Emne - Barn og foreldre i et hverdagslivperspektiv - ISA3500
ISA3500 - Barn og foreldre i et hverdagslivperspektiv
Om emnet
Nytt fra studieåret 2020/2021
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Hjelpemidler | Delkarakter |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 1 uker |
Faglig innhold
Emnet gir inngående kunnskap om hvordan et hverdagslivsperspektiv på barn og foreldre (familier) i sammensatte og komplekse livssituasjoner kan gi inntak til en dypere forståelse av den enkelte familiens situasjon enten familier har barn funksjonshemming, familier med rus-, psykiatri-, og barnevernsproblemtikk osv-. Det overordnede fokus i emnet er betydningen av det som foregår i hverdagen og ulike perspektiver på hverdag. Det er i hverdagen mennesker lever sine liv. Det vil legges vekt på hvordan det vanemessige og tatt for gitte i hverdagslivet kan forstås som den mest essensielle rammen for vår integritet, som igjen har vesentlig betydning i møte med hjelpeapparatet.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har:
- Inngående og avansert kunnskap om sentrale teorier om hverdagslivet og det hverdagslige
- fordypet kunnskap om teorier om familier med sammensatte og komplekse livssituasjoner
- inngående kunnskap om ontologi og menneskesyn
- fordypet kunnskap om hermeneutikk som tolkning og forståelse
- Inngående kunnskap om foreldreskap og klasse
- Fordypet kunnskap om kompleksitet
- Utvidet kunnskapskritisk kompetanse
Ferdigheter
Studenten kan:
- reflektere over ulike sider ved hverdagen og dets betydning
- Kan identifisere «det tatt for gitte»
- kan analysere teorier, metoder og fortolkninger knyttet til foreldre og barn i komplekse livssituasjoner
- Kan argumentere selvstendig, saklig og systematisk om temaer som behandles i emnet
Kompetanse
Studenten kan:
-Kan forholde seg til, og anvende hverdagslivskunnskap kritisk og konstruktivt
-Kan reflektere over og forstå det enkelte barn og foreldres livssituasjoner
- Forstå og se sammenheng mellom store og små hendelser, gjøremål og aktiviteter i hverdagen
- Forstå betydningen av det vanemessige
- Forstå hvordan hverdagen kan utspille seg på ulike måter
- Etisk bevissthet i forhold til barn og foreldres livssituasjon
Læringsformer og aktiviteter
Emnet består av forelesninger, ulike former for gruppearbeid, selvstudier og muntlige presentasjoner i seminar.
Mer om vurdering
Hjemmeeksamen over 1 uke.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Funksjonshemming og samfunn (MFUNKSAM)
Sosialt arbeid (MSARB)
Anbefalte forkunnskaper
Krever opptak på masterstudium i sosialt arbeid og funksjonshemming og samfunn. Studenter med opptak på andre samfunnsvitenskapelige eller helsevitenskapelige masterprogram kan tas opp etter individuell vurdering.
Forkunnskapskrav
Bachelorgrad i samfunnsvitenskapelige - eller helsefaglige emner.
Kursmateriell
Publiserers i Blackboard ved oppstart av emnet.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
MBV3000 | 7.5 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2020
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Sosialfag
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurderings-form Vekting Hjelpemidler Dato Tid Digital eksamen Rom *
-
Høst
ORD
Hjemme-eksamen
100/100
Utlevering 07.12.2020
Innlevering 14.12.2020
Utlevering 10:00
Innlevering 12:00
INSPERA -
Rom Bygning Antall kandidater -
Vår
ORD
Hjemme-eksamen
100/100
Utlevering 03.06.2021
Innlevering 10.06.2021
Utlevering 10:00
Innlevering 12:00
INSPERA -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"