Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Svend Andreas Horgen

Svend Andreas Horgen

Førstelektor
Institutt for datateknologi og informatikk

svend.a.horgen@ntnu.no
73559269
Om Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Bistilling NTNU

Har mye erfaring innen e-læring. Var studieleder (7 år) for et nettbasert bachelorstudium i Informatikk og EVU betalfag. Har ledet tre FoU-prosjekter støttet av Norgesuniversitetet: Pedagogisk bruk av digitale tester (2007), personlig læringsnettverk (2012-2013) og MOOC (2014-2015). Mye brukt foredragsholder.

Har utviklet (sammen med kollega Geir Marigu) og underviser MOOC-en "IKT i læring" (15 studiepoeng) som er ultrafleksibel. Per juni 2018 har den 2.600 registrerte deltakere i Canvas-rommet. Har tidligere undervist i programmering, opsys, sosiale medier, webprogrammering og webutvikling for både campus og nettstudenter. 

Skrevet lærebok på Gyldendal, "Webprogrammering i PHP". 

Bor i Skien og jobber på distanse (har bi-stilling ved NTNU). Hovedstilling ved Universitetet i Sørøst-Norge (e-læring i organisasjonen)

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2015

  • Krogstie, Birgit Rognebakke; Horgen, Svend Andreas; Hjeltnes, Thorleif. (2015) Criteria for Peer Feedback Comments in a MOOC. NOKOBIT: Norsk konferanse for organisasjoners bruk av informasjonsteknologi
    Vitenskapelig artikkel
  • Horgen, Svend Andreas. (2015) Hvordan utvikle en god MOOC del 2. Synkron : Magasin for innovativ utdanning
    Fagartikkel
  • Horgen, Svend Andreas. (2015) Hvordan utvikle en god MOOC del 3. Synkron : Magasin for innovativ utdanning
    Fagartikkel
  • Hjeltnes, Thorleif; Horgen, Svend Andreas. (2015) MOOC for ICT in teacher training - reflections about people, process and tools. International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2014

  • Horgen, Svend Andreas; Olsen, Thor O.. (2014) Effects of Social Media on Building and Using Personal Learning Networks. International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Horgen, Svend Andreas; Olsen, Thor O.. (2014) Instruction Influence on Social Media Use. International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Horgen, Svend Andreas. (2014) Hvordan utvikle en god MOOC. Synkron : Magasin for innovativ utdanning
    Fagartikkel
  • Hjeltnes, Thorleif; Horgen, Svend Andreas; Hjeltnes, Tor Atle. (2014) Using the concurrent e-learning design method in a distributed mode for developing courses in teacher training and entrepreneurship. International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2013

  • Olsen, Thor O.; Horgen, Svend Andreas. (2013) Social Media in Blended Learning. International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2012

  • Horgen, Svend Andreas; Olsen, Thor O.. (2012) A Dual Approach to Teaching Business Applications of Social Media. International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Olsen, Thor O.; Horgen, Svend Andreas. (2012) Business and Social Media: Structure and Effects of a Web 2.0 Based Course. International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2011

  • Horgen, Svend Andreas. (2011) Webinar åpner for nye muligheter innen undervisning. Synkron : Magasin for innovativ utdanning
    Fagartikkel

2010

  • Horgen, Svend Andreas; Klefstad, Bjørn; Maribu, Geir; Hjeltnes, Thorleif. (2010) Learning Outcomes and a Taxonomy as a Starting Point for creating digital Multiple-choice Tests. Seminar.net - Media, technology and lifelong learning
    Vitenskapelig artikkel

2009

  • Horgen, Svend Andreas; Nordseth, Hugo. (2009) Hvordan lykkes med wiki som pedagogisk verktøy?. Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Horgen, Svend Andreas. (2009) Bruk av digitale tester i vurdering. Lektorbladet
    Fagartikkel

2007

  • Horgen, Svend Andreas. (2007) Moodle. Erfaringer fra et alternativt LMS-system. Høgskulen på Vestlandet
    Annet
  • Horgen, Svend Andreas. (2007) Pedagogical use of multiple choice tests - students create their own tests.
    Annet

2004

  • Horgen, Svend Andreas. (2004) Webprogrammering i PHP. Gyldendal Akademisk Gyldendal Akademisk
    Lærebok

Tidsskriftspublikasjoner

  • Krogstie, Birgit Rognebakke; Horgen, Svend Andreas; Hjeltnes, Thorleif. (2015) Criteria for Peer Feedback Comments in a MOOC. NOKOBIT: Norsk konferanse for organisasjoners bruk av informasjonsteknologi
    Vitenskapelig artikkel
  • Horgen, Svend Andreas. (2015) Hvordan utvikle en god MOOC del 2. Synkron : Magasin for innovativ utdanning
    Fagartikkel
  • Horgen, Svend Andreas. (2015) Hvordan utvikle en god MOOC del 3. Synkron : Magasin for innovativ utdanning
    Fagartikkel
  • Horgen, Svend Andreas. (2014) Hvordan utvikle en god MOOC. Synkron : Magasin for innovativ utdanning
    Fagartikkel
  • Horgen, Svend Andreas. (2011) Webinar åpner for nye muligheter innen undervisning. Synkron : Magasin for innovativ utdanning
    Fagartikkel
  • Horgen, Svend Andreas; Klefstad, Bjørn; Maribu, Geir; Hjeltnes, Thorleif. (2010) Learning Outcomes and a Taxonomy as a Starting Point for creating digital Multiple-choice Tests. Seminar.net - Media, technology and lifelong learning
    Vitenskapelig artikkel
  • Horgen, Svend Andreas. (2009) Bruk av digitale tester i vurdering. Lektorbladet
    Fagartikkel

Bøker

  • Horgen, Svend Andreas. (2004) Webprogrammering i PHP. Gyldendal Akademisk Gyldendal Akademisk
    Lærebok

Del av bok/rapport

  • Hjeltnes, Thorleif; Horgen, Svend Andreas. (2015) MOOC for ICT in teacher training - reflections about people, process and tools. International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Horgen, Svend Andreas; Olsen, Thor O.. (2014) Effects of Social Media on Building and Using Personal Learning Networks. International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Horgen, Svend Andreas; Olsen, Thor O.. (2014) Instruction Influence on Social Media Use. International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Hjeltnes, Thorleif; Horgen, Svend Andreas; Hjeltnes, Tor Atle. (2014) Using the concurrent e-learning design method in a distributed mode for developing courses in teacher training and entrepreneurship. International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Olsen, Thor O.; Horgen, Svend Andreas. (2013) Social Media in Blended Learning. International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Horgen, Svend Andreas; Olsen, Thor O.. (2012) A Dual Approach to Teaching Business Applications of Social Media. International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Olsen, Thor O.; Horgen, Svend Andreas. (2012) Business and Social Media: Structure and Effects of a Web 2.0 Based Course. International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Horgen, Svend Andreas; Nordseth, Hugo. (2009) Hvordan lykkes med wiki som pedagogisk verktøy?. Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Horgen, Svend Andreas. (2007) Moodle. Erfaringer fra et alternativt LMS-system. Høgskulen på Vestlandet
    Annet
  • Horgen, Svend Andreas. (2007) Pedagogical use of multiple choice tests - students create their own tests.
    Annet

Undervisning

Emner

  • IFUD1053 - IKT i læring 3
  • IFUD1052 - IKT i læring 2
  • IFUD1051 - IKT i læring 1

Formidling

2015

  • Faglig foredrag
    Horgen, Svend Andreas. (2015) Hvordan motivere og aktivisere med IKT, og bruk av video. Høgskolen i Hedmark Fagdag om bruk av IKT i læring ved Høgskolen i Hedmark , Hamar 2015-09-30 - 2015-09-30
  • Faglig foredrag
    Horgen, Svend Andreas. (2015) Hvordan aktivisere og motivere med itslearning og hvordan holde gode forelesninger. Politihøgskolen Høgskoleped-dag ved Politihøgskolen i Oslo , Oslo 2015-03-12 - 2015-03-12

2014

  • Faglig foredrag
    Horgen, Svend Andreas. (2014) Mot en modell for MOOC-utvikling: Vi har ikke svarene, men spørsmålene. Høgskolen i Lillehammer MOOC for arbeidslivet , Oslo 2014-05-26 - 2014-05-26

2012

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Horgen, Svend Andreas. (2012) Nettbasert læring og itslearning. itslearning itslearning-konferansen 2012 , Bergen 2012-04-24 - 2012-04-24
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Horgen, Svend Andreas. (2012) Læring i skyene. Universitetet i Agder NVU-konferansen 2012 , Grimstad 2012-04-17 - 2012-04-17
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Horgen, Svend Andreas. (2012) Hvorfor Personlige læringsnettverk (PLN)?. Norgesuniversitetet Norgesuniversitetets høstkonferanse 2012 , Tromsø 2012-09-17 - 2012-09-17

2005

  • Vitenskapelig foredrag
    Horgen, Svend Andreas; Larsen, Jarle; Hjertø, Greta. (2005) Improving the Quality of Online Tests and Assessments. Online Educa 2005 , Berlin 2005-01-12 - 2005-02-12

2003

  • Vitenskapelig foredrag
    Horgen, Svend Andreas. (2003) Towards Model Based Management of a Networked University. International Conference on Network Universities and E-learning, MENU project , Valencia 2003-05-08 - 2003-05-09
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn