Emne - Komponering - MGLU5220
MGLU5220 - Komponering
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Komposisjon tilrettelagt for elever | 25/100 | |||
Transkripsjon av musikkstykke | 25/100 | |||
Musikalsk komposisjon | 25/100 | |||
Design av undervisningsopplegg i komponering | 25/100 |
Faglig innhold
30 timer undervisningEmnet tar utgangspunkt i en bred forståelse av begrepet komponering som favner skapende arbeid med musikk og dans. Begrepet favner prosess og produkt, improvisasjon og arrangering.Emnet fokuserer på studentenes kunstneriske, og didaktiske arbeid med komponering og arrangering av musikk, herunder også dans. Dette innebærer blant annet kroppslige og teknologiske arbeidsformer. Gjennom emneforløpet utvikler studenten ferdigheter til å komponere og arrangere musikk og dans på ulike måter og tenkt for ulike formål og i ulike kontekster, samt utvikle kunnskaper og ferdigheter til å drive didaktisk arbeid hvor grunnskoleelever komponerer og arrangerer musikk og dans. Emnet vil inneholde trening på noen komposisjons- og arrangeringsteknikker, instrumentkunnskap og ulike former for notasjon, samt bruk av digitale verktøy for komponering/arrangering.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har spesialisert kunnskap for selvvalgt tilnærming til komponering
- har avansert kunnskap om et utvalg instrumentgrupper samt om nivåtilpasset arrangering for disse
- kan benytte relevant emnekunnskap for å fasilitere kreative prosesser i komponering av musikk og dans
- har inngående kunnskap om bruk av relevant digital teknologi for å fasilitere grunnskoleelevers komponering
Ferdigheter
Studenten
- kan på en selvstendig måte anvende komponerings- og arrangeringsteknikker for komponering i et selvvalgt arbeid
- kan benytte relevante digitale verktøy i komponeringsprosesser
- kan reflektere over forholdet mellom notert musikk, klingende musikk og dans, samt sin egen kreative prosess knyttet til komponering
- kan transkribere og analysere musikk fra noen utvalgte sjangre eller musikkulturer
- kan analysere og kritisk vurdere egne og andres musikalske produkter
- kan legge til rette for elevers arbeid med komponering av musikk og dans gjennom bruk av relevante metoder og verktøy
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle selvstendige arbeider i form av musikalske produkter
- kan kommunisere om kreative prosesser knyttet til komponering
- kan drøfte problemstillinger knyttet til åndsverk, opphavsrett og plagiat
Læringsformer og aktiviteter
Studentaktive arbeidsformer med gruppearbeid og individuelle oppgaver under veiledning. Emnets aktiviteter sees i sammenheng med emnet «Produksjon» (7,5 sp Høst 5. år), slik at emnets arbeidskrav benyttes i produksjoner.
Obligatoriske aktiviteter
- Forberedelse til musikalsk komposisjon
- Forberedelse til komposisjon tilrettelagt for elever
- Forberedelse til transkripsjon av musikkstykke
- Forberedelse av design av undervisningsopplegg i komponering
- Tilfredsstillende deltakelse i undervisning 80%
- Godkjent deltakelse på improvisasjonsworkshop
Mer om vurdering
- Obligatorisk arbeidskrav "forberedelse til musikalsk komposisjon for framføring" må være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamensdel om musikalsk komposisjon for framføring.
- Obligatorisk arbeidskrav "forberedelse til komposisjon med musikk eller dans tilrettelagt for elever" må være godkjent for å fremstille seg til eksamensdel om komposisjon med musikk eller dans tilrettelagt for elever.
- Obligatorisk arbeidskrav "forberedelse til transkripsjon/analyse av et eksisterende musikkstykke" må være godkjent for at studenten skal kunne framstille seg til eksamensdel om transkripsjon/analyse av et eksisterende musikkstykke.
- Obligatorisk arbeidskrav om "forberedelse til design av et undervisningsopplegg hvor grunnskoleelever komponerer musikk eller dans" må være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamensdel om design av et undervisningsopplegg hvor grunnskoleelever komponerer musikk eller dans.
- Tilfredsstillende deltagelse i obligatorisk undervisning (80%) må være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til alle eksamensdeler.
- Godkjent deltakelse på improvisasjonsworkshop hvor musikk improviseres med instrumenter må være godkjent for at studenten skal kunne framstille seg til alle eksamensdeler.
Delvurderinger kan tas opp eller forbedres enkeltvis.
Det er anledning å klage på delvurdering i emnet (gjelder ikke praktisk/muntlig eksamen).
Spesielle vilkår
Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7)
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10)
Forkunnskapskrav
Emnet er obligatorisk for studenter med studierett på grunnskolelærerutdanning, studieretning master i musikk.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
MGLU4238 | 7.5 | HØST 2022 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2022
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Musikkteori
- Lærer- og lektorutdanning
- Musikkvitenskap
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Samlet karakter
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Musikalsk komposisjon
25/100
Utlevering
21.11.2022Innlevering
28.11.2022
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater -
Høst
ORD
Komposisjon tilrettelagt for elever
25/100
Utlevering
21.11.2022Innlevering
28.11.2022
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater -
Høst
ORD
Transkripsjon av musikkstykke
25/100
Utlevering
21.11.2022Innlevering
28.11.2022
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater -
Høst
ORD
Design av undervisningsopplegg i komponering
25/100
Utlevering
21.11.2022Innlevering
28.11.2022
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Musikalsk komposisjon 25/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Komposisjon tilrettelagt for elever 25/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Transkripsjon av musikkstykke 25/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Design av undervisningsopplegg i komponering 25/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"