Emne - Chemistry Specialization, Project Work - KJ3975
Chemistry Specialization, Project Work
Om
Om emnet
Faglig innhold
Forskningsprosjekt med veiledning på 15 stp. innen kjemi forbeholdt utvekslingsstudenter som ikke er tatt opp på ordinære studieprogram ved Institutt for kjemi, NTNU. Prosjektets faglige innhold spesifiseres i avtale knyttet til utvekslingen (Erasmus+ etc.).
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter avsluttet kurs skal studenten ha
- kunnskap og forståelse av essensielle fakta, konsepter, prinsipper og teorier knyttet til fagområdet
- kunnskap om metoder og tilnærminger for å kunne løse kvalitative og kvantitative problemer innen fagområdet
- kunnskap om metodikk for å kunne bidra til å løse ukjente problemer innen fagområdet
Ferdigheter
Etter avsluttet kurs kan studenten:
- anvende sin kunnskap og forståelse, samt problemløsningsevner, i nye eller ukjente miljøer innenfor bredere (eller tverrfaglige) sammenhenger relatert til kjemiske vitenskaper
- integrere kunnskap og håndtere kompleksitet, samt formulere vurderinger med ufullstendig eller begrenset informasjon, men som inkluderer refleksjon over etiske ansvar knyttet til anvendelsen av deres kunnskap og vurderinger
- kommunisere sine konklusjoner, samt kunnskapen og begrunnelsene som ligger til grunn for disse, til både spesialiserte og ikke-spesialiserte publikum på en klar og entydig måte
- ha utviklet de læringsferdigheter som gjør dem i stand til å fortsette å studere på en måte som i stor grad kan være selvstyrt eller autonom, og til å ta ansvar for sin egen profesjonelle utvikling
Generiske kompetanser
Etter avsluttet kurs kan studenten ha/evne å:
- anvende kunnskap i praksis, spesielt problemløsningskompetanse relatert til både kvalitative og kvantitative data
- tallforståelse og beregningsevner, inkludert aspekter som feilanalyse, størrelsesordenestimater og korrekt bruk av enheter
- kompetanse innen informasjonsbehandling, knyttet til primære og sekundære informasjonskilder, inkludert informasjonsinnhenting via søk på nettet
- analysere materiale og syntetisere konsepter
- tilpasse seg nye situasjoner og ta beslutninger
- ferdigheter i informasjonsteknologi, som tekstbehandling, bruk av regneark, dataregistrering og -lagring, og fagrelatert bruk av Internett
- ferdigheter i planlegging og tidsstyring
- samhandle med andre mennesker og delta i teamarbeid
- kommunikasjonskompetanse, som dekker både skriftlig og muntlig kommunikasjon, på et av de store europeiske språkene (engelsk, tysk, italiensk, fransk, spansk) samt på hjemlandets språk
- studiekompetanse nødvendig for kontinuerlig profesjonell utvikling, spesielt evnen til å arbeide selvstendig
- vise god forskningsetisk utøvelse og etisk forpliktelse
Læringsformer og aktiviteter
Selvstendig arbeid med veiledning. Før prosjektet starter skal det foreligge utvekslingsavtale mellom kandidat, veileder og institutt. Prosjektets faglige innhold skal være avgrenset og beskrevet.
Før prosjektarbeidet kan starte må studenten ha gjennomført obligatorisk HMS-opplæring ved Instituttet og Fakultetet.
Normal kontakttid med veileder(ne) for prosjektoppgaven er ved Fakultet for naturvitenskap totalt 12 timer. Kontakttid utover dette avhenger av valgt veiledningsmetodikk og veileders skjønn. Arbeidsmengde for prosjektet tilsvarer 400 - 450 timer.
Læringsaktivitetene inkluderer en obligatorisk offentlig muntlig presentasjon av prosjektrapporten. Forventet varighet på denne presentasjonen er 20-30 minutter og presentasjonen skal gis på et nivå slik at den kan følges av andre masterstudenter innen kjemi.
Obligatoriske aktiviteter
- Muntlig presentasjon
Mer om vurdering
Det skal i utvekslingsavtalen mellom institusjonene klart fremgå hvor eksamen skal gjennomføres (hjemmeinstitusjon eller vertsinstitusjon). For NTNU gjelder de felles nasjonale retningslinjer og karakterbeskrivelser for karaktersetting av prosjektoppgaven.
Fagområder
- Kjemi