Emne - Interkulturell rådgivning og inkluderende praksiser - PED6041
PED6041 - Interkulturell rådgivning og inkluderende praksiser
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Faglig innhold
I denne modulen blir det lagt vekt på kunnskap om interkulturell rådgivning og utvikling av inkluderende pedagogiske og veiledningspraksiser. Temaer som vektlegges er interkulturell veiledning/rådgivning, foreldre/hjem samarbeid, psykososiale og etiske problemstillinger, tverrfaglig samarbeid og systemisk arbeid knyttet til elevmangfold i skolen. Kreative inkluderende praksiser som fremmer deltakelse, dialog, medvirkning og likeverdig opplæring står også sentralt. Hovedmålet er økt kunnskap om interkulturell veiledning, kommunikasjon og samhandling, samt utvikling av nye, etisk inkluderende pedagogiske- og/eller veiledningspraksiser. Modulen avsluttes med en FoU-konferanse der vi i fellesskap deler våre erfaringer med nye inkluderende praksiser i skolen.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Studenten:
- Har avansert kunnskap om interkulturell rådgivning, antidiskriminerende og antirasistisk undervisning gjennom gode eksempler fra praksisfeltet
- Har inngående innsikt i inkluderende undervisnings- og veiledningspraksiser som fremmer elevenes deltakelse og likeverdig opplæring
- Kan identifisere og adressere dilemmaer som følge av spenningsforhold mellom skolens mandat, lærerens verdiforankring og elevens behov
Ferdigheter:
Studenten:
- Kan skape gode rammer for veiledning, dialog og samhandling med barn og familier i sosialt utsatte posisjoner
- Har analytisk evne til å håndtere komplekse situasjoner i tverrfaglig samarbeid med elever og relevante aktører i barn- og unges oppvekstmiljø
- Har kunnskap om interkulturell kompetanse, og innsikt i hvordan interkulturelle møter fremmer åpenhet, empati og kritisk selvinnsikt.
Generell kompetanse:
Studenten:
- Kan analysere ulike sider ved felleskapets betydning for tilhørighet, identitet og sosial ulikhet, og hvordan disse påvirker muligheter for inkludering i utdanning og skole
- Kan identifisere og reflektere over etiske utfordringer i relasjoner og kommunikasjon med personer av ulik bakgrunn, og med ulike læreforutsetninger
- Kan arbeide systematisk og målrettet med utvikling av en inkluderende og anerkjennende mangfoldig skole
Læringsformer og aktiviteter
Tre samlinger á 2-3-2- dager. Læringsformene består av studentaktive forelesninger, dialoger, praktiske øvelser, arbeid med case og gruppeprosesser. Erfaringsbasert og refleksiv læring inngår i studiet. Mellom samlingene deltar studenter og lærere i nettbasert responsarbeid på bakgrunn av obligatoriske arbeidskrav.
To obligatoriske arbeidskrav der studentene utvikler, redegjør og drøfter inkluderende praksiser ved egen arbeidsplass. Disse vurderes til bestått/ikke bestått. Responsarbeid foregår både nettbasert på Blackboard og i seminarene på samlingene.
Obligatoriske aktiviteter
- Arbeidskrav
- Arbeidskrav
Mer om vurdering
Individuelt hjemmeeksamen - prosessuell fagtekst. Skriftlig eksamen teller 80 % og muntlig eksamen teller 20 % av den samlende karakteren. Karakterskala: A-F
Den muntlige presentasjonen vil foregå gjennom en FoU-konferanse der studenter og faglærere deltar sammen for å utveksle erfaringer med nye inkluderende pedagogiske praksiser.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Interkulturell pedagogikk (KMANG)
Rådgivning for barn og ungdom (MRÅDBU)
Forkunnskapskrav
Kandidaten må ha fullført og bestått modul 1 i Interkulturell pedagogikk (PED6040) og i tillegg ett av følgende fullførte utdanningsløp:
- gjennomført de tre første årene av barnehage-/grunnskole-/allmenn-lærerutdanningen og lektorutdanning
- bachelorgrad med fordypning i pedagogikk, førskolepedagogikk, rådgivning og voksnes læring, sosiologi, sosialantropologi eller psykologi.
- cand. mag.-grad innenfor de overnevnte fagene
- bachelorgrad og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning.
- annen relevant profesjonsrettet 3-årig bachelorutdanning (f.eks. sosionom, vernepleier, ergoterapeut, førskolelærer, sykepleier eller treårig barnevernsutdanning).
- institusjonen kan i enkelte tilfeller godkjenne andre dokumenterte kvalifikasjoner som helt eller delvis likeverdig med utdanningsløpene nevnt ovenfor.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Ingen
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
- Rådgivning
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Administrativ enhet
Seksjon for etter- og videreutdanning
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"