Emne - Digitalisering i de kommunale helse- og omsorgstjenestene - HELG8001
Digitalisering i de kommunale helse- og omsorgstjenestene
Om
Om emnet
Faglig innhold
Digitalisering av helse- og omsorgstjenestene har hatt helsepolitisk prioritet i flere tiår. I dag inngår digitale løsninger i de fleste arbeidsprosessene tjenestene. Det er ikke lenger spørsmål om tjenestene skal digitaliseres, men hvor fort de skal digitaliseres, og hva som skal digitaliseres når. Det er vel kjent at digitalisering medfører endringer i hvordan tjenestene utøves og organiseres, i hvordan sykdom og helsehjelp blir erfart og i hvordan helsepersonell, pasienter og pårørende kan samhandle. For at mulighetene som følger med digitaliseringen skal kunne brukes til det beste for pasientene, tjenestene og samfunnet, må utvikling, implementering og bruk av dem være fundert i forskningsbasert kunnskap. I dette kurset skal ph.d.-studentene utvikle forståelse for sentrale sider ved forskningen på digitale helse- og omsorgstjenester. Herunder utviklingstrekk i forskningen, ulike forskningstradisjoner, grunnleggende begreper og analytisk tilnærminger.
Læringsutbytte
Kunnskap:
- har inngående forståelse for sammenhengene mellom helsepolitikk, trender i teknologiutviklingen, implementering og bruk av digitale løsninger i tjenestene
- har omfattende kunnskap om de mest sentrale forskningstradisjonenes begreper og analytiske tilnærminger
- vurderer hensiktsmessigheten og anvendelsen av de begrepene og analytiske tilnærmingene i forskning på digitale løsninger for tjenestene
- har inngående forståelse for de metodologiske og kunnskapsteoretiske konsekvensene av at forskningsområdet har tverrfaglige og anvendte siktemål
Ferdigheter:
- formulerer problemstillinger for og planlegger forskning som har relevans for tjenestene
- støtter seg på kunnskap fra de mest sentrale forskningstradisjonenes i faglige og offentlige debatter om utvikling, implementering og bruk av digitale løsninger i tjenestene
- reflekterer over komplekse praktiske spørsmål knyttet til utvikling, implementering og bruk av digitale løsninger i tjenestene
Generell kompetanse:
- reflekterer kritisk over konsekvensene av at samhandling i tjenestene og fagutøvelsen digitaliseres
- identifiserer relevante problemstillinger knyttet til anskaffelser, utvikling, implementering og bruk av digitale løsninger i tjenestene
- kjenner igjen forskningstradisjonenes begreper og analytiske tilnærminger i debatter og praktisk arbeid knyttet til anskaffelser, forskning, implementering og bruk av digitale løsninger i tjenestene
- Vurderer behovet for, ta initiativet til og drive implementeringsarbeid knyttet til bruk av nye digitale løsninger i tjenestene
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen er samlingsbasert og består av en kombinasjon av forelesninger, seminarer og veiledning. Forelesningene tar for seg de store linjene i pensum og gir et overblikk over de sentrale temaene i emnet. Veiledningen gis på studentarbeid som er utført i grupper.
Undervisningsspråk er tilpasset studentgruppen. Emnet undervises hovedsakelig på norsk, men hvis det er internasjonale studenter/engelsktalende studenter i emnet undervises det på engelsk.
Forbehold om minst 5 studenter for at emnet skal tilbys
Obligatoriske aktiviteter
- Nærversplikt - 80 % av tilrettelagt undervisning
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter:
- Nærværsplikt, 80% av tilrettelagt undervisning
- Ressurslitteratur må leses før kurset. Ressurslitteratur og forberedelser til kurset gjøres kjent i god tid før oppstart.
- Obligatoriske aktiviteter er gyldig i 2 semestre
Vurderingsform:
- Eksamen er en individuell, skriftlig innlevering (paper). Oppgaven skal leveres senest 2 uker etter endt kurs, og skal være på 4000 ord. Nærmere informasjon om eksamen gis på kurset.
Kontinuasjon/utsatt eksamen:
- Studenter som får ikke bestått som resultatet på oppgaven må levere forbedret versjon i samme semester.
Anbefalte forkunnskaper
Kursets primære målgruppe er ph.d-kandidater som planlegger eller gjennomfører forskning som omhandler utvikling, implementering eller bruk av digitale helsetjenester i kommunale helse- og omsorgstjenester.
Antallet deltakere er begrenset til 25
Kursmateriell
Informasjon om pensumlitteratur er tilgjengelig i emnets Blackboard-rom ved oppstart i emnet.
Fagområder
- Helsevitenskap
- Bevegelsesvitenskap
- Ergoterapi
- Fysioterapi
- Medisin
- Radiografi
- Sykepleie og jordmor
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Ansvarlig enhet
Eksamen
Eksamen
Ordinær eksamen - Vår 2026
Individuell skriftlig oppgave
Innlevering 28.05.2026 Tid Utlevering 15:00
Innlevering 15:00 Eksamenssystem Inspera Assessment