course-details-portlet

LVUT8059 - Matematikk 2 (1-7) emne 2 KFK

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Individuell muntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Individuell muntlig eksamen 100/100 30 minutter HJELPEMIDD

Faglig innhold

Utforsking, resonnering og argumentering kjennetegner faget matematikk og er også viktige aspekter ved matematikklæring. I følge kunnskapsløftet skal opplæring i matematikk veksle mellom utforskende, lekende, kreative og problemløsende aktiviteter og ferdighetstrening, og innholdet i studiet vil gjenspeile dette.I dette emnet vil det jobbes med å få undervisningskunnskap knyttet til geometri, måling og proporsjonal tenking. Et gjennomgående tema innenfor geometri vil være barn sine oppfatninger av rom, form og geometriske mønstre samt fenomen knyttet til begrepsutvikling i geometri. Innenfor måling vil en spesielt legge vekt på målingsbegrepet og ulike aspekt ved det, spesielt vil det arbeides med måling av areal, lenge og volum. Måling vil bli knyttet tett til arbeid med geometri og geometriske former, men også til arbeid med andre tema som for eksempel proporsjonal tenkning, forhold og brøk. Innen arbeidet med proporsjonal tenkning og brøk vil det legges spesielt vekt på utforskning, resonnering og problemløsning.Spørsmål om hva (skole)matematikk er, og hva en mener med matematisk kompetanse, blir tatt opp. Dette blir satt i sammenheng med målsetning for, og planlegging av undervisningen.

Læringsutbytte

KunnskapStudenten har- inngående kunnskap om matematikkdidaktisk forskning med relevans for utvikling av undervisningskunnskap i matematikk og elevers læring på barnetrinnet- inngående undervisningskunnskap knyttet til progresjonen i matematikkopplæringen gjennom grunnskolen: begynneropplæring, overgangen fra barnehage til skole, og overganger mellom trinnene i skolen- undervisningskunnskap i og om matematisk teoridannelse knyttet til den systematiske oppbygningen av matematiske emner, blant annet plangeometri og tallteori- kunnskap om hvordan viten i matematikk, da spesielt innen geometri, utvikles gjennom undersøkelser og eksperimenter og påfølgende bevisføring- kjennskap til kvantitative og kvalitative metoder som er relevante i matematikkdidaktisk forskningFerdighetStudenten kan- bruke kvantitative og kvalitative forskningsmetoder til å gjennomføre matematikkdidaktiske undersøkelser- vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring- med utgangspunkt i matematikkdidaktisk forskning vurdere, reflektere over og videreutvikle egen praksisGenerell kompetanseStudenten kan- initiere og lede lokalt utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning- delta og bidra i FoU-prosjekter og andre samarbeidsprosjekter med tanke på å forbedre matematikkfagets praksis

Læringsformer og aktiviteter

I undervisningen vil det bli benyttet ulike og varierte arbeidsformer, med stor grad av studentaktivitet. Arbeidsformene vil blant annet omfatte diskusjoner, forelesninger, gruppearbeid, praksisoppdrag og muntlige presentasjoner. På studiet vil det legges vekt på at studentene skal delta aktivt i diskusjoner.I løpet av studiet vil det bli gitt en viss mengde arbeidsoppdrag. Dette vil være skriftlige innleveringer og muntlige presentasjoner, ofte knyttet til egen praksis. Praksisfeltet som læringsarena vil spille en sentral rolle. Det er derfor nødvendig at studentene har tilknytning til barneskolen. Det er et mål at studentene skal utvikle en evne og vane til å lære av egen praksis.I løpet av studiet vil det bli gitt et visst antall obligatoriske aktiviteter av ulik karakter:- 3 skriftlige innleveringer- 1 muntlig framlegg knyttet til et opplegg i egen praksisEn aktivitet vil være knyttet til kunnskapsdeling i eget kollegium og en er knyttet til pedagogisk bruk av IKT i undervisningen.Alle disse aktivitetene er obligatoriske. Det blir til vanlig ikke gitt kompenserende oppdrag dersom disse aktivitetene ikke er godkjente.Obligatoriske aktiviteter må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen. VurderingKarakteren i emnet fastsettes på grunnlag av en muntlig eksamen. Forberedelsestid 45 minutter. Muntlig varer 30 minutter.Tillatte hjelpemidler: Alle hjelpemidler kan brukes i forberedelsestiden. Ingen hjelpemidler kan brukes under muntlig prøve.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Matematikk 2, 1.-7. trinn (KMA2-1-7)

Forkunnskapskrav

Lærerutdanning eller tilsvarende og tilsetting i grunnskole eller videregående skole.Matematikk 1 (1-7) eller tilsvarendeDet vises til enhver tid gjeldende opptaksprosedyrer gitt av oppdragsgiver.Emnets studentkapasitet følger av avtale med oppdragsgiver eller tilsvarende.

Kursmateriell

Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: A
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Matematikkdidaktikk
  • Lærer- og lektorutdanning
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Administrativ enhet
Prorektor for utdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Individuell muntlig eksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Individuell muntlig eksamen 100/100 HJELPEMIDD 08.05.2024
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU