course-details-portlet

DIFT2010

Digitalt entreprenørskap

Velg studieår
Studiepoeng 7,5
Nivå Videregående emner, nivå II
Undervisningsstart Vår 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Samlet karakter

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet gir studentene kunnskap og ferdigheter i entreprenørskap, og da spesielt med utgangspunkt i digitalt entreprenørskap. Studentene får kunnskap og ferdigheter i tilknytning til faktorer for å lykkes med digitalt entreprenørskap, og utvikling av digitale produkter og tjenester. Hva kjennetegner gode forretningsideer og hvordan foredle disse for å utnytte potensielle markedsmuligheter? Studentene får innblikk i alle fasene knyttet til oppstartsvirksomhet, fra ide og forankring av denne i en forretningsplan til finansiering og kommersialisering med utgangspunkt i metodikken Lean Startup. Studentene får også et innblikk i ledelse i oppstartsvirksomheter. Emnet er lagt opp rundt 6 samlinger i løpet av semesteret med ulike tema og innfallsvinkler som er relevante for å belyse digitalt entreprenørskap.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten skal:

  • kunne redegjøre for digitalt entreprenørskap og andre former for entreprenørskap.
  • kunne redegjøre for rammebetingelser og muligheter som påvirker digitalt entreprenørskap.
  • kunne redegjøre for hva en forretningsidé er og hvordan digitale tjenester og produkter utvikles.
  • kunne beskrive innholdet og hovedelementene i en forretningsplan.
  • kunne redegjøre ulike kilder til oppstartsfinansiering, samt fordeler og ulemper knyttet til disse.
  • kunne redegjøre for ulike ledelsesstrategier i oppstartsbedrifter.

Ferdigheter

Kandidaten skal:

  • kunne identifisere kommersielle behov og utvikle lovende forretningsideer med digitale produkter og tjenester.
  • kunne ta stilling til om en forretningsidé er realiserbar.
  • kunne utarbeide en forretningsplan.
  • kunne presentere forretningsidé og forretningsplan.
  • kunne lede entreprenørskapsprosesser i en oppstartsbedrifter.
  • kunne bruke prinsippene i Lean Startup.

Generell kompetanse

Kandidaten skal:

  • ha forståelse for betydningen digitalt entreprenørskap i en samfunnsmessig og bærekraftig kontekst.

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningsaktivitetene i emnet er en kombinasjon av forelesninger, gjesteforelesninger, obligatoriske gruppeaktiviteter og presentasjoner med ulike tema knyttet til digitalt entreprenørskap.

Mer om vurdering

Vurderingsform: Mappevurderinger gir grunnlag for sluttkarakter i emnet, som vurderes til bestått/ikke bestått. I mappene inngår 6 gruppebaserte oppgaver og 6 individuelle oppgaver. Det gis tilbakemeldinger i løpet av semesteret på innholdet i mappene. Ved frivillig gjentak, ikke-bestått eller gyldig fravær, må begge mappene tas på nytt ved neste gjennomføring av emnet.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Digital forretningsutvikling (ITBAITBEDR)

Forkunnskapskrav

Emnet har studierettskrav og er forbeholdt studenter som er tatt opp til Bachelor i Digital Forretningsutvikling.

Kursmateriell

Utvalgt relevant pensum vil tilgjengeliggjøres for studentene ved semesterstart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
IDRI2003 5 sp Høst 2020
IINI2010 5 sp Høst 2020
IFUD1120 5 sp Høst 2020
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Informatikk

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for datateknologi og informatikk

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Vår 2025

Mappe - Individuell innlevering
Vekting 1/2 Dato Innlevering 09.05.2025 Tid Innlevering 14:00 Eksamenssystem Inspera Assessment
Mappe - Gruppeinnlevering
Vekting 1/2 Dato Innlevering 09.05.2025 Tid Innlevering 14:00 Eksamenssystem Inspera Assessment