Emne - Digitalisering - Områdeemne Teknologi - ITO1000
Digitalisering - Områdeemne Teknologi
Velg studieårVurdering og obligatoriske aktiviteter kan bli endret frem til 20. september.
Om
Om emnet
Faglig innhold
Den pågående digitaliseringen av samfunnet omtales gjerne som den 4. teknologiske revolusjon. Den bringer nye muligheter og utfordringer ved endring i både nærings- og samfunnsliv (industriproduksjon, forretningsliv, kulturliv og offentlige tjenester). Dette påvirker oss også som individer, som borgere, som privatpersoner og i arbeidslivet. Grunnleggende forståelse av teknologiens innhold og dens kontekst i bruk, er en forutsetning for å gjøre gode valg, utnytte og styre utvikling og anvendelse, lokalt og globalt.
Emnet gir en innføring i de grunnleggende teknologier som bidrar til å forme samfunnet. Videre, en generell oversikt over aktuelle temaer knyttet til anvendelse av teknologien: trender, muligheter og utfordringer. Tema som er relevant og aktuelle for de enkelte studieprogrammene utforskes av studentene selv gjennom arbeid med egen oppgave, primært i gruppe.
Læringsutbytte
Kunnskaper
En student som gjennomfører kurset skal ha:
- bred innsikt i sentrale teknologier og temaer, problemstillinger og begreper knyttet til digitalisering
- innsikt for å kunne vurdere muligheter og utfordringer knyttet til digitalisering i virksomheter.
- Gjenkjenne egenskaper ved arbeidsprosesser og systemer, der digitalisering har/kan ha en rolle (forbedring, effektivisering og bivirkninger)
- innsikt i hva digitalisering er og forstå hvordan det påvirker nærings- og samfunnsliv i Norge, og i et større perspektiv
- kjennskap til reelle case og digitaliseringsprosjekter med både positive og negative sider
- kjenne til grunnleggende prinsipper for faglig integritet og respekt for andres data og privatliv (opphavsrett , Creative Commons, deling av informasjon).
Ferdigheter
En student som gjennomfører kurset:
- kan reflektere om ulike sider ved digitaliseringen av samfunn og næringsliv
- kan beherske sikker digital samhandling (synkront og asynkront virtuelt møte, samskriving, møteledelse & koordinering, bruke trygg lagring og deling av informasjon)
- har en overordnet oversikt over hvor egne data befinner seg og deres sårbarhet ('skyen' versus lokale data, digitale spor, back-up)
- kan bruke tilgjengelige informasjonskilder for å finne forskningsresultater for å belyse en problemstilling
- kjenne til relevante profesjonsetiske retningslinjer, og bidra til å opprettholde og videreutvikle dem for et bærekraftig samfunn.
Generell kompetanse
En student som gjennomfører kurset skal:
- Kunne kommunisere med kolleger om digitaliseringens ulike sider
- kjenne til moralske implikasjoner knyttet til teknologibruk i arbeids- og samfunnsliv.
Læringsformer og aktiviteter
Nettbasert undervisning: Modulbasert læringsmateriell med øvinger på nett. To obligatoriske felles webinar, samt egenstyrte seminar for gruppearbeid og samskriving. Studentaktive læringsformer med medstudentevaluering. Emnet tilbys bachelorstudenter innen de fleste realfag på alle campuser. Se begrensninger under 'Forkunnskapskrav'.
Læringsressurser som lesestoff, videoforelesninger, aktuell faglitteratur og offentlige kilder benyttes. Læringsaktiviteter kan være flervalgsquiz, webinar, øvingsoppgaver, og refleksjonsoppgave (akademisk tekst). Noen øvingsoppgaver gjennomføres i gruppe basert på digitale samhandlingsløsninger. Refleksjonsoppgaven (gruppebasert oppgave) benyttes til tema relevant for eget studieprogram med et problembasert fokus. Alle obligatoriske aktiviteter i kurset må være gjennomført og godkjent før sluttrapporten skal kunne innleveres.
Obligatoriske aktiviteter
- Delta i 2 webinar og gi medstudenttilbakemelding på hjemmeeksamensoppgavekladd
- 75 % godkjente øvinger
Mer om vurdering
Prosjektoppgave/sluttrapport: Akademisk tekst i gruppe med digitaliseringstema.
Obligatorisk aktivitet: oppgaven utvikles gjennom individuelle bidrag (medstudenttilbakemelding) og i gruppe med presentasjon og diskusjon i to webinar.
Alle studenter i gruppen får normalt samme karakter basert på gruppebesvarelsen. I særskilte tilfeller hvor en student ikke har bidratt tilstrekkelig, kan studenten gis en individuelle karakterer basert på dokumentert manglende innsats og/eller arbeidsmengde.
Ved frivillig gjentak, stryk eller gyldig fravær, må hele emnet tas på nytt i semester med undervisning. Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av faglærer.
Forkunnskapskrav
Merk at emnet kan ikke inngå i graden ved følgende studieprogram:
• Bachelor i informatikk (BIT)
• Bachelor i ingeniørfag, data (BIDATA)
• Bachelor i digital forretningsutvikling (ITBAITBEDR)
• Bachelor i digital infrastruktur og cybersikkerhet (BDIGSEC)
• Bachelor i informasjonsbehandling (ITBAINFO)
• Master of Science in informatics ( MSIT)
Kursmateriell
Kunngjøres i emnets LMS (Black Board el.lign.) ved semesterstart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra |
---|---|---|
IT1604 | 5 sp | Høst 2023 |
Fagområder
- Datateknikk og informasjonsvitenskap
- Informatikk
- Informasjonsteknologi
- Teknologiske fag