course-details-portlet

HIST2001 - Senantikken/tidlig middelalder

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Hjemmeeksamen 100/100 6 timer ALLE

Faglig innhold

Emnet skal utforske sentrale tema i det første millennium e. Kr. i ett eller flere områder av det vestlige Eurasia og Nord-Afrika. De ulike temaene som tilbys kan følge utviklingstrekk over brede kronologiske og geografiske spekter. Dette kan på en side omfatte utvikling, tilpasning og endring av senantikk sivilisasjon i etterfølgerstatene, som Frankerriket, Bysants, og/eller de islamske imperiene. En annen tilnærming vil følge utbredelsen av sivilisasjonsbeltet, som i løpet av denne tidsperioden utvider grensene fra de senantikke imperiene, Sasanideriket i Iran og Romerriket rundt middelhavsområdet, til utposter fra Arktis i nord til Afrika sør for Sahara. De enkelte temaene kan altså variere fra brede oversiktstemaer til regionalt og kronologisk fokuserte studieområder, men vil i de fleste tilfeller dekke utveksling av økonomiske, sosiale, kulturelle og politiske trekk mellom sentrale og perifere regioner (f.eks. utbredelsen til og utviklingen av ulike statsformer, handelsnettverk, omvendelse til kristendom og islam, vikingenes forhold til omverden). Emnet skal fokusere spesielt på å gi en innføring i teoretiske og metodiske spørsmål knyttet til de temaene som tas opp. Det kan også ta opp aktuelle offentlige debatter som viser til perioden. Temaer som tilbys innenfor emnet vil variere fra studieår til studieår avhengig av hvilke lærerressurser instituttet rår over. De aktuelle temaene vil vanligvis være utformet ut fra de aktuelle faglærernes forskningsinteresser. Informasjon om tema for studieåret finnes under studier på nettsiden til ansvarlig institutt.

Læringsutbytte

En kandidat som har bestått emnet, forventes å ha følgende læringsutbytte fra emnet:

Kunnskaper

Kandidaten forventes å ha

  • oversikt over viktige utviklingstrekk innenfor det/de tema(ene) emnet handler om
  • kjennskap til og forståelse av sentrale kilder, teoretiske tilnærminger, metodologiske problemer, og historiografisk utvikling innen feltet senantikk/tidlig middelalder gjennom studiet av de enkelte temaene

Ferdigheter

kandidaten forventes å kunne

  • resonnere, argumentere og orientere omkring det/de tema(er) som emnet handler om
  • diskutere hvilken plass sentantikken og tidlig middelalder har hatt og bør ha som felt å forske, undervise og debattere offentlig om
  • reflektere skriftlig/muntlig over hvordan ulike kildetyper, teorier og metoder kan brukes til å opparbeide kunnskap på feltet

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger og/eller seminar. Øvingsoppgave og/eller seminarinnlegg.

Obligatoriske aktiviteter

  • Øvingsoppgave

Forkunnskapskrav

Ingen

Kursmateriell

Spesifisert pensumliste for hvert enkelt tema publiseres ved semesterstart, samt annet materiale og informasjon som publiseres i Blackboard.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
HIST2115 7.5 HØST 2018
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2023

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Historie
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for historiske og klassiske studier

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Hjemme-eksamen 100/100 ALLE

Utlevering
15.12.2023

Innlevering
15.12.2023


09:00


15:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår UTS Hjemme-eksamen 100/100 ALLE

Utlevering
07.06.2024

Innlevering
07.06.2024


09:00


15:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU