Emne - Dans, bevegelse og helse - DANS6035
DANS6035 - Dans, bevegelse og helse
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 |
Faglig innhold
Kurset har en generell inndeling i to deler. I del 1 er fokuset på å gi en innføring i metoder og perspektiv for bevegelsens og dansens betydning for menneskelig helse. Del 2 vil ta for seg ulike metodiske tilnærminger for å jobbe med ulike populasjoner, med en hovedvekt på barn/ungdom og eldre. Emnet har vekt på kommunikasjonen/ interaksjonen/ samspillet mellom terapeut og deltager. Begge delene vil inneholde praktiske øvelser i helsemessige utfordringer og refleksjon rundt det å arbeide med bevegelse og dans. I tillegg vil studentene få en grunnleggende oversikt over danse- og bevegelsesterpatiens historie og metodikk, norsk, nordisk og internasjonalt. Kurset består av to obligatoriske samlinger på 20 timer. Eksamen er en hjemmeeksamen i form av en oppgave utformet slik at ulike læringsmålene er ivaretatt.Studentene skal gjennomføre og bestå en praktisk mappeoppgave før de kan gå opp til eksamen.
Læringsutbytte
Etter fullført kurs kan/skal deltakeren ha fått:Kunnskaper:-Grunnleggende kjennskap til de psykologiske og fysiske utfordringer som kjennetegner et utvalg populasjoner. -Kjenne ulike metoder for å arbeide med bevegelse og dans i et helsemessig, et sosiokulturelt og et community perspektiv.-Kjenne sentrale tilnærminger/metoder innenfor arbeidet med danse- og bevegelsesterapi: Gruppeterapi (Chace-metoden, Living_music/living dance metoden), en-til-en arbeid, kunnskap til noen sentrale metoder for å jobbe med autistiske barn/ungdom, spiseforstyrrelser, PTSD, demens.-Kjenne til ulike undervisnings- og arbeidsmåter innenfor danse- og bevegelsesterapienFerdigheter:-Ferdigheter i å kunne anvende grunnleggende psykologiske og bevegelsesmessige prinsipper i en undervisningssituasjon.-Kunne evaluere egen undervisning.-Kunne planlegge danse- og bevegelses aktiviteter ut i fra en gitt populasjon.-Kunne tilrettelegge for mestring, kreativitet og positive opplevelser. Generell kompetanse: -Kunne jobbe målrettet, selvstendig og sammen med andre.-Kunne reflektere over og samtale om bruk av dans og bevegelse i en helsemessig sammenheng.
Læringsformer og aktiviteter
Samlingsbaserte forelesninger og seminarer på tilsammen 40 timer.
Obligatoriske aktiviteter
- Godkjent oppmøte (80 %)
- Gjennomført og godkjent praktisk prøve
- Refleksjonsnotat
Mer om vurdering
Ved stryk tas hele vurderingen på nytt. Det er ikke påkrevd å ta de obligatoriske aktivitetene på nytt ved nytt forsøk på eksamen.
Spesielle vilkår
Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Krever opptak til studieprogram:
Dans, fjernundervisning (FJDANS)
Anbefalte forkunnskaper
Danseerfaring er en fordel, men ikke et krav. Det sentrale er at de som tar kurset er villig til å prøve ut ulike typer bevegelser, sittende så vel som stående/i rommet.
Forkunnskapskrav
Studiekompetanse eller tilsvarende realkompetansevurdering Dansefaglig bakgrunn er ikke nødvendig, men en interesse for bevegelse og eller erfaring innenfor helsearbeid er en fordel.
Kursmateriell
Opplyses ved kursstart
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2022
Undervisningsspråk: -
Sted: Trondheim
- Dansevitenskap
Ansvarlig enhet
Institutt for musikk
Administrativ enhet
Seksjon for etter- og videreutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Hjemme-eksamen 100/100
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"