Emne - Vitenskapsfilosofi, teori- og metodefordypning i kroppsøving - MGLU5214
MGLU5214 - Vitenskapsfilosofi, teori- og metodefordypning i kroppsøving
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 60/100 | |||
Oppgave | 40/100 |
Faglig innhold
Emnet ivaretar studentens behov for teoretisk og metodisk spesialisering med tanke på forskningsområde i mastergradsoppgaven. Emnet skal bidra til at studenten blir i stand til å anvende vitenskapsteori relatert til utvikling av sin problemstilling. Med bakgrunn i forskningsområder i kroppsøving skal studenten sette seg inn i forskningsmetodikk, teori og empiri som er aktuell for masteroppgaven. Emnet skal gi avansert kunnskap og forståelse innenfor eget forskningsområde i kroppsøving gjennom å lese, forstå og reflektere om forskingslitteratur. Emnet forbereder studenten til planlegging av mastergradsoppgaven gjennom å kritisk vurdere og diskutere teoretisk og metodisk kunnskap, og anvender dette i forhold til vurderinger av pålitelighet og gyldighet i eget prosjekt. Emnet retter seg imot fordypning i både kvalitative, kvantitative eller blandede (mixed methods) tilnærminger til forskning i kroppsøving. Forskningsetikk er vektlagt som tema i emnet.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten forventes ved avsluttet emne å:
- ha inngående kunnskap om etiske aspekter ved forskning
- ha inngående metodisk kunnskap innenfor eget forskningsområde
- ha inngående teoretisk og empirisk kunnskap innenfor eget forskningsområde
Ferdigheter
Studenten forventes ved avsluttet emne å:
- kunne under veiledning utarbeide forskbare spørsmål innenfor kroppsøving som forskningsfelt
- kunne gjøre begrunnede metodiske og forskningsetiske valg
- kunne vurdere pålitelighet og gyldighet innenfor eget forskningsområde
Generell kompetanse
Studenten forventes ved avsluttet emne å:
- ha kompetanse til å anvende ulik forskningslitteratur i utvikling av problemstilling og prosjekt
- ha integrert teoretisk, empirisk og metodisk kunnskap innenfor eget forskningsområde
- kunne vurdere forskningsetiske problemstillinger
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen i emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger, veiledning og seminarer. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i fagområdet.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav iht emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Obligatorisk arbeidskrav: Godkjent prosjektbeskrivelse med problemstilling for masterprosjekt.
Vurdering: Alle hjelpemidler tillatt.
Delvurderinger kan tas opp eller forbedres enkeltvis.
Det er anledning å klage på delvurdering i emnet (gjelder ikke praktisk/muntlig eksamen)
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått kroppsøving 1 og gjennomført kroppsøving 2 for å kunne starte på emner i syklus 2. Bestått forstås som at studenten har fullført og bestått eksamen i emnet. Gjennomført forstås som at alle obligatoriske arbeidskrav i emnet er godkjent, med andre ord at studenten er eksamensklar.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2023
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Oppgave 60/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Høst ORD Oppgave 40/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Oppgave 60/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Oppgave 40/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"