Svend Andreas Horgen
Om
Bistilling NTNU
Har mye erfaring innen e-læring. Var studieleder (7 år) for et nettbasert bachelorstudium i Informatikk og EVU betalfag. Har ledet tre FoU-prosjekter støttet av Norgesuniversitetet: Pedagogisk bruk av digitale tester (2007), personlig læringsnettverk (2012-2013) og MOOC (2014-2015). Mye brukt foredragsholder.
Har utviklet (sammen med kollega Geir Marigu) og underviser MOOC-en "IKT i læring" (15 studiepoeng) som er ultrafleksibel. Per juni 2018 har den 2.600 registrerte deltakere i Canvas-rommet. Har tidligere undervist i programmering, opsys, sosiale medier, webprogrammering og webutvikling for både campus og nettstudenter.
Skrevet lærebok på Gyldendal, "Webprogrammering i PHP".
Bor i Skien og jobber på distanse (har bi-stilling ved NTNU). Hovedstilling ved Universitetet i Sørøst-Norge (e-læring i organisasjonen)
Publikasjoner
2015
-
Hjeltnes, Thorleif;
Horgen, Svend Andreas.
(2015)
MOOC for ICT in teacher training - reflections about people, process and tools.
INTED2015 Proceedings.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Horgen, Svend Andreas.
(2015)
Hvordan utvikle en god MOOC del 2.
Synkron : Magasin for innovativ utdanning.
volum 2015 (1).
Faglig artikkel
-
Horgen, Svend Andreas.
(2015)
Hvordan utvikle en god MOOC del 3.
Synkron : Magasin for innovativ utdanning.
volum 2015 (2).
Faglig artikkel
-
Krogstie, Birgit Rognebakke;
Horgen, Svend Andreas;
Hjeltnes, Thorleif.
(2015)
Criteria for Peer Feedback Comments in a MOOC.
NOKOBIT: Norsk konferanse for organisasjoners bruk av informasjonsteknologi.
Vitenskapelig artikkel
2014
-
Hjeltnes, Thorleif;
Horgen, Svend Andreas;
Hjeltnes, Tor Atle.
(2014)
Using the concurrent e-learning design method in a distributed mode for developing courses in teacher training and entrepreneurship.
ICERI2014 Proceedings. 7th International Conference of Education, Research and Innovation. November 17th-19th, 2014 — Seville, Spain.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Horgen, Svend Andreas.
(2014)
Hvordan utvikle en god MOOC.
Synkron : Magasin for innovativ utdanning.
Faglig artikkel
-
Horgen, Svend Andreas;
Olsen, Thor O..
(2014)
Effects of Social Media on Building and Using Personal Learning Networks.
INTED2014 Proceedings.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Horgen, Svend Andreas;
Olsen, Thor O..
(2014)
Instruction Influence on Social Media Use.
EDULEARN14 Proceedings 6th International Conference on Education and New Learning Technologies July 7th-9th, 2014 — Barcelona, Spain.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2013
-
Olsen, Thor O.;
Horgen, Svend Andreas.
(2013)
Social Media in Blended Learning.
INTED 2013 Conference Proceedings.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2012
-
Horgen, Svend Andreas;
Olsen, Thor O..
(2012)
A Dual Approach to Teaching Business Applications of Social Media.
INTED2012 Proceedings 6th International Technology, Education and Development Conference.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Olsen, Thor O.;
Horgen, Svend Andreas.
(2012)
Business and Social Media: Structure and Effects of a Web 2.0 Based Course.
EDULEARN12 Proceedings.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2011
-
Horgen, Svend Andreas.
(2011)
Webinar åpner for nye muligheter innen undervisning.
Synkron : Magasin for innovativ utdanning.
Faglig artikkel
2010
-
Horgen, Svend Andreas;
Klefstad, Bjørn;
Maribu, Geir;
Hjeltnes, Thorleif.
(2010)
Learning Outcomes and a Taxonomy as a Starting Point for creating digital Multiple-choice Tests.
Seminar.net - Media, technology and lifelong learning.
volum 6 (3).
Vitenskapelig artikkel
2009
-
Horgen, Svend Andreas.
(2009)
Bruk av digitale tester i vurdering.
Lektorbladet.
volum 4 (04.sep).
Faglig artikkel
-
Horgen, Svend Andreas;
Nordseth, Hugo.
(2009)
Hvordan lykkes med wiki som pedagogisk verktøy?.
Læringsmiljø på nett: erfaringer fra forsøk og prosjekt.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2007
-
Horgen, Svend Andreas.
(2007)
Moodle. Erfaringer fra et alternativt LMS-system.
Høgskolens skriftserie.
Annet
-
Horgen, Svend Andreas.
(2007)
Pedagogical use of multiple choice tests - students create their own tests.
Proceedings of IEEII, A conference on the state of informatics education in Europe.
Annet
2004
-
Horgen, Svend Andreas.
(2004)
Webprogrammering i PHP.
Gyldendal Akademisk. 2004. ISBN 8205345783.
Lærebok
Tidsskriftspublikasjoner
-
Horgen, Svend Andreas.
(2015)
Hvordan utvikle en god MOOC del 2.
Synkron : Magasin for innovativ utdanning.
volum 2015 (1).
Faglig artikkel
-
Horgen, Svend Andreas.
(2015)
Hvordan utvikle en god MOOC del 3.
Synkron : Magasin for innovativ utdanning.
volum 2015 (2).
Faglig artikkel
-
Krogstie, Birgit Rognebakke;
Horgen, Svend Andreas;
Hjeltnes, Thorleif.
(2015)
Criteria for Peer Feedback Comments in a MOOC.
NOKOBIT: Norsk konferanse for organisasjoners bruk av informasjonsteknologi.
Vitenskapelig artikkel
-
Horgen, Svend Andreas.
(2014)
Hvordan utvikle en god MOOC.
Synkron : Magasin for innovativ utdanning.
Faglig artikkel
-
Horgen, Svend Andreas.
(2011)
Webinar åpner for nye muligheter innen undervisning.
Synkron : Magasin for innovativ utdanning.
Faglig artikkel
-
Horgen, Svend Andreas;
Klefstad, Bjørn;
Maribu, Geir;
Hjeltnes, Thorleif.
(2010)
Learning Outcomes and a Taxonomy as a Starting Point for creating digital Multiple-choice Tests.
Seminar.net - Media, technology and lifelong learning.
volum 6 (3).
Vitenskapelig artikkel
-
Horgen, Svend Andreas.
(2009)
Bruk av digitale tester i vurdering.
Lektorbladet.
volum 4 (04.sep).
Faglig artikkel
Bøker
-
Horgen, Svend Andreas.
(2004)
Webprogrammering i PHP.
Gyldendal Akademisk. 2004. ISBN 8205345783.
Lærebok
Del av bok/rapport
-
Hjeltnes, Thorleif;
Horgen, Svend Andreas.
(2015)
MOOC for ICT in teacher training - reflections about people, process and tools.
INTED2015 Proceedings.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hjeltnes, Thorleif;
Horgen, Svend Andreas;
Hjeltnes, Tor Atle.
(2014)
Using the concurrent e-learning design method in a distributed mode for developing courses in teacher training and entrepreneurship.
ICERI2014 Proceedings. 7th International Conference of Education, Research and Innovation. November 17th-19th, 2014 — Seville, Spain.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Horgen, Svend Andreas;
Olsen, Thor O..
(2014)
Effects of Social Media on Building and Using Personal Learning Networks.
INTED2014 Proceedings.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Horgen, Svend Andreas;
Olsen, Thor O..
(2014)
Instruction Influence on Social Media Use.
EDULEARN14 Proceedings 6th International Conference on Education and New Learning Technologies July 7th-9th, 2014 — Barcelona, Spain.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Olsen, Thor O.;
Horgen, Svend Andreas.
(2013)
Social Media in Blended Learning.
INTED 2013 Conference Proceedings.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Horgen, Svend Andreas;
Olsen, Thor O..
(2012)
A Dual Approach to Teaching Business Applications of Social Media.
INTED2012 Proceedings 6th International Technology, Education and Development Conference.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Olsen, Thor O.;
Horgen, Svend Andreas.
(2012)
Business and Social Media: Structure and Effects of a Web 2.0 Based Course.
EDULEARN12 Proceedings.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Horgen, Svend Andreas;
Nordseth, Hugo.
(2009)
Hvordan lykkes med wiki som pedagogisk verktøy?.
Læringsmiljø på nett: erfaringer fra forsøk og prosjekt.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Horgen, Svend Andreas.
(2007)
Moodle. Erfaringer fra et alternativt LMS-system.
Høgskolens skriftserie.
Annet
-
Horgen, Svend Andreas.
(2007)
Pedagogical use of multiple choice tests - students create their own tests.
Proceedings of IEEII, A conference on the state of informatics education in Europe.
Annet
Undervisning
Emner
Formidling
2015
-
Faglig foredragHorgen, Svend Andreas. (2015) Hvordan aktivisere og motivere med itslearning og hvordan holde gode forelesninger. Høgskoleped-dag ved Politihøgskolen i Oslo . Politihøgskolen; Oslo. 2015-03-12 - 2015-03-12.
-
Faglig foredragHorgen, Svend Andreas. (2015) Hvordan motivere og aktivisere med IKT, og bruk av video. Fagdag om bruk av IKT i læring ved Høgskolen i Hedmark . Høgskolen i Hedmark; Hamar. 2015-09-30 - 2015-09-30.
2014
-
Faglig foredragHorgen, Svend Andreas. (2014) Mot en modell for MOOC-utvikling: Vi har ikke svarene, men spørsmålene. MOOC for arbeidslivet . Høgskolen i Lillehammer; Oslo. 2014-05-26 - 2014-05-26.
2012
-
Populærvitenskapelig foredragHorgen, Svend Andreas. (2012) Hvorfor Personlige læringsnettverk (PLN)?. Norgesuniversitetets høstkonferanse 2012 . Norgesuniversitetet; Tromsø. 2012-09-17 - 2012-09-17.
-
Populærvitenskapelig foredragHorgen, Svend Andreas. (2012) Læring i skyene. NVU-konferansen 2012 . Universitetet i Agder; Grimstad. 2012-04-17 - 2012-04-17.
-
Populærvitenskapelig foredragHorgen, Svend Andreas. (2012) Nettbasert læring og itslearning. itslearning-konferansen 2012 . itslearning; Bergen. 2012-04-24 - 2012-04-24.
2005
-
Vitenskapelig foredragHorgen, Svend Andreas; Larsen, Jarle; Hjertø, Greta. (2005) Improving the Quality of Online Tests and Assessments. Online Educa 2005 ; Berlin. 2005-01-12 - 2005-02-12.
2003
-
Vitenskapelig foredragHorgen, Svend Andreas. (2003) Towards Model Based Management of a Networked University. International Conference on Network Universities and E-learning, MENU project ; Valencia. 2003-05-08 - 2003-05-09.