Emne - Flerkulturell kompetanse - PED6014
PED6014 - Flerkulturell kompetanse
Om emnet
Undervises ikke studieåret 2022/2023
Faglig innhold
Studiet har til hensikt å videreutvikle kunnskap, forståelse og innsikt i fire hovedområder:
- PPT’s flerkulturelle kompetanse i et systemisk perspektiv
- betydningen av to- og flerspråklighet,
- arbeid i den flerkulturelle skolen
- videreutvikling av en PP-tjeneste med kompetanse for mangfold.
Målet for studiet er å øke den flerkulturelle kompetansen på rådgivnings- og veiledningsarbeid og å styrke den kritiske refleksjonen i utredningsprosesser for barn og unge med minoritetsbakgrunn. Studentene skal gjennom studiet utvikle kunnskap, forståelse og innsikt i:
- Sentrale begreper og teorier i analyse av mangfold og flerkulturelle rådgivningssituasjoner og kontekster
- Ulike tilnærminger til mangfold og flerkulturalitet i dagens utdanningssektor
- Rådgivning og veiledning av i flerkulturelle og mangfoldige kontekster
- Identitetsutvikling, flerspråklighet og læring hos barn og elever med minoritetsbakgrunn
- Flerkulturell kompetanse i PP-tjenestens arbeid
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har avansert kunnskap i kritisk refleksjon av utrednings- og kartleggingsprosesser hos barn og unge med flerkulturell og mangfoldig bakgrunn
- har bred kunnskap om multikulturell rådgivnings-teori
- har inngående kunnskap om kulturell selvbevissthet og egen rådgiverrolle i mangfoldige kontekster
Ferdigheter
Studenten:
- har avansert kunnskap om sentrale begreper og teorier i analyser av mangfold og flerkulturelle rådgivningssituasjoner
- kan analysere ulike perspektiver og teorier om flerspråklighet
- har inngående kunnskap om rådgivning og veiledning i flerkulturelle og mangfoldige kontekster
- har avansert kunnskap om teorier som omhandler identitetsutvikling, sosial inkludering og læring hos barn og elever med minoritetsbakgrunn
- har inngående kunnskap om interkulturell kommunikasjon
Generell kompetanse
Studenten:
- kan inngående analysere ulike tilnærminger til mangfold og flerkulturalitet i dagens utdanningssektor har bred kunnskap om flerkulturell kompetanse for å håndtere PP-tjenestens arbeid med mangfoldige elever i skolen
- kan kritisk analysere egen rolle og funksjon som rådgiver i mangfoldige kontekster
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, gruppearbeid, individuelt arbeid, diskusjoner, arbeid på nett, fagskriving, refleksjonsskriving, logg, aksjonslæring. Veiledning på Blackboard mellom samlingene.
Obligatoriske aktiviteter
- Notat etter 1. samling
- Notat etter 2.samling
- Obligatorisk oppmøte
Mer om vurdering
Faglige krav for å bli vurdert og for å få avlegge eksamen:
- Studentene skal levere en refleksjonsoppgave etter hver samling innen fastsatt frist. Deltakerne skal reflektere over samlingens innhold i forhold til egen yrkesutøvelse.
- Obligatorisk oppmøte på samlingene (80%)
Avsluttende eksamen:
- En prosjektoppgave (10-12 s) med utgangspunkt i eget arbeidssted. Teller 100%
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Pedagogisk-psykologisk rådgivning (MPPR)
Forkunnskapskrav
For alle gjelder det at de må ha to års yrkespraksis fra PP tjenesten. I tillegg må de ha:
- bachelor med fordypning i pedagogikk eller
- gjennomført de tre første årene av allmennlærerstudiet/førskolelærerutdanninga eller
- bachelor med 2-årig allmennlærer-/førskolelærerutdanning eller
- bachelor og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning eller
- 3-årig faglærerutdanning eller
- bachelor med fordypning i psykologi eller
- tilsvarende utdanning (f.eks sosionom, vernepleier eller barnevernutdanning).
Kursmateriell
Foreløpig litteratur
Chinga-Ramirez, C. (2017) Becoming a «foreigner»: The principle of equality, Intersected identities and Social Exclusion in the Norwegian School. European Education, 49:2-3, 151-165.
Dypedahl, M. & Bøhn, H. (2017) Veien til interkulturell kompetanse.
Eriksen, I. M. (2017) De andres skole - gruppedannelse og utenforskap i den flerkulturelle skolen.
Henry, E.S. (2014) Children’s bodies in school. Corporeal Performances of Social Class.
Lidén, H. (2001). Underforstått likhet: skolens håndtering av forskjeller i et flerkulturelt samfunn. I M. Lien, H. Lidén, & H. Vike (red.), Likhetens paradoks. Oslo: Universitetsforlaget
Phil, J. (2010). Etnisk mangfold i skolen. Det sakkyndige blikket. 2.utg. Oslos: Universitetsforlaget.
Øzerk, K. (2016). Tospråklig oppvekst og læring.
Øzerk, M. (2005). Rådgivning til minoritetsspråklige foreldre fra et multikulturelt perspektiv. Skolepsykologi, nr. 5.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Ingen
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Administrativ enhet
Seksjon for etter- og videreutdanning
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"