Emne - IKT i læring 2 - IFUD1052
IFUD1052 - IKT i læring 2
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Mappevurdering
Karakter: Bestått/Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Innlevering av video | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet handler om bruk av IKT i læringsaktiviteter. Siktemålet er å gjøre lærere i stand til konkret å ta i bruk IKT-verktøy i egen undervisning. Temaene i emnet er: Læringsteorier. Bruk av åpent innhold. Formativ vurdering med digitale tester. Pedagogisk bruk av video. Bruk av Web 2.0-verktøy for å fornye egen undervisning. Alle disse temaene settes inn i en pedagogisk kontekst med grunnleggende pedagogiske teorier som basis.
Læringsutbytte
Kandidaten har oppnådd følgende læringsutbytter på nivået KUNNSKAPER:
Reflektere over hvordan IKT kan brukes i egne fag.
Reflektere over hvordan digitale tester kan effektivisere lærerens arbeidstid og kan brukes som et differensierende verktøy.
Forklare hvordan IKT kan brukes effektivt til formativ vurdering.
Forklare hvordan IKT kan brukes effektivt til kontinuerlig veiledning og tilbakemelding (individuelt og kollektivt).
Kunnskap om aktuelle publiseringskanaler på nett (video, tekst, lyd, bilder, ¿).
Kandidaten har oppnådd følgende læringsutbytter på nivået FERDIGHETER:
Produsere videoer til bruk i en pedagogisk kontekst.
Gjenfinne og gjenbruke åpne digitale læringsressurser (OER) som andre har delt.
Gjøre bruk av synkrone/asynkrone samarbeidsverktøy av typen samskriving, webkonferanse, diskusjonsforum, delingsarenaer og sosiale medier.
Gjøre bruk av selvorganiserende tjenester (studenter/elever organiserer læring på eget initiativ).
Reflektere om egen undervisningspraksis.
Kan lage gode digitale tester til formativ bruk.
Kandidaten har oppnådd følgende læringsutbytter på nivået GENERELL KOMPETANSE:
Kunne evaluere kvaliteten av egen bruk av IKT i et undervisningsopplegg.
Er bevisst på hvordan innføring av IKT og ny teknologi kan føre til endringer for læring, vurdering og undervisningspraksis
Kan sette teknologi og IKT inn i en pedagogisk og didaktisk sammenheng og knytte IKT-bruken opp til anerkjente teorier og modeller.
Læringsformer og aktiviteter
Nettstudium. Studentene arbeider seg gjennom videoer og tekster. Studentene skal skrive kommentarer til medstudenter, delta i diskusjonsforum, svare på flervalgsprøver (quiz), produsere videoer m.m.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav - innleveringer
Mer om vurdering
Utsatt eksamen: Neste gang emnet gjennomføres.
Ved søknader om godskrivning, godkjenning og innpassing av emner fra tidligere årskull eller andre institusjoners tilsvarende utdanninger, vil hver søknad behandles individuelt og søker må kunne medregne studiepoengreduksjon ved overlappende emner.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Internt utdanningstilbud (ITÅPNEUT)
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Forkunnskapskrav
Det kreves ingen forkunnskaper utover opptakskrav til studieprogrammet
Kursmateriell
Digitalt lærestoff i form av tekst, video, interaktivt innhold og web-artikler.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
LN504D | 2.0 | ||
IFUD1044 | 5.0 |
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
5.0 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2018
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2019
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Informatikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Mappevurdering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Innlevering av video 100/100
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Innlevering av video 100/100
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"