course-details-portlet

IELS3001

Ingeniørprosjekt IV

Nytt fra studieåret 2025/2026

Studiepoeng 7,5
Nivå Tredjeårsemner, nivå III
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Mappe/sammensatt vurdering

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet har som mål å gi studentene praktisk erfaring med å designe, implementere og dokumentere et dedikert elektronisk system ved hjelp av problembasert læring (PBL). Dette inkluderer fokus på studentdrevet læring, tverrfaglig samarbeid og en iterativ tilnærming til problemløsning. Studentene skal bruke og videreutvikle kunnskaper og ferdigheter fra tidligere og/eller parallelle emner for å gjennomføre et helhetlig prosjekt fra idé til avansert prototyp.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studentene skal:

  • Ha bred kunnskap om metoder og prosesser for utvikling av elektroniske systemer, inkludert prinsipper for design, implementering og testing.
  • Forstå teorier og problemstillinger relatert til utvikling av komplekse teknologiske systemer, og kunne sette disse i en samfunnsmessig og etisk kontekst.
  • Ha forståelse for og kunne anvende PBL-metodikk som en tilnærming til problemløsning, prosjektorganisering og teamarbeid

Ferdigheter

Studentene skal kunne:

  • Anvende relevante verktøy, teknikker og metoder for å utvikle funksjonelle elektroniske systemer.
  • Identifisere og analysere problemstillinger, utvikle spesifikasjoner og implementere løsninger basert på krav og begrensninger.
  • Planlegge og gjennomføre et prosjekt ved hjelp av iterative prosesser og kontinuerlig forbedring.
  • Utføre tester og evalueringer som sikrer at utviklede systemer oppfyller kravene til funksjonalitet og ytelse.
  • Dokumentere og formidle prosjektarbeid og resultater i tekniske rapporter og videopresentasjoner på en strukturert og profesjonell måte.

Generell kompetanse

Studentene skal:

  • Kunne samarbeide effektivt i tverrfaglige team med klart definerte roller og ansvar.
  • Reflektere over og evaluere egne og andres bidrag i prosjektarbeid, samt bruke tilbakemeldinger til kontinuerlig læring og forbedring.
  • Forstå og forholde seg til etiske, miljømessige og samfunnsmessige implikasjoner av teknologiske løsninger.
  • Planlegge og gjennomføre arbeid som krever både selvstendighet og samarbeid innenfor gitte tids- og ressursrammer.

Læringsformer og aktiviteter

Prosjektarbeid i grupper. Dialogbaserte læringsformer.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatorisk oppmøte

Mer om vurdering

Vurdering i emnet er basert på mappeinnlevering som består av prosjektrapport (60 %), videopresentasjon (20 %) og prosessrapport (20 %). Alle deler av mappen må være levert for å få karakter i emnet.

Det er obligatorisk oppmøte i emnet.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Elektronisk systemingeniør - Ingeniørfag (BIELSYS)

Kursmateriell

Oppgis ved semesterstart.

Fagområder

  • Datateknikk og informasjonsvitenskap
  • Elektronikk
  • Teknologiske fag

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for elektroniske systemer

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Mappe/sammensatt vurdering
Vekting 100/100 Dato Innlevering 03.12.2025 Tid Innlevering 23:59