course-details-portlet

PED6103

Dybdelæring gjennom prosjektarbeid i ungdomsskole og videregående skole

Studiepoeng 7,5
Nivå Videreutdanning høyere grad
Undervisningsstart Høst 2025 / Vår 2026
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Rapport

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet omhandler hvordan lærere i ungdomsskole og videregående skole kan organisere opplæringen gjennom ulike prosjektbaserte arbeidsformer slik at eleven får ressurser og tid til å gå i dybden i fagstoff i enkeltfag og på tvers av fag. Mestring, identitet, kreativitet, samhandling og praktisk-estetiske aktiviteter forstås som sentrale elementer for å skape muligheter for meningsfull læring for elevene. Emnet er praksisnært, og studentene får utvidet sin pedagogiske verktøykiste gjennom å prøve ut ulike prosjektbaserte arbeidsformer alene og i gruppe.

Læringsutbytte

Kunnskaper

  • Studenten har avansert kunnskap om ulike prosjektbaserte arbeidsformer i fag og på tvers av fag.
  • Studentene har avansert kunnskap om ulike faser av et prosjekt i skolen
  • Studenten har avansert kunnskap om begreper som danning, dybdelæring og estetiske arbeidsformer.

Ferdigheter

  • Studenten kan ta i bruk et mangfold av prosjektbaserte arbeidsformer og aktiviteter.
  • Studenten kan anvende sin kompetanse i fag og prosjektarbeid til å designe egne prosjekter.
  • Studenten kan gi konstruktive tilbakemeldinger til både elever og lærere

Generell kompetanse

  • Studenten har utvidet sin pedagogiske verktøykiste
  • Studenten har fått økt forståelse for hvordan man gjennom mestring, identitet, kreativitet og samhandling og praktisk-estetiske aktiviteter kan legge til rette for meningsfull læring.

Læringsformer og aktiviteter

Et praksisnært emne der man gjennom øvelser og seminar kobler teori og praksis, og der studentene får prøve ut ulike prosjektbaserte arbeidsformer alene og i gruppe. Forelesninger om ulike typer prosjekter, dybdelæring, danning og læreres læring danner teoretisk ramme for praktiske øvelser. Veiledning individuelt og i gruppe knyttet til utvikling av eget prosjekt.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatorisk deltakelse på samling
  • Prosjektbasert arbeid

Mer om vurdering

Obligatoriske aktiviteter

  • Det er obligatorisk oppmøte (75%)
  • Obligatorisk å prøve ut prosjektbasert arbeidsform.

Vurderingsform

  • Hjemmeoppgave i form av kort rapport der studenten beskriver ide til prosjekt. Her anvendes begreper fra faglitteratur knyttet til prosjektet, og studenten beskriver hva elevene er forventet å lære. Rapporten får vurderingen bestått/ikke bestått.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Videreutdanning pedagogikk og helsefag – høyere grad (delvis studentbetaling) (EVUPHHDEL)
Videreutdanning på masternivå ved Institutt for pedagogikk og livslang læring (RADEVUMEKS)

Forkunnskapskrav

  • Bachelorgrad
  • Ansatt på ungdomsskole eller videregående skole
  • Rangering av søkere dersom flere søkere enn plasser: Prioritering av lærere fra samme skole/lærerteam

Fagområder

  • Pedagogikk

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Rapport
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Høst 2025

Rapport
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment

Ordinær eksamen - Vår 2026

Rapport
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment