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment