course-details-portlet

IDATT2505

Extended Reality (XR)

Velg studieår
Studiepoeng 7,5
Nivå Videregående emner, nivå II
Undervisningsstart Høst 2024
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Engelsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Mappe/sammensatt vurdering

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet har fokus på bruk av høyerenivå grafikk-API’er (spillmotorer) for produktiv utvikling av utvidet virkelighet (VR, AR, XR), visualisering og spill.

Kurset starter med en kort introduksjon til OpenGL for å forstå basisen i lavnivå grafikk-programmering.

Høyerenivå API. Transformasjoner, projeksjoner, belysning, animering, flateegenskaper og teksturer.

Studentene må gjennomføre en større øving/miniprosjekt, gjerne videreført i emnet Fordypningsprosjekt (IDATT2501).

Læringsutbytte

Kunnskap: Kandidaten kan

  • gjøre rede for geometriske transformasjoner gjennom translering, skalering og rotering og betydningen av rekkefølgen på disse.
  • gjøre rede for ulike typer belysning og materialegenskaper.
  • gjøre rede for hva teksturer er og hvorfor disse brukes.
  • gjøre rede for hvordan kompliserte datamodeller lages vha. eksterne programmer og hvordan dette kan nyttiggjøres i en høyere ordens 3D-API.

Ferdigheter: Kandidaten kan

  • lage 3d-programmer som f.eks. enkle spill.
  • lage 3d-programmer hvor transformasjoner, animasjoner, belysning, materialegenskaper, projeksjoner, interaktivitet og teksturer benyttes.
  • bruke eksterne datamodeller (f.eks. mesh)

Generelle ferdigheter: Kandidaten kan

  • kommuisere med andre fagfolk rundt XR-teknologi
  • utvikle hensiktsmssige XR-løsninger

Læringsformer og aktiviteter

Det utføres ukentlige samlinger i starten av emnet, hvor det gis øvinger og disse vises. Faget krever stor selvstendighet av studenten og gir stor valgfrihet så lenge øvingene blir løst.

Til slutt utføres en større selvstendig øving/miniprosjekt, som gjerne videreføres i Fordypningsprosjekt. Det er studentenes ansvar å be om veiledningsmøter. Denne øvingen gjennomføres i grupper på 1-3 personer, vanligvis 2 eller 3.

Mer om vurdering

Mappen består av programmeringsøvinger som godkjennes underveis. Alle må bestås for å få BESTÅTT på mappen.

Ved frivillig gjentak, stryk eller gyldig fravær, må hele mappen tas på nytt i semester med undervisning.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Data - Ingeniørfag (BIDATA)

Kursmateriell

Hovedsaklig nettressurser, hvor studenten selv må finne fram til ønsket stoff basert på valgte programmerings-APIer.

Fagområder

  • Datateknikk og informasjonsvitenskap

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for datateknologi og informatikk

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Høst 2024

Mappe/sammensatt vurdering
Vekting 100/100 Dato Innlevering 06.01.2025 Tid Innlevering 12:00