course-details-portlet

LÆR2007 - Spesialpedagogikk og deltakelse

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Individuell oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Individuell oppgave 100/100

Faglig innhold

Undervisning og læreprosesser er sosiale praksiser og elevers deltakelse er en forutsetning for å lære og forstå. I emnet skal studentene undersøke og drøfte betydningen av deltakelse. I dag er spesialundervisningen inkludert i skolen og dermed en del av den ordinære undervisningen rettet mot alle. Emnet aktualiserer hva dette innebærer for skolens undervisning og læring. Emnet tar videre for seg hvordan inkludering i skolen og i det enkelte klasserom kan være for at opplæringen skal tilpasses den individuelle elevens forutsetninger og behov. Det vil også være fokus på hvordan læreren kan møte ulike elevbehov og elevmangfoldet på en måte som sørger for gode rammevilkår for opplæringen for enkelteleven og elevgruppen som helhet. Sentralt i emnet er relevante teoretiske perspektiver knyttet til inkludering, møte med elevmangfoldet, samt etiske og juridiske dilemmaer en kan stå overfor i klasserommet og i møte med ulike elever. Den inkluderende skolen og innføring i spesialpedagogiske arbeidsmåter vil være sentral.

I emnet vil lærerutdanningen styrke fremtidens lærere i å håndtere ansvar, skape trygge læringsmiljø for alle elever og se den enkelte elevs potensial og ressurser i lys av likeverd, fellesskap og muligheter, fremfor rangering, testing og ensidig vurdering. Med bakgrunn i det vil det være en sentral tematikk at lærere kan stå overfor ulike dilemmaer knyttet til hvordan de skal skape sitt handlingsrom og forme sin egen rolle i utdanningssystemet. For at lærerstudenten skal skape seg et handlingsrom må de sette seg inn i det som preger utdanning i vår tid og hvilke spenninger de virker innenfor.

Læringsutbytte

Det å snakke, lese og skrive et språk (fagspråk) utvikler studenten til en selvstendig lærer. Etter fullført emne skal studentene ha følgende læringsutbytte som utgangspunkt for utvikling i læreryrket:

Studenten

  • har god kjennskap til det spesialpedagogiske arbeidsfeltet
  • har god kjennskap til hvordan en kan jobbe på klasseromsnivå for å skape deltakelse og et inkluderende læringsmiljø
  • har god kjennskap til tankeredskaper og relevante teorier som kan være til hjelp i etiske, juridiske og spesialpedagogiske dilemmaer i praksisfeltet
  • kan komme på innsiden av erfaringer av menneskelig mangfold, og bli kjent med hva som innrammer utdanning
  • kan ta i bruk forskningsbasert kunnskap for å bidra til aktiv deltakelse, inkludering, mestring og fellesskap i en sammensatt elevgruppe
  • kan drøfte og reflektere rundt hva spesialpedagogikk med alles deltakelse innebærer
  • kan drøfte spesialpedagogiske arbeidsmåter og dilemmaer
  • kan samarbeide med andre om faglige problemstillinger innenfor emnet

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen vil ha preg av å gi studentene kroppslig læring, for at de på den måten skal komme på innsida av elevers erfaringer og dermed kunne gjøre gode valg i læreryrket. Dette fordrer fysiske møter i undervisningen. Videre vil det vektlegges samtaler og refleksjoner i grupper, hvor tyngden ligger på drøfte, belyse og skape forståelse og innsikt i utdanningssystemet, kollektive prosesser, segregering og inkludering, og hvordan dette kan skape harmoni eller disharmoni i læringsfellesskapet. Relevant forskning og sentrale teorier på feltet vektlegges i undervisningen. Det legges opp til et kollektivt muntlig arbeidskrav.

Obligatoriske aktiviteter

  • Muntlig gruppeoppgave

Mer om vurdering

Obligatorisk aktivitet er en muntlig gruppeoppgave over selvvalgt tema innen emnet.

Eksamen er en individuell oppgave over selvvalgt tema. Tema må godkjennes av faglærer.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
SKOLE6006 7.5 HØST 2021
MGLU3201 3.5 HØST 2021
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Fagdidaktikk
  • Lærer- og lektorutdanning
  • Pedagogikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Individuell oppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst UTS Individuell oppgave 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Individuell oppgave 100/100

Utlevering
10.06.2024

Innlevering
17.06.2024


09:00


15:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU