Emne - Kvalitative forskningsmetoder i kroppsøving - MGLU4217
MGLU4217 - Kvalitative forskningsmetoder i kroppsøving
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 3 dager | ALLE |
Faglig innhold
I dette emnet lærer studentene grunnlaget for å anvende kvalitative forskningsmetoder innenfor kroppsøving som forskningsfelt. Emnet sikter mot å utvikle inngående forståelse for hva kvalitativt orientert forsknings- og utviklingsarbeid innebærer, og styrke studentenes evne til kritisk refleksjon omkring forskbare spørsmål i kroppsøving. Emnet utvikler studentenes vitenskapsteoretiske forståelse for de kvalitative forskningsmetoders egenart, og det teoretiske grunnlaget for valg av ulike metode. Emnet dekker ulike kvalitative metoder, med et spesielt fokus på observasjon. Studentene vil gjennom emnet erfare hvordan kvalitative analyser kan gjennomføres for å belyse aktuelle problemstillinger i forhold til kroppsøving som skolefag.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten forventes ved avsluttet emne å
- Ha inngående kunnskap om vitenskapsteoretisk grunnlag for kvalitativ forskningsmetode
- Ha innsikt i anvendelse av ulike tilnærminger til kvalitative analyser
- Kjenne til observasjon og andre sentrale metoder for kvalitativt empirisk arbeid i kroppsøving
Ferdigheter
Studenten forventes ved avsluttet emne å
- Kunne forme, drøfte og fremstille kvalitative forskningsspørsmål og problemstillinger
- Kunne beskrive, forklare og diskutere prinsipper for valg av kvalitative metoder innenfor kroppsøving
- Kunne velge ut og gjennomføre relevante kvalitative analyser
Generell kompetanse
Studenten forventes ved avsluttet emne å
- Ha integrert kunnskap innenfor kroppsøving som forskningsfelt for å kunne formulere forskningsspørsmål
- Ha kompetanse til å anvende relevant vitenskapelig perspektiv, design, metode og analyse - kunne vurdere kvaliteter i- og ved kvalitativ forskning i kroppsøving
Læringsformer og aktiviteter
Seminarer, workshops, arbeid i grupper, individuelt arbeid, forelesinger, øvinger i analyse
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk deltakelse på øvinger i analyse
- Gruppeoppgave
- Individuell rapport
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav:
- Obligatoriske deltakelse på øvinger i analyse
- Gruppeoppgave
- Individuell rapport
Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen.
Vurdering: Hjemmeeksamen, varighet tre dager.
Spesielle vilkår
Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7)
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10)
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått kroppsøving 1 og gjennomført kroppsøving 2 for å kunne starte på emner i syklus 2. Bestått forstås som at studenten har fullført og bestått eksamen i emnet. Gjennomført forstås som at alle obligatoriske arbeidskrav i emnet er godkjent, med andre ord at studenten er eksamensklar.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Kroppsøving/idrett
- Lærer- og lektorutdanning
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
UTS
Hjemme-eksamen
100/100
ALLE
Utlevering
05.12.2022Innlevering
07.12.2022
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 ALLE INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"