course-details-portlet

NRS8002

Systematiske oversikter og Meta analyser

Velg studieår

Undervises ikke studieåret 2025/2026

Studiepoeng 5
Nivå Doktorgrads nivå
Undervisningsspråk Engelsk
Sted Trondheim

Om

Om emnet

Faglig innhold

Fordeler og ulemper med systematiske oversikter og introduksjon til forskjellige typer oversikter. Skrive en protokoll for en systematic oversikt: - Litteratursøk, databaser og termer - Datauttrekk og kritisk vurdering - Oppsummering og meta-analyse - Kvaliteten på dokumentasjonen (GRADE) - Rapportering og formidling

Læringsutbytte

Læringsutbytte:

Ved slutten av kurset vil deltakerne kunne skrive en protokoll som kan publiseres i PROSPERO.

Kunnskap:

  • Forstå hva en systematisk oversikt er
  • Forstå forskjellen mellom et narrativ og en systematisk oversikt
  • Ha kunnskap om de grunnleggende elementene i en protokoll for en systematisk oversikt
  • Lære hvordan du håndterer "publikasjonsskjevhet"
  • Vurdere risiko for systematiske skjevheter i inkluderte studier med eksplisitte kriterier på en transparent måte
  • Forstå "sammendrag av funn"-tabeller
  • Fordeler og ulemper med å kombinere utfall fra inkluderte studier

Ferdigheter:

  • Kunne gjøre og forstå metaanalyse i RevMan
  • Kunne utforske og vurdere statistisk, metodisk og klinisk heterogenitet
  • Kunne vurdere kvaliteten på dokumentasjonen med GRADE
  • Utvikle og lage en plan for å finne relevant forskning for egen systematisk oversikt
  • Utvikle og planlegge inklusjons- og eksklusjonskriterier
  • Utvikle og kritisk vurdere metodikk for datautvinning

Generell kompetanse:

  • Kritisk vurdere ulike søkestrategier
  • Lære ulik metodikk for å gjøre systematiske oversikter.
  • Lære om systematiske oversikter av kvalitative og diagnostiske studier

Læringsformer og aktiviteter

Kurset består av forelesninger, aktiviteter i mindre grupper, framlegg av utkast til protokoll i plenum, samt individuelt skrivearbeid og individuell veiledning fra faglæreren. Etter kurset skal deltakerne sende inn protokoll som eksamensbesvarelse. Mellom samlingene skal studentene gjøre et prøvesøk og sende inn dette sammen med refleksjonsnotat.

Obligatoriske aktiviteter

  • Øving
  • Innsending av refleksjonsnotat

Mer om vurdering

Obligatoriske aktiviteter:

  • Gruppearbeid / diskusjoner
  • Skriftlig øving - testsøk og send inn refleksjonsnotat

Godkjent obligatorisk aktivitet trenger ikke gjennomføres på nytt ved gjentak av eksamen.

Eksamen:

  • Eksamen består av å levere en protokoll for en systematisk oversikt.

Forkunnskapskrav

Kurset er åpent for Phd-kandidater som er medlem av den nasjonale forskerskole for Global helse. Det er maksimalt 20 deltakere og søkeren må ha en problemstilling de ønsker å lage en systematisk oversikt på. Dersom det er ledig plass, er kurset åpent for andre ph.d kandidater. Påmelding til kurset må gjøres via Forskerskolen sin nettside https://www.ntnu.edu/nrsgh/nrs8002

Kontakt: Elin Yli Dvergsdal - elin.y.dvergsdal@ntnu.no

Kursmateriell

Egger M, Davey Smith G, Altman D (eds). Systematic Reviews in Health Care. BMJ 2001. (Kap 1, 5,9, 15) Cochrane Handbook for systematic reviews of interventions (Kap. 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9,10,11,12, 20) Nettkurs om kunnskapsbasert praksis: www.kunnskapsbasertpraksis.no Guyatt GH, Oxman AD, Kunz R, Vist GE, Falck-Ytter Y, Schünemann HJ: GRADE Working Group. Rating quality of evidence and strength of recommendations: What is "quality of evidence" and why is it important to clinicians? BMJ. 2008 May 3;336(7651):995-8 For nedlasting av GRADEpro og mer informasjon om GRADE: www.gradeworkinggroup.org Malterud K. Qualitative research: standards, challenges, and guidelines. The Lancet 2001; 358, 9280

Fagområder

  • Helse- og sosialfag
  • Medisin

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen