Emne - Fordypning utviklingshemning, kognitiv svikt og vernepleieren som rettsanvender - HVER3006
HVER3006 - Fordypning utviklingshemning, kognitiv svikt og vernepleieren som rettsanvender
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 6 timer |
Faglig innhold
Første del av emnet omhandler fordypning; utviklingshemning og kognitiv svikt. Emnet vektlegges med utgangspunkt i en bred og fordypet tilnærming til utviklingshemning og kognitiv svikt. Herunder kunnskap om: utviklingshemning og kognitiv svikt, levekår og livskvalitet i et livsløpsperspektiv. Utviklingshemning og kognitiv svikt, spesielle utfordringer i et livsløpsperspektiv og sårbarhet og sårbarhetsfaktorer i et relasjonelt perspektiv. Utviklingshemning og kognitiv svikt- helsefremmende og forebyggende arbeid og utviklingshemning og kognitiv svikt- psykiatri og alderspsykiatri.
Andre del av emnet omhandler vernepleieren som rettsanvender. Her behandles juridiske problemstillinger som vernepleieren møter i sin yrkesutøvelse. Forholdet mellom faglig og juridisk skjønn blir særlig sentralt, og det vil bli tatt utgangspunkt i helsetilsynets rapporter, domsavgjørelser og saker som har hatt med medieomtale, for å synliggjøre og problematisere de utfordringer som er gjeldende på helse- og omsorgsrettens område knyttet til rettsanvendelsen. Utgangspunktet for all tjenesteyting er knyttet til kravet til faglig forsvarlighet, og dette kravet på alle nivå i kommunens helse- og omsorgstjeneste, vil særlig bli behandlet i dette emnet. Rettssikkerhet, som pasientenes og brukernes selvbestemmelsesrett, forholdet til pårørende og eksterne samarbeidspartnere er sentralt i emnet. Vurdering av samtykkekompetanse må ses i sammenheng med pasienten og brukerens rettssikkerhet, og regler om bruk av tvang og makt.
Læringsutbytte
Kunnskap
- Bred kunnskap om utviklingshemning og kognitiv svikt i et livsløpsperspektiv, herunder også spesielle utfordringer
- Kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid spesielt rettet mot personer med utviklingshemning og kognitiv svikt
- Kunnskap om sårbarhet og sårbarhetsfaktorer i et relasjonelt perspektiv; individ og omgivelser
Ferdigheter
- Kan anvende kunnskap innen fagområdet helserett, og gjøre kritiske vurderinger knyttet til faglig og juridisk skjønn
- Kunnskap om selvbestemmelse og kan identifisere problemstillinger knyttet til samtykke og samtykkekompetansevurdering
- Kan kartlegge og vurdere faktorer som hemmer eller forsterker sårbarhet hos personer med utviklingshemning og kognitiv svikt
- Kan identifisere sentrale faglige og juridiske problemstillinger, og foretar faglige resonnement i forhold til tjenesteutøvelse i møte med pasienter og brukere
Generell kompetanse
- Innsikt i historikk og nasjonal/internasjonal fagutvikling relatert til levekår og livskvalitet for personer med utviklingshemning og kognitiv svikt Innsikt i faktorer som har betydning for livskvalitet, deltakelse og selvstendighet for personer med utviklingshemning og kognitiv svikt
- Kan kommunisere faglige problemstillinger knyttet til helse- og omsorgsrettslige spørsmål, og se disse i lys av forsvarlighetskravet i yrkesutøvelsen
Læringsformer og aktiviteter
Læringsaktiviteten vil bestå av forelesinger, diskusjoner og oppgaveløsning i timene. Studentene må påregne selvstudier for å tilegne seg pensum.
Mer om vurdering
Utsatt eksamen avvikles for kandidater med gyldig fravær eller resultatet "ikke bestått".
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Vernepleie (HSGVEB)
Anbefalte forkunnskaper
Juridiske forkunnskaper er fordelaktig men ikke et krav.
Forkunnskapskrav
Fullført og bestått alle emnene fra første og andre studieår bachelor i vernepleie ved NTNU i Trondheim: HVER1006, HVER1007, HVER1004, HVER1005, HVER103P, HVER2003, HVER2006, HVER2007, HVER2008, HVER2009 og HVER201P. Emnet har studierettskrav, det betyr at emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelor i vernepleie ved NTNU i Trondheim (HSGVEB).
Kursmateriell
Pensum publiseres i Blackboard ved oppstart av emnet
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
VET2003 | 3.0 | HØST 2020 | |
VET2302 | 7.5 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Helse- og sosialfag
- Vernepleie
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Hjemme-eksamen
100/100
Utlevering
01.12.2022Innlevering
01.12.2022
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater -
Vår
UTS
Hjemme-eksamen
100/100
Utlevering
21.04.2023Innlevering
21.04.2023
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"