Emne - Webutvikling - IT2810
Webutvikling
Om
Om emnet
Faglig innhold
Kurset dekker teknologi og metoder brukt i utvikling av web-applikasjoner. Gjennom prosjektarbeid og relaterte aktiviteter lærer studentene om arkitekturer, sentrale språk, formater og standarder for web-applikasjoner. Kurset er teknologi-orientert og det er kunnskap og ferdighetene som er grunnlag for sluttvurderingen.
Læringsutbytte
Har videregående kunnskaper i:
- teknologiene som ligger til grunn for moderne web-løsninger
- arkitekturer, rammeverk, metoder og teknikker for utvikling av web-applikasjoner
- programmeringsspråk relevant for web-applikasjoner
- teknikker og verktøy som brukes ved utvikling av web-løsninger
- utvikling av dynamiske, interaktive web-løsninger, med fokus på søk og presentasjon
- formater og teknologier for å håndtere og formidle data i web-løsninger
- universell utforming av websider
- å utvikle webapplikasjoner med tanke på bærekraft
Ferdigheter:
- kan designe, utvikle og teste web-applikasjoner
- kan programmere selvstendig og kode effektivt i språk og formater som benyttes
- kan gjenbruke, kvalitetssikre og sette seg inn i tredjeparts kode
- kan sette seg inn i, analysere og evaluere egne og andres løsninger og kode
- kan bruke moderne utviklings- og assisterende verktøy effektivt og kritisk
Generell kompetanse:
- er i stand til å jobbe målrettet med kunnskapsinnhenting og kan utvikling egne ferdigheter i de teknologiene som inngår
- kan jobbe konstruktivt i grupper, kommunisere og presentere meninger, vurderinger og løsninger
- kan bidra til andres læring ved å gi gode tilbakemeldinger
- kjenner til sentrale lover og regler som ofte må taes med i betrakning ved utvikling av web-løsninger
Læringsformer og aktiviteter
Emnet er basert på studentaktiv læring og prosjektarbeid. Forelesingene brukes til introduksjoner og oppsummeringer, hovedaktivitet for læring er prosjektarbeid og medstudentvurderinger. Studentene jobber i grupper med å utforske og lære seg teknologi gjennom å utvikle prototyper og tjenester. Gjennom medstudentvurderinger skal studentene få ferdigheter i å sette seg inn i, analysere og evaluere løsninger og kode som er utviklet av andre.
Prosjektarbeid begynner allerede i første uker av emnet og det gies ikke kompensasjon for dette ved sein påmelding til emnet.
Mer om vurdering
Mappeevaluering gir grunnlag for sluttkarakteren i emnet. I mappen inngår elementer som teller med forskjellig andel.
Prosjekt 1, første underveisinnlevering 19/9, medstudentvurdering innen 26/9
Leveranser: gruppelevering av kode og dokumentasjon på github.ntnu.no, prototyp installert på virtuell maskin, timeliste levert i Blackboard, levering av prosjekt og deltagelse i medstudentvurdering i FeedbackFruits. Innleveringen skal være en fungerende prototyp som funksjonelt innfri kravene som er listet for delinnleveringen.
Godkjent innlevering og deltagelse i medstudentvurdering teller 10% av mappen
Prosjekt 2, første underveisinnlevering 10/10, medstudentvurdering innen 17/10
Leveranser: gruppelevering av kode og dokumentasjon på github.ntnu.no, prototyp installert på virtuell maskin, timeliste levert i Blackboard, levering av prosjekt og deltagelse i medstudentvurdering i FeedbackFruits. Innleveringen skal være en foreløpig prototyp som funksjonelt innfri kravene som er listet for delinnleveringen.
Godkjent innlevering og deltagelse i medstudentvurdering teller 10% av mappen.
Prosjekt 2, andre underveisinnlevering 10/10, medstudentvurdering innen 17/10
Leveranser: gruppelevering av kode og dokumentasjon på github.ntnu.no, prototyp installert på virtuell maskin, timeliste levert i Blackboard, levering av prosjekt og deltagelse i medstudentvurdering i FeedbackFruits. Innleveringen skal være en foreløpig prototyp som funksjonelt innfri kravene som er listet for delinnleveringen.
Godkjent innlevering og deltagelse i medstudentvurdering teller 10% av mappen.
Prosjekt 2, tredje underveisinnlevering 31/10, medstudentvurering innen 7/11
Leveranser: gruppelevering av kode og dokumentasjon på github.ntnu.no, prototyp installert på virtuell maskin, timeliste levert i Blackboard, levering av prosjekt og deltagelse i medstudentvurdering i FeedbackFruits. Innleveringen skal være en foreløpig prototyp som funksjonelt innfri kravene som er listet for delinnleveringen.
Godkjent innlevering og deltagelse i medstudentvurdering teller 10% av mappe.
Prosjekt 2, tredje underveisinnlevering 14/11, medstudentvurdering innen 19/11
Leveranser: gruppelevering av kode og dokumentasjon på github.ntnu.no, prototyp installert på virtuell maskin, timeliste levert i Blackboard, levering av prosjekt og deltagelse i medstudentvurdering i FeedbackFruits. Innleveringen skal være en fullt ut fungerende prototyp som funksjonelt innfri kravene som er listet for delinnleveringen.
Godkjent innlevering og deltagelse i medstudentvurdering teller 10% av mappe.
Prosjekt 1 og 2, endelig innlevering 21/11
Leveranser: gruppelevering av kode og dokumentasjon på github.ntnu.no, prototyp installert på virtuell maskin, individuell timeliste og beskrivelse levert i Blackboard, levering av prosjekt og deltagelse i medstudentvurdering i FeedbackFruits. Innleveringen skal være fullt ut fungerende prototyper av prosejkt 1 og prosjekt 2 som funksjonelt innfri kravene som er listet for delinnleveringen.
Kvalitativ vurdering av prosjektet teller 50% av karakteren.
Veiledning på sal tilgjengelig 3 dager i uka. Studentene kan bytte gruppe mellom prosjekt 1 og 2. Vurdering gjøres individuelt basert på evaluering av gruppene de har jobbet med.
Anbefalte forkunnskaper
Det forutsettes gode ferdigheter i programmering og bruk av utvikling- og samarbeidsverktøy, noe kunnskap om webteknologier, databaser, brukergrensesnitt og metoder og prosesser i programvareutvikling.
Kursmateriell
Studentene skal i stor grad selv finne frem til og benytte seg av dokumentasjon og tutorials. Liste med relevante ressurser publiseres på emnesidene.
Fagområder
- Datateknikk og informasjonsvitenskap
- Informasjonssystemer
- Datateknikk
- Informasjonsteknologi
- Informatikk
- Informasjonsteknologi og informatikk