Emne - Lesing og skriving som grunnleggende ferdighet 2 (5-10) emne 2 KFK - LVUT8114
LVUT8114 - Lesing og skriving som grunnleggende ferdighet 2 (5-10) emne 2 KFK
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 | 1 semestre |
Faglig innhold
Formålet med videreutdanningsemnet er å gjøre studentene i stand til å lede utviklingsarbeid i lesing og skriving som grunnleggende ferdighet på eget team eller på egen skole. Det faglige innholdet vil bestå av teorier om god lese- og skriveopplæring i tillegg til teorier om skolebasert kompetanseutvikling. Kurset vil stimulere til refleksjon rundt skolens lese- og skriveopplæring. Kurset forutsetter stor grad av studentdeltakelse og bygger på tre sentrale prinsipp: lærere som lærer av hverandre, lærere som utforsker egen praksis og lærere som skrivere. Det faglige innholdet vil bestå av nyere lese- og skriveopplæringsteori og teori som omhandler hvordan man kan lede utviklingsarbeid i skolen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
o har kunnskap om sentrale teorier, problemstillinger, verktøy og metoder innenfor lese- og skriveopplæringen
o har kunnskap om fagspesifikk og fagovergripende lesing og skriving
o har kunnskap om skolebasert kompetanseutvikling
Ferdigheter
Studenten
o kan planlegge og drive utviklingsarbeid på egen skole
o kan analysere skolens planer for lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
o kan modellere god lese- og skriveopplæring på egen skole
o kan veilede kolleger i god lese- og skriveopplæring
o kan legge til rette for skoleutviklingsprosjekt på egen skole
Generell kompetanse
Studenten
o kan kople teori om lese- og skriveopplæring til skolens arbeid med lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
o kan lede læringsprosesser der lesing, skriving og samtale om tekster står sentralt
o kan bidra i utviklingsarbeid på egen skole hvor lesing og skriving som grunnleggende ferdighet er sentralt
Læringsformer og aktiviteter
Studiet er samlingsbasert og mellom samlingene brukes digital læringsplattform aktivt. På samlingene vil undervisningen inkludere demonstrasjonstimer, deling av egne tekster, forelesninger og praktiske aktiviteter. Sammenhengen mellom studentenes skriving og refleksjon rundt teori og praksiserfaringer, er sentralt i hele studiet.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav:
lede kolleger i en læringsprosess
demonstrasjonsundervisning ledelse av utviklingsprosesser
delta i skrivegrupper
muntlig framlegg av egenprodusert tekst
analysere skolens lese- og skriveplan og utarbeide forslag til forbedringer
fagtekst om skoleutvikling (se vurdering)
Obligatoriske arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent.
Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen. Kandidater som står i fare for å bli nektet å gå opp til eksamen pga. manglende arbeidskrav, skal varsles om dette, jf. forskrift om studier ved NTNU.
Nærmere informasjon om fagtekst kommer i Blackboard ved semesterstart.
Ny/utsatt eksamen blir gjennomført i samsvar med gjeldende studieforskrift ved NTNU.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Kompetanse for kvalitet - Videreutdanning for lærere (LTKFK30SP)
Lesing og skriving som grunnleggende ferdighet for 5. til 10. trinn - videreutdanning for lærere (FJLESK2VUÅ)
Anbefalte forkunnskaper
Leseopplæring 1, Skriving i alle fag eller tilsvarende
Forkunnskapskrav
Lærerutdanning eller tilsvarende og tilsetting i grunnskole eller videregående skole.
Norsk 1 eller tilsvarende
Alternativer for opptak:
1. Ordinært opptak i regi av Utdanningsdirektoratet
2. Etterfyllingsopptak i regi av Utdanningsdirektoratet, kan skje frem til primo september
3. Lokalt opptak ved NTNU, av personer som fyller vilkår for opptak gjennom Utdanningsdirektoratet
Adgangsbegrensning, maks 35
Igangsetting av emnet er avhengig av at tilstrekkelig antall studenter melder seg. Udir tar beslutning om igangsetting
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2018
Undervisningsspråk: -
-
- Lærer- og lektorutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst UTS Oppgave 100/100
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Oppgave 100/100
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"